تهیه‌کننده فیلم «مستطیل قرمز» با اشاره به جایزه جهانی این فیلم به عنوان یک اثر دفاع مقدسی ابراز امیدواری کرد که بویژه با حمایت حوزه هنری موقعیت خوبی برای اکران آن فراهم شود.

همه می‌دانیم چه فیلم‌هایی در حال جولان دادن هستند

به گزارش قدس آنلاین، علیرضا سجادپور که مدتی است در بستر بیماری به سر می‌برد در گفت‌وگویی درباره حال و احوال این روزهایش و جراحی اخیری که داشته بیان کرد: فعلا با عوارض جراحی مغز دست به گریبانم و مدتی است خانه‌نشین شده‌ام چون روند درمان آزاردهنده و کند است؛ با این حال بیماری مانع نشده که در این چند سال از اخبار سینما بی‌خبر باشم.

او که تهیه‌کنندگی فیلم «مستطیل قرمز» را برعهده داشته؛ فیلمی به کارگردانی حسن و حسین صیدخانی که چند روز قبل جایزه برگزیده بخش بلند داستانی سی‌وهفتمین جشنواره جهانی فیلم‌های ورزشی ۲۰۱۹ میلان - ایتالیا را گرفت درباره ساخت این فیلم توضیح داد: فاجعه بمباران چوار در استان ایلام از اتفاقات تاریخی بود چون حتی در جنگ‌های جهانی اول و دوم هم هیچ زمین ورزشی با حضور بازیکنان و تماشاچیانش مورد حمله قرار نگرفته بود آن هم به این خاطر که اساسا ورزش نشانه صلح تلقی می‌شود. اما این اتفاق شگفت و وحشیانه سال ۶۵ توسط نیروهای صدام در ایلام رخ داد آن هم زمانی که تماشاچیانی که بیشتر هم نوجوان بودند، در ورزشگاه مشغول تماشای فوتبال بودند و نتیجه‌اش کشته شدن تعداد زیادی بازیکن و تماشاچی شد.

او افزود: این اتفاق تا به حال در هیچ فیلمی بازتاب نداشته در حالی که در جلسه‌های دیدار مقام معظم رهبری با هنرمندان مورد اشاره بود. تا این‌که حسن و حسین صیدخانی که دو برادر دوقلو هستند با پشتکار شخصی خود پولی تهیه کرده و ساخت این فیلم را شروع کردند. البته در آغاز برای داشتن تهیه‌کننده و گرفتن صدور مجوز مشکلاتی داشتند و من وقتی در سال ۹۴ مطلع شدم چنین فیلمنامه‌ای وجود دارد پس از مراجعه‌ای که شد از همکاری در آن استقبال کردم.

سجادپور با اشاره به بازیگران ایلامی «مستطیل قرمز» و همکاری بازیگران و عوامل حرفه‌ای سینما ادامه داد: شاکله اصلی فیلم از هنرمندان ایلامی بود که با حمایت مسئولان این استان ساخته شد و همچنین فدراسیون فوتبال هم در آن زمان حمایت‌های معنوی خوبی انجام داد و شرایط فیلمبرداری ما را در دربی استقلال و پیروزی فراهم کرد. با این حال به لحاظ مالی حمایتی از هیچ دستگاهی نداشتیم و بخش زیادی از هزینه‌ها را خود این دو برادر با سختی تهیه کردند و حتی من هم که دچار چند سرطان شده بودم خیلی نتوانستم همراهی کنم و از دور امور را پیگیری می‌کردم.

او گفت: سرانجام سال ۹۶ فیلم تمام شد و مراحل فنی آن هم به دلیل مشکلات مالی به طول انجامید. البته جای تعجب است که «مستطیل قرمز» را به هر دو جشنواره فجر و کودک ارائه کردیم اما آن را نپذیرفتند و از آن طرف ناگهان از طرف جشنواره اروپایی میلان دعوت شدیم و جایزه هم گرفتیم که از طریق وزارت امور خارجه به دفتر ما ارسال خواهد شد.

سجادپور با اعلام این‌که با همکاری شرکت پخش رسانه فیلمسازان مولود برای اکران این فیلم برنامه‌ریزی می‌شود، تاکید کرد:‌ اصولا فیلم‌های دفاع مقدسی ما به جشنواره‌های اروپایی راه داده نمی‌شوند و این یک اتفاق خاص در سینمای ماست.  الان هم که قصد داریم فیلم را اکران کنیم می‌دانیم در فضای فعلی نوبت اکران گرفتن کار دشواری است چون همه می‌دانیم چه آثاری در حال جولان دادن هستند و جای چندانی برای فیلم‌های دفاع مقدسی نیست. در این شرایط  وظیفه نهادی مثل حوزه هنری است تا با توجه به این که سرگروه سینمایی و تعداد زیادی سینما در سراسر کشور دارد از اکران «مستطیل قرمز» حمایت کند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام

برچسب‌ها