سرهنگ جواد جهانشیری، رئیس پلیس فتای خراسان رضوی ضمن اعلام افزایش برخی پرونده‌ها در حوزه سرقت اطلاعات بانکی و... یکی از راهکارهای مبارزه با سرقت اطلاعات را فعال‌سازی حساب و کارت بانکی فرعی اعلام کرد.

ایجاد کارت بانکی فرعی راهکار فرار از چنگال سرقت‌های اینترنتی

عقیل رحمانی/

سرهنگ جواد جهانشیری، رئیس پلیس فتای خراسان رضوی ضمن اعلام افزایش برخی پرونده‌ها در حوزه سرقت اطلاعات بانکی و... یکی از راهکارهای مبارزه با سرقت اطلاعات را فعال‌سازی حساب و کارت بانکی فرعی اعلام کرد.

مراقب حساب واسط کلاهبرداری باشید

رئیس پلیس فتای استان در تشریح این ماجرا گفت: از زمانی که با همراهی خوب دستگاه قضایی و دیگر نهادهای مربوط و اجرای برخی اقدامات فنی جلو صدور کارت‌های بانکی بی‌هویت و... که کلاهبرداران از آن برای رسیدن به مطامع مجرمانه خود سوءاستفاده می‌کردند تا حدود زیادی گرفته شد، سودجویان همان زمان به فکر راه فراری برای ادامه کلاهبرداری‌های تلفنی و... خود افتادند.

اما این بار کار دشوار شده بود؛ چرا که به راحتی بستر برای در اختیار گرفتن کارت‌های بانکی مختلف وجود نداشت، پس این گونه بود که آن‌ها با طرح‌ریزی نقشه‌های شیادانه‌ای که برخی از آن‌ها جزو درگیری‌های روزانه شهروندان و حتی مقطعی بود، تحرکات خود را کلید زدند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال یکی از این موارد ثبت‌نام کارت هوشمند سوخت و دیگری هم در حوزه واریز یارانه بود. مجرمان برای رسیدن به خواسته خود که در مرحله اول سرقت موجودی و در مرحله بعد به دست آوردن اطلاعات کارت بانکی طعمه‌هایشان بود، با انجام تبلیغات  گسترده و اغواکننده در فضای مجازی و... موجب می‌شدند کاربران فضای مجازی روی آدرس سایت‌ها و یا لینک‌هایی که به سایت‌های فیشینگ شده متصل بود کلیک و به آنجا هدایت و به راحتی شماره کارت و اطلاعات بانکی خود را به تصور ارائه خدمتی وارد می‌کردند.

سرهنگ جهانشیری به یکی از عوامل اصلی سرقت اطلاعات بانکی افراد اشاره و در این باره تصریح کرد: طبق معمول عدم آگاهی و دقت نداشتن کافی شهروندان در این مسیر بیشترین عامل گرفتاری و موجب لو رفتن اطلاعات بانکی آن‌ها می‌شود و در ادامه کلاهبرداران اینترنتی موجودی حساب آن‌ها را تخلیه می‌کردند.

مجرمان اینترنتی در ادامه پس از تخلیه کارت‌های بانکی باز هم ازاقدامات مجرمانه خود دست بردار نیستند و با توجه به اینکه اطلاعات محرمانه بانکی افراد مختلف را در اختیار دارند، از آن‌ها در اقدام‌های مجرمانه‌ای با عنوان حساب واسط سوءاستفاده می‌کنند. حساب واسط هم همان طور که از اسمش پیداست یکی از حلقه‌های کلاهبرداری آن‌هاست و مجرمان وجوهی را که از طریق کلاهبرداری‌های تلفنی و اینترنتی از حساب طعمه‌های خود برداشت می‌کنند ابتدا به این گونه حساب‌ها واریز و پس از آن به شیوه‌های مخلتفی آن را خارج می‌کنند.

رئیس پلیس فتا خراسان رضوی عنوان کرد: این عدم هوشیاری و دقت نداشتن کافی برخی افراد موجب می‌شود که کمی بعد حساب بانکی آن‌ها با شکایت مالباختگان و افرادی که پولشان به آن حساب واریز شده مسدود و تا زمانی که برای مقام قضایی روشن شود فرد مذکور خودش طعمه شده، مدتی زمان می‌برد و دردسرهای فراوانی برای آن‌ها ایجاد می‌شود که اگر به توصیه‌ها و هشدارهای پلیسی و قضایی عمل کرده بودند، گرفتار این ماجرا نمی‌شدند.

کارت فرعی، رودستی به مجرمان مجازی

این مقام ارشد انتظامی به راهکار جلوگیری از سوءاستفاده از حساب بانکی و زیان مالی گسترده اشاره و در این رابطه عنوان کرد: ازهمین رو برای اینکه احتمال سرقت از حساب بانکی و... افراد به حداقل برسد بررسی‌ها در پلیس فتا صورت گرفت و نتیجه این شد اگر شهروندان برای حساب‌های اصلی خود که به آن حقوق، درآمدهای روزانه و... واریز می‌شود حساب و کارت بانکی فرعی ایجاد کنند درصد بالایی از زیان‌های احتمالی جلوگیری خواهد شد؛ چرا که این امکان برای بانک‌ها فراهم است که کارت بانکی فرعی متصل به حساب پشتیبان(حساب اصلی) را روزانه به هر میزانی که مشتری خواسته باشد شارژ کنند، مثلاً شهروندی از بانک بخواهد هر روز تا سقف 100 هزار تومان از حساب اصلی به کارت فرعی پول واریز شود.

محاسن این کار هم در مرحله اول این است که اگر با کارت فرعی اقدام به خرید اینترنتی کردند و اطلاعات آن سرقت شد، درنهایت تا سقف 100 هزارتومان از حساب برداشت می‌شود و دسترسی به تمامی موجودی کارت برای مجرمان فراهم نخواهد بود. از سوی دیگر فرصت کافی برای مالباخته وجود دارد که اقدام به تغییر رمز و... بکند.

برچسب‌ها