مدیرکل آموزش‌ و پرورش خراسان رضوی گفت: سهمیه پذیرش دانشگاه فرهنگیان در این استان سال گذشته ۴۶۰ دانشجو بود که این تعداد سال جاری با افزایش چهار برابری به ۲ هزار نفر رسیده است.

افزایش چهار برابری پذیرش در دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین، قاسمعلی خدابنده روز سه‌شنبه در حاشیه مراسم افتتاح دانشگاه فرهنگیان قوچان افزود: رشد سهمیه پذیرش دانشجویی برای ماده ۲۸ نیز از ۲۸۰ دانشجو در سال گذشته به یک هزار دانشجو در سال جاری رسید.

وی اظهار داشت: این افزایش پذیرش نیازمند پیش‌بینی فضاهای جدید برای دانشجویان بود که در قوچان با توجه به وجود مرکز تربیت‌ معلم و دانشسرا از گذشته این فضا فراهم بود.

وی گفت: دانشگاه فرهنگیان قوچان با ۲ رشته آموزش ابتدایی و مشاوره به‌ عنوان یکی از واحدهای شهید هاشمی نژاد دانشگاه فرهنگیان مشهد راه‌اندازی شد که امیدواریم برای سنوات آتی به مرکز مستقل تبدیل شود.

خدابنده افزود: در شروع سال تحصیلی ۱۶ هزار نفر کمبود نیرو داشتیم که ۴ هزار و ۶۰۰ نفر آن از طریق خرید خدمات آموزشی و حدود سه هزار و ۵۰۰ نفر از طریق تعیین تکلیف حق‌التدریس و معلمین نهضت سوادآموزی جبران شد و هشت هزار نفر دیگر نیز از طریق حق‌التدریس نیروهای شاغل و بازنشستگان تأمین گردید و در حال حاضر هیچ کلاس خالی در استان نداریم.

ضرورت ایجاد پردیس مستقل دانشگاه فرهنگیان در قطب شهید کلاهدوز

معاون آموزشی، پژوهشی و فرهنگی دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی نیز در این مراسم بابیان اینکه با توجه به شرایط کنونی توسعه دانشگاه‌ها ممنوع است گفت ‌: در قطب شهید کلاهدوز ضرورت تأسیس یک واحد وجود داشت اما به دلیل محدودیت‌های موجود و موانع توسعه دانشگاه‌ها این امر اتفاق نمی‌افتد.

سید کمال‌الدین حسینی افزود:‌ این واحد به‌ عنوان واحد پیوسته به پردیس  شهید هاشمی نژاد است و تعدادی از دانشجویان آن پردیس در این واحد تحصیل می‌کنند که امیدواریم با تلاش‌ها و حمایت‌های مسئولین استانی و شهرستانی بتوانیم در سال‌های آتی فرایند شکل‌گیری دانشگاه را تصویب نماییم تا به‌عنوان یک مرکز مستقل دانشجو به آن تخصیص یابد.

وی اظهار داشت: شهرستان قوچان با توجه به وجود دانشگاه‌های متعدد از توان و ظرفیت بسیار برخوردار است و ایجاد دانشگاه مستقل حق این شهرستان است.

وی دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی را به عنوان یک‌ قطب در کشور دانست و گفت: در گذشته بیش از ۸۵ درصد دانشجویان از استان‌های سیستان و بلوچستان و کرمان برای تحصیل به خراسان رضوی و دانشگاه فرهنگیان می‌آمدند که در حال حاضر ۸۵ درصد دانشجویان جذب‌ شده خراسانی هستند و برای این استان پرورش داده می‌شوند 

حسینی با بیان اینکه بخش اعظم کارمندان دانشگاه فرهنگیان در حال بازنشستگی هستند افزود: یکی از مشکلات پردیس شهید بهشتی نیز این است که برخی نیروها به‌صورت مأمور از آموزش و پروش در این پردیس مشغول فعالیت هستند.

تحصیل ۵۲ دانشجو در دانشگاه فرهنگیان قوچان

فرماندار قوچان نیز در این مراسم گفت: درگذشته این شهرستان به‌عنوان قطب در مرکز تربیت‌ معلم مطرح بود و مرکز تربیت‌ معلم قوچان مناطق شمال خراسان را پوشش می‌داد، به همین دلیل خلل دانشگاه فرهنگیان در قوچان احساس و پیگیری‌های لازم هم در سطح استان و هم در سطح کشور انجام شد.

هادی رجایی نیا افزود: اقدامات اجرایی این دانشگاه از دی‌ ماه ۹۶ آغاز شد و بازدیدهای میدانی متعدد از سطح ملی و استانی انجام و مکان فعلی پیشنهاد و انتخاب گردید.

وی بابیان اینکه در حال حاضر ۵۲ دانشجو در ۲ رشته تحصیل خود را در این دانشگاه آغاز کرده‌اند اظهار داشت: این تعداد تا ۵۰۰ دانشجو قابل افزایش است و تاکنون بالغ‌ بر ۱۰ میلیارد ریال برای این واحد هزینه شده و برای تکمیل آن نیز هفت میلیارد ریال دیگر مورد نیاز است.

وی قوچان را یکی از قطب‌های دانشگاهی منطقه دانست و گفت: این شهرستان دارای حدود ۱۱ هزار دانشجو است و دانشگاه فرهنگیان به‌عنوان یازدهمین دانشگاه قوچان شروع به  فعالیت کرده است.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها