رایزن سابق سیاسی ایران در هند با بیان اینکه هیچ نقطه‌ای به اندازه این منطقه به انقلاب اسلامی ارادت ندارد، گفت: یکی از جهاتی که نمی‌توانیم نسبت به مردم کشمیر بی‌تفاوت باشیم همین ارادت آن‌ها به نظام انقلاب اسلامی است.

هیچ منطقه‌ای به اندازه کشمیر به انقلاب اسلامی ارادت ندارد

به گزارش قدس آنلاین، ابوالفضل زارعی در همایش مردمی حمایت از مردم کشمیر که در مسجد صنعتگران برگزار شد، گفت: کشمیر شامل دو بخش می‌شود که یک قسمت آن در پاکستان و بخش دیگر نیز در اختیار هندوستان است.

رایزن سابق سیاسی ایران در هند به اهمیت‌های جغرافیایی کشمیر برای کشورهای اطراف آن اشاره و خاطرنشان کرد: از اهمیت این منطقه همین مقدار کافی است که در جوار کشورهای تأثیرگذاری مانند افغانستان، پاکستان، هند و چین قرار دارد، از نظر هند این منطقه به‌دلیل اینکه در شرایط جغرافیایی خاصی قرار دارد، موضع دفاعی خوبی برای این کشور از حملات احتمالی است.

وی به وجود زمین‌های مستعد کشاورزی و معادن غنی اشاره کرد و افزود: این منطقه تنها ارتباط زمینی چین با پاکستان و منطقه شبه قاره است و بعد از اینکه قدرت جدیدی در چین ظهور کرد، اهمیت این منطقه در راه ابریشم دوچندان شد و چین با احداث جاده‌های پیشرفته حضور خود را در این منطقه فعال‌تر کرده است.

زارعی در خصوص اهمیت این منطقه برای جمهوری اسلامی ایران، تصریح کرد: کشمیر بخشی از دنیای اسلام است، به‌صورت طبیعی نمی‌توانیم نسبت به مسئله‌های دنیای اسلام بی‌تفاوت باشیم و این وظیفه ماست که از این کشور و مردم محروم آن حمایت کنیم.

رایزن سابق سیاسی ایران در هند با بیان اینکه از دیرباز قبیله‌های زیادی برای تسلط بر کشمیر با یکدیگر جنگیدند، اظهار کرد: پس از حضور روباه پیر یعنی انگلیس در شبه قاره و با بهانه تأمین نیازهای مردم منطقه در هند شرقی، انگلیسی‌ها با فریب توانستند در این منطقه مسلط شوند.

وی با اشاره به حراج گذاشتن منطقه کشمیر توسط انگلیس به یکی از قبایل سیک، بیان کرد: تمام جنایت و مصیبتی که مردم کشیدند از استعمار انگلیس است، زمانی که این منطقه تصرف شد به پاس خدمات قبیله‌ای هندوها این منطقه را به رقم بسیار پایین ۷.۵ میلیون روپیه فروختند و در تاریخ ۱۸۴۶ حاکمیت این منطقه را به عده‌ای هندونشین دادند.

زارعی با بیان اینکه قبیله هندو دوگراها تا ۱۹۴۷ بر منطقه مسلط بودند، یادآور شد: بر اساس تقسیم‌هایی که صورت گرفته بود باید کشمیر به پاکستان داده می‌شد، چرا که بیشتر مردم مسلمان بودند، اما تأخیر در این اقدام سبب شد تا عده‌ای از عشایر پاکستان توسط دولت پاکستان مسلح و به سمت این منطقه حرکت داده شوند.

رایزن سابق سیاسی ایران در هند ادامه داد: پس از حمله حاکم کشمیر از دولت مرکزی کمک خواست تا این ایالت تحت اختیار دولت مرکزی هند قرار بگیرد، همزمان هند به سازمان ملل شکایتی برد که پاکستان قصد تصرف دارد، سازمان ملل کمیته‌هایی فرستاد که نتیجه آن به صدور دو قطعنامه منجر شد و بر اساس آن‌ها تا زمانی که رفراندوم برگزار نشده این منطقه نه متعلق پاکستان و نه هندوستان است و که امروز چنین رفراندومی برگزار نشده است.

وی با اشاره به ماده ۳۷۰ قانون اساسی هند، بیان کرد: براساس همین ماده اگر کشمیر هویت خود را به‌عنوان ایالت مسلمان‌نشین حفظ کند، کشوری خودمختار خواهد بود، کشمیر دولت و پارلمان خواهد داشت، نکته دیگر این ماده وجود دلیلی است که به غیر کشمیری‌ها اجازه تملیک و خریدن املاک و استقرار در این منطقه را نداشتند تا جلوی دولت مرکزی را بگیرند و بافت جمعیتی منطقه تغییر نکند.

زارعی در خصوص توطئه اخیر دولت هند مبنی بر حذف ماده ۳۷۰ که در حمایت از مردم کشمیر بود، عنوان کرد: از دو ماه قبل ماده ۳۷۰ را از قانون اساسی برداشتند و یک تصمیم دیگر مبنی بر تجزیه ایالت به دو منطقه فدرال گرفتند تا همه اختیارات زیر نظر دولت مرکزی باشد که این اقدام با مقاومت مردم روبه‌رو می‌شد اما قبل از آن کلیه راه‌های ارتباطاتی را قطع کردند.

رایزن سابق سیاسی ایران در هند افزود: اگر همین روند ادامه پیدا کند بافت جمعیتی با گسیل غیرمسلمان ها از بین می‌رود و این ایالت‌ها دیگر حتی عنوان مسلمان‌نشین هم نخواهد داشت، اما این فعالیت‌ها با هیچ حرکتی از دنیای اسلام روبه‌رو نشد.

وی با اشاره به دیگر مشکلات عدم واکنش نسبت به حوادث کشمیر، عنوان کرد: حتی در هند هم مسلمانان نسبت به کشمیر حساسیت نشان نمی‌دهند و این مسئله است که لطمه وارد می‌کند، اگر این مسئله‌ها ادامه پیدا کند مشکلاتی را برای خود مسلمانان هند ایجاد می‌کند و اگر وحدتی رخ ندهد ممکن است مسئله‌هایی دامن‌گیر مسلمانان شبه قاره شود.

زارعی با اشاره به ارادت ویژه مردم کشمیر نسبت به انقلاب اسلامی و با بیان خاطره‌ای، اظهار کرد: اواخر سال ۷۶ است از شهری که در نزدیکی کشمیر بود تا مقصد ۷ ساعت راه بود اما مجبور شدیم راه را ۱۳ ساعت طی کنیم که علتش این بود تمام این شهرها وقتی مطلع شده بودند نماینده رهبر و سفیر ایران آمده، طاق نصرت زده بودند، این‌ها نشان‌دهنده آن است که هیچ نقطه‌ای به اندازه این منطقه به انقلاب اسلامی ارادت ندارد.

رایزن سابق سیاسی ایران در هند با اشاره به کمک ۱۰ میلیارد تومانی مردم کشمیر به سیل‌زدگان در سال جاری، عنوان کرد: یکی از جهاتی که نمی‌توانیم نسبت به مردم کشمیر بی‌تفاوت باشیم همین ارادت آن‌ها به نظام انقلاب اسلامی است.

وی در خصوص راه‌حل‌های ورود به مسئله کشمیر، گفت: فضایی که حاکم است خیلی از راه‌حل‌ها را مشخص نکرده، نه امکان ورود مستشاری نظامی وجود دارد و نه مقدور است، اما اگر بپذیریم کشمیر بخشی از اسلام است باید با سازمان‌های مرتبط با اسلام و روابط با هندوستان استفاده کنیم و دیپلماسی خود را فعال‌تر کنیم تا این موضوع بهتر حل شود.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها