ساری- بارندگی شدیدی که هواشناسی مازندران هم از چند روز قبل پیش‌بینی کرده بود، یکشنبه‌شب شرق استان را فراگرفت و طی چند ساعت بیش از ۱۴۰ میلی‌متر باران در شهرستان گلوگاه در شرقی‌ترین نقطه مازندران بارید و لذا این بارش سیلابی سبب شد تا مناطقی از شهرها و روستاهای شهرستان‌های شرق و مرکزی استان مازندران دچار آب‌گرفتگی و خسارت شوند.

سیل گریبان «گلوگاه» را گرفت/ ۱۲ هزار هکتار اراضی کشاورزی غرق شد

قدس آنلاین-گروه استان ها: بارندگی شدید طی  روز گذشته سبب جاری شدن سیلاب و خسارت به زیرساخت‌ها ، اراضی کشاورزی و آب‌گرفتگی تعدادی خانه در مناطق روستایی و شهری در استان مازندران به ویژه گلوگاه شد. 

براثر جاری شدن سیلاب ناشی از بارش ها؛  این حادثه طبیعی، راه دسترسی بسیاری از مناطق روستایی شهرستان‌های «نکا»، «بهشهر» و «گلوگاه» دچار رانش و تخریب شد و تردد در این مسیرها را با مشکل جدی مواجه کرد.

عمق سیلاب به حدی بود که جاده مواصلاتی ساری به گرگان حدفاصل گلوگاه تا کردکوی  به‌صورت مقطعی مسدود، یک‌طرفه و دچار آب‌گرفتگی شدید شد.

سیلاب در مازندران همچنین سبب قطعی آب مشترکان شهرهای بهشهر و گلوگاه شد و براثر حجم زیاد بارش‌ها روستاهای «لمراسک»، «قلعه پایان»، «تیله نو» در گلوگاه  دچار آب‌گرفتگی شدید شدند.

اراضی کشاورزی غرق شد

متأسفانه بارش‌های ۲۴ ساعت گذشته بخش وسیعی از اراضی کشاورزی را در گل‌ولای غرق کرد به‌گونه‌ای که مدیر جهاد کشاورزی گلوگاه از آب‌گرفتگی ۱۲ هزار هکتار زمین کشاورزی در این منطقه خبر داد و گفت: سیلاب چهار هزار هکتار از مزارع کلزا، سویا، گندم و  علوفه کشاورزان را از بین برده است.

غلامرضا قنبری بابیان اینکه بارندگی شدید سبب آب‌گرفتگی ۱۲هزار هکتار زمین کشاورزی شده افزود: ۱۸۰کیلومتر نیز از جاده‌های بین مزارع نیز تخریب‌شده است و علاوه بر انباشت رسوب ، دیواره هفت آب‌بندان این شهرستان نیز  تخریب و خسارت جدی به این منابع آبی واردشده است.

وی خسارت اولیه سیلاب روز یکشنبه به بخش کشاورزی این شهرستان را ۲۲ میلیارد تومان برآورد کرد و افزود: خسارت دقیق در حال ارزیابی است.

تخریب ۳۰ واحد مسکونی

معاون عمرانی استاندار مازندران نیز در این رابطه از تخریب ۳۰ واحد مسکونی براثر بارش باران و سیلاب در شهرستان گلوگاه خبر داد.

مدیر جهاد کشاورزی گلوگاه از آب‌گرفتگی ۱۲ هزار هکتار زمین کشاورزی  و تخریب چهار هزار هکتار از مزارع کلزا، سویا، گندم و  علوفه کشاورزان خبر دادبنا بر گزارش روابط عمومی استانداری مازندران، مهدی رازجویان اظهار داشت: بر اساس آمارها و گزارش‌های ارسالی در پی بارش باران در شهرهای شرق مازندران در گلوگاه و بهشهر بیش از ۱۴۰ میلی‌متر بارش بارندگی ثبت‌شده است.

وی افزود: خوشبختانه با فعالیت تمامی دستگاه‌های اجرایی و خدمت رسان همه راه‌های ارتباطی بازشده و  آب، برق و گاز تمامی واحدهای مسکونی، تجاری و اداری وصل است.

رازجویان با اشاره به اینکه بیشترین خسارت مربوط به شهر گلوگاه است، تصریح کرد: دو واحد منزل مسکونی به جهت استفاده از مصالح خشت گلی  تخریب‌شده و در  ۳۰ واحد مسکونی خسارت بالای  ۵۰ درصد گزارش‌شده است.

وی گفت: بیشترین خسارت را در روستاهای لمراسک تیل نو خورشید کلا و ولمازو داشتیم و در حال حاضر به دلیل کدِر بودن آب استفاده از آب‌لوله‌کشی میسر نیست و ناچار از آب تانکر استفاده می‌شود و به‌محض رفع شدن این مشکل شاهد وصل شدن آب این روستاها خواهیم بود.

وی با اعلام اینکه زیرساخت ۴ روستای ولمازو، لمراسک، تیله نو و خورشید کلا دچار مشکل شده و آب این روستا برخی مواقع قطع و گل آلود است، گفت: برای حفظ سلامت جان مردم این روستاها حمل آب آشامیدنی با تانکر در دستور کار قرار گرفته است.

برچسب‌ها