کرمان-محور شهداد – نهبندان در جنوب شرق کشور طی سال‌های ۷۳-۷۲ برای دسترسی به کویر و به‌صورت اضطراری ایجاد شد و بنا بر گفته کارشناسان ازآنجاکه مسائل فنی، اصولی و توپوگرافی منطقه در ساخت این جاده رعایت نشد لذا با هر بارندگی رانندگان شاهد آب‌گرفتگی بسیاری از نقاط این جاده بودند تا اینکه در برابر سیل فروردین‌ماه سال جاری در برابر حوادث غیرمترقبه تاب نیاورد و به بخشی زیادی از جاده به‌طور کامل پاک شد.

مردم شرق کشور چشم‌انتظار بازسازی جاده شهداد-نهبندان/بازگشایی موقت راه

قدس آنلاین-گروه استان ها: این جاده ۱۶۵ کیلومتری  به‌عنوان محور اصلی و محل عبور کالا به شمال شرقی کشور شناخته می‌شود و سالانه  تعدادی از اتوبوس‌های زائران حضرت ثامن‌الحجج (ع) از استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و جنوب استان کرمان از همین مسیر تردد می‌کنند.

این جاده ترانزیتی که یکی از محورهای گردشگری و مواصلاتی است راه ارتباطی استان کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی را به یکدیگر متصل می‌کند که متأسفانه از زمان سیل فروردین‌ماه تاکنون بلاتکلیف مانده است.

فروردین‌ماه امسال با جاری شدن سیلاب افزون بر ۳۵ کیلومتر از این محور به‌طورکلی تخریب شد تا جایی که امکان تردد تمامی وسایط نقلیه را سلب کرد.

ازآنجاکه مردمان این مناطق را روستانشینان و کشاورزان تشکیل می‌دهند لذا بازسازی این محور بسیاری مهم و از اولویت‌هایی است که باید در دستور کار مسئولان قرار بگیرد.

بسیاری از مردمان این ناحیه که راه ارتباطی آن‌ها مسدود و دچار اختلال شده است بیم آن رادارند که این محور هم چون سایر پروژه‌ها به دست فراموشی سپرده شود   اعتباری برای بهسازی آن تأمین نشود.

بازگشایی موقت محور

خسارت سیلاب به محور شهداد- نهبندان بیش از ۸۵۰ میلیارد ریال برآورد شده است و پس از بسته شدن این محور، مسیر ارتباطی نهبندان- بیرجند- دیهوک- راور جایگزین شد که مسیری طولانی‌تر و در حقیقت هزینه‌بر بود.

ازآنجاکه مردمان این مناطق را روستانشینان و کشاورزان تشکیل می‌دهند لذا بازسازی این محور بسیاری مهم و از اولویت‌هایی است که باید در دستور کار مسئولان قرار بگیردهمچنین ازآنجاکه بسته بودن این مسیر تأثیر مستقیمی بر اقتصاد، گردشگری و امدادرسانی و رفت‌وآمد مردم محلی ۳ استان گذاشته است لذا این موضوع  بارها موجب اعتراض ساکنان این منطقه و حتی نمایندگان مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی‌شده است.

معاون عمرانی استاندار کرمان بابیان اینکه به دلیل اهمیت این مسیر در حال حاضر به‌صورت موقت بخش مسدود شده مسیر برای تردد محلی و به شکل اضطراری بازگشایی‌شده است بیان می‌کند: طی نشستی که با مسئولان راه و شهرسازی داشتیم مقررشده تا  با تأمین اعتبار مشاوری برای مطالعه‌ ایجاد جاده جدید انتخاب شود.

سید مصطفی آیت‌اللهی موسوی با اشاره به اینکه این مسیر ۱۶۵ کیلومتری به دلیل قرار گرفتن در پستی در زمان بارش‌ها به زیرآب فرو می‌رود می‌افزاید: درصدد هستیم تا با تعیین مشاور و مطالعه علمی در مکان قبلی اما با ایجاد زیرساخت‌های موردنیاز یا در منطقه‌ای دیگر مسیر ارتباطی ۳ استان ایجاد شود.

معاون عمرانی استاندار کرمان با اشاره به این موضوع که تأمین اعتبار برای احداث جاده جدید از توان اعتبارات استانی خارج است و باید به‌صورت ملی به این پروژه توجه شود ادامه می‌دهد: برآورد اولیه برای ایجاد جاده جدید حدود ۱۶۰ میلیارد تومان است.

وی عنوان می‌کند: ازآنجاکه این جاده مسیر ارتباطی ۳ استان است، لذا  اعتبار باید به‌صورت ملی تأمین شود.

برچسب‌ها