نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی با بیان اینکه امام یازدهم(ع) جریان امامت و دینداری را به وسیله نوّاب خویش به مردم منتقل کرد، گفت: شیعه در دوران امامت امام حسن عسکری(ع) ساماندهی شد.

شیعه در دوران امامت امام حسن عسکری(ع) ساماندهی شد

به گزارش قدس آنلاین وبه نقل از  آستان نیوز، همزمان با سالروز شهادت مظلومانه امام حسن عسکری(ع) مجلس سوگواری و عزاداری با حضور جمع کثیری از شیفتگان و ارادتمندان خاندان عصمت و طهارت قبل از نماز جماعت ظهر و عصر در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی برگزار شد و مداحان و ذاکران اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در سوگ شهادت مظلومانه ابن الرضا(ع) مرثیه‌خوانی و نوحه‌سرایی پرداختند.
در ادامه این مراسم آیت الله سیداحمد علم الهدی امام جمعه مشهد مقدس به تبیین و بررسی شخصیت و سیره اخلاقی امام حسن عسکری(ع) پرداخت و اظهار کرد: امروز یکی از مشکلات بزرگ شیعیان عدم توجه به حوزه معرفت شناسی نسبت به اهل بیت(ع) در پهنه عشق و دوست داشتن آن بزرگواران است.
وی با اشاره به اینکه فرمایشات و آموزه‌های ائمه معصومین(ع) دو برنامه راهبردی برای زندگی بشر است، گفت: آموزه‌های اهل بیت(ع) دارای دو بخش آموزشی و تربیتی است که در سیره آنان نهفته است، لذا ما با شناخت و به کارگیری آن روش‌ها می‌توانیم در عرصه‌ زندگی موفق باشیم.
امام جمعه مشهد با اشاره به اینکه سیره امام حسن عسکری(ع) بستر یادگیری روش‌های زندگی اعم از اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و ... است، افزود: امام یازدهم(ع) بنا بر وظیفه الهی و منصب امامت، با هدایت راستین امت به سوی برنامه‌های تعالی بخش اسلام ناب محمدی(ص) و ایجاد حکومت بر حق اسلامی و برقراری عدالت اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در مقابل تمام انحرافات و کج روی‌های حاکمان بنی عباس مقاومت کرد.

عصر امام حسن عسکری(ع) عصر بسترسازی برای غیبت امام زمان(عج)
آیت الله علم الهدی گفت: دوران امامت امام حسن عسکری(ع) از دشوارترین دوره‌ها در طول زندگانی ائمه(ع) بود، چرا که در آن زمان هم خود حضرت و هم پیروانشان به طور بی‌سابقه با محدودیت سیاسی و اجتماعی مواجه شدند، تا آنجا که در هنگام حضور حضرت در زندان هم، جاسوسانی از ایشان مراقبت می‌کردند.
وی گفت: امام حسن عسکری(ع) با وجود تمام محدودیت‌های دستگاه عباسی و کنترل‌های امنیتی که آن‌ها بر زندگی امام اعمال می‌کردند، مجموعه فعالیت‌های سری و سیاسی را رهبری می‌کردند.
نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: امام یازدهم(ع) در دوران اندک امامت در اسارت و شرایط سخت، رسالت خویش را برای هدایت مردم و بسترسازی برای غیبت امام زمان(عج) به انجام رساند.
وی افزود: از آنجا که غایب شدن امام و رهبر هر جامعه‌ای یک حادثه بسیار سخت و غیرقابل تحمل است، از همان ابتدا پیامبر گرامی اسلام(ص) و حضرات معصومین(ع) سعی داشتند موضوع مهم غیبت را برای شیعیان و پیروان خود تبیین کنند، اما این موضوع مهم در عصر امام هادی(ع) و امام حسن عسکری (ع) به طور جدی و ویژه‌ای دنبال شد و در نتیجه جامعه اسلامی با فرهنگ انتظار بیشتر آشنا شدند.
وی با بیان اینکه سیاست‌های امام یازدهم جریان امامت را در بدنه اسلام نهادینه کرد، افزود: با توجه به اینکه امام حسن عسکری(ع) تحت سخت‌ترین برنامه های اطلاعاتی دستگاه حکومت عباسی قرار داشت، ولی با وجود همه آن فشارها و خفقان سیاسی و اجتماعی شاگردانی تربیت کرده بود که در نشر معارف اسلامی و شیعی نقش مهمی را ایفا کردند.
یادآوری می‌شود؛ برپایی حلقه‌های معرفت، کارگاه‌های هنری، تدبر در سیره معصومین(ع)، جوانه‌های معرفت و سخنرانی ویژه خواهران در رواق حضرت زهرا(س) از دیگر برنامه‌های روز شهادت امام عسکری(ع) است که از سوی معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی طراحی شده است.

برچسب‌ها