شهردار شهر کلات گفت: بعد از سیلاب‌های ابتدای سال جاری دیوارهای ساحلی و دیوارهای حفاظتی تخریب شدند، اما به دلیل تخصیص نیافتن اعتبارات مورد نیاز تاکنون نتوانستیم این مکان‌ها را مرمت کنیم و اگر سیل سال گذشته مجدد اتفاق بیفتد شاهد حوادث بسیار ناگوارتری خواهیم بود و جان مردم کلات به خطر می‎افتد.

هیچ اعتباری برای جبران خسارت‎های سیل در کلات تخصیص نیافت/ جان مردم در خطر است

به گزارش قدس آنلاین، مسعود میراب عنوان کرد: هرچند بعد از سیلاب ابتدای سال جاری مقرر بود بخشی از خسارت‌ها از سوی ستاد بحران تامین شود اما تاکنون حتی یک ریال تخصیص نیافته است.

وی میزان خسارت وارده به شهر کلات را بر اثر سیلاب امسال دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: در سیلاب سال‌های ۹۶ و ۹۷ نیز هر سال به همین میزان برآورد خسارت شد، اما هیچ اعتباری حتی برای جبران بخشی از خسارت‎های سال‌های قبل هم به شهر کلات تخصیص نیافت.

شهردار کلات عنوان کرد: به رغم اینکه سال ۹۶رئیس سازمان مدیریت بحران کشور به شهر کلات آمدند و قول تامین هزینه‌ها را داده بودند ولی در سه سال پیاپی که بالغ بر ۷ میلیارد تومان برآورد خسارت سیل این شهرستان شده تاکنون ریالی به این شهرستان اختصاص نیافته است.

وی ادامه داد: در سیلاب‌ سه سال اخیر کلات، مدیران بالادستی به این شهرستان رفت و آمدهایی داشتند و قول‎هایی دادند و این موجب افزایش توقعات مردم منطقه شد اما حال که آن مدیران رفتند دسترسی مردم به ما بوده و مدام می‎پرسند نتیجه قول‌ها چه شد و این بد عهدی‎ها موجب بی‎اعتمادی مردم به مسئولان می‌شود.

میراب اظهار کرد: متاسفانه تاکنون در تحقق آن قول‎ها و وعده‎ها هیچ اتفاقی نیفتاده و با تلاش تنها توانسته‎ایم به هر طریق ممکن مرمت‎های جزئی را خودمان انجام دهیم، ولی کارهای اساسی و زیربنایی همانند مرمت دیوارهای ساحلی و کانال‎ها مانده و انجام آن‌ها به دلیل نبود اعتبار در توان ما نیست.

وی گفت: اگر مجدد سیلی اتفاق بیفتد و از همان محل‎های قبلی دچار مشکل شویم، نمی‌دانیم جواب شهروندان را چه بدهیم، بدون شک با تخریب‌هایی که اتفاق افتاده اگر همانند سیل سال گذشته رخ دهد شاهد حوادث ناگوارتری خواهیم بود و جان مردم در خطر خواهد بود.

شهردار کلات افزود: اگرچه در سیلاب سال گذشته به دلیل وجود دیوار ساحلی و دیوارهای حفاظتی خسارت جانی نداشتیم اما اگر مجدد به همان شدت سیلاب بیاید مسیر باز است و خسارت‌های ناگوارتری رخ خواهد داد.

وی عنوان کرد: به رغم پیگیری‌ها و مکاتبات متعدد با استاندار، معاون استاندار و حتی معاون وزیر و رئیس سازمان شهرداری‌ها و برگزاری جلساتی در خصوص سیلاب کلات ولی تاکنون برای تامین تجهیزات مورد نیاز هیچ اتفاقی نیفتاده است.

میراب بیان کرد: اگر چه قول‎هایی داده‌اند که از مهرماه به بعد برخی تجهیزات و اعتبارات تامین می‎شود ولی تاکنون هیچ کدام اختصاص نیافته، حتی برای سهمیه قیری که اختصاص می‎دادند پیگیری‌ها و جلساتی داشتیم که مقداری از همان ناحیه به ما کمک و مساعدت کنند ولی امسال سهمیه کمتر شد.

اعتبارت شهرداری جوابگوی شهر نیست

وی در ادامه مهم‌ترین مشکلات پیش روی شهرداری کلات را نبود تجهیزات، امکانات و اعتبارات ذکر کرد و گفت: بدون شک اگر اعتبار داشته باشیم نه تنها ماشین آلات را می‎توان تهیه کرد بلکه نیازهای شهر برای جلوگیری از سیلاب را نیز در حد توان می‌شود برطرف کرد.

شهردار کلات تصریح کرد: اگر ستاد بحران بخشی از خسارت‎هایی را که به شهرستان کلات وارد شده بود، تامین می‌کرد می‌توانستیم تاحدودی مشکلات را رفع کنیم.

وی در خصوص وضعیت اعتبارات شهرداری کلات اظهار کرد: اعتبارت شهرداری کلات در حدی نیست که جوابگوی شهر باشد، متاسفانه به دلیل مشکلات اقتصادی و رکود ساخت و ساز شهرداری درآمدی ندارد.

میراب بیان کرد: معیشت مردم منطقه وابسته به دامداری و کشاورزی است اما خشکسالی‎های سال‌های اخیر کمر مردم را شکسته و به نوعی مردم تقریبا درآمدی نداشتند.

وی ادامه داد: خوشبختانه در حوزه مسکن با پیگیری‎های انجام شده به سیل زدگان کمک‎های خوبی شد،به تمامی کسانی که در حریم دره خشت بودند و براثر سیلاب دچار خسارت شدند، زمینی در اختیارشان قرار گرفت و تسهیلاتی از بنیاد مسکن تخصیص یافت.

شهردار کلات گفت: اگر حریم رودخانه و یا مسیل‎هایی که در آن‌ها ساخت و ساز شده  آزاد سازی شود و با تامین اعتبار دیوار ساحلی در آن مناطق احداث گردد کار نمود بیشتری پیدا خواهد کرد.

وی بیان کرد: اگرچه مقرر بود از سامانه سجاد به شهرداری کلات کمک کنند اما تاکنون از این محل در حوزه شهرداری اتفاقی نیفتاده است.

منبع: ایسنا 

برچسب‌ها