هوشمندسازی و تحقق شهر هوشمند از مهمترین رویکردهای عصر کنونی است و شهرها به فراخور توان و ظرفیت خود گام‌هایی در این جهت برداشته‌اند که برخی از این اقدامات نظیر راه‌اندازی نرم افزار "شهرمن" در مشهد که برای نخستین بار در کشور اتفاق افتاده از آن جمله است.

نرم افزار "شهر من" گامی در جهت تحقق شهر هوشمند

به گزارش قدس آنلاین ، در گستره دنیای ارتباطات، هوشمندسازی شهرها بیش از هر زمانی مورد توجه است و اقداماتی نیز در این زمینه انجام شده اما به اذعان کارشناسان همچنان تا رسیدن به وضعیت ایده آل فاصله زیادی وجود دارد و اپلیکیشن و نرم افزارهای شهروندی متفاوتی نیز در دهه حاضر در راستای شهر هوشمند طراحی و راه اندازی شده و در حوزه های مختلف در حال توسعه و گسترش است.

در ایران نیز هوشمندسازی شهرها به ویژه در کلانشهرها از اولویت‌ هاست چرا که بنا به گفته وزیر ارتباطات تا سال ۲۰۵۰ حدود ۸۵ درصد مردم کشور شهرنشین خواهند شد و بدون هوشمندسازی امکان اداره کردن برخی کلانشهرها از جمله تبریز، تهران، شیراز و مشهد وجود ندارد.  
موضوع شهر هوشمند و هوشمند سازی در کلانشهر سه و نیم میلیون نفری مشهد نیز دنبال می‌شود به طوری که اوایل تابستان امسال شهرداری الکترونیک در منطقه ۱۲ این کلانشهر راه اندازی و طی روزهای اخیر نیز نرم افزار جدید "شهر من" هم برای این شهر رونمایی و غرفه ای نیز با همین عنوان برای معرفی این نرم افزار در نمایشگاه بین المللی کتاب مشهد فعال شد.


راه اندازی نسخه آزمایشی "شهرمن"
مدیر پروژه خدمات کسب و کار و اپلیکیشن "شهر من" در خصوص این نرم افزار به خبرنگار ایرنا گفت: نرم افزارهای مختلف شهروندی روی این نرم افزار تجمیع شده است.
محمد عین القضات افزود: این نرم افزار، بستری یکپارچه برای ارائه خدمات مختلف به شهروندان است و به‌مرور قابلیت‌های آن توسعه می‌یابد.
وی ادامه داد: در این نرم افزار، برنامه های مختلف نظیر نقشه شهر برای معرفی شهر مشهد و چشم شهر برای انعکاس مشکلات شهری توسط شهروندان بارگذاری شده‌است.
مدیر پروژه خدمات کسب و کار و اپلیکیشن "شهر من" گفت: این نرم افزار به مرور تکمیل خواهد شد و تمام برنامه های شهر هوشمند روی آن بارگذاری می‌شود.
عین القضات افزود: این نرم افزار که در راستای یکپارچه سازی خدمات طراحی شده‌ است در نمایشگاه بین المللی کتاب مشهد طی هفته گذشته به مردم معرفی شد و برای تکمیل آن از نظرات شهروندان، دانشجویان و دانش‌آموزان بهره ‌مند شده ایم.


تکمیل آپ‌های شهروندی
معاون برنامه ریزی و توسعه شهرداری مشهد نیز در خصوص این نرم افزار گفت: شهر هوشمند به معنای استفاده هوشمندانه از روش‌های درست زندگی است که برای تحقق آن باید زیرساخت‌های لازم فراهم باشد و شهروندان نیز تعامل خوبی با هوشمندسازی داشته باشند.
شهریار آل شیخ افزود: بسیاری از روش‌هایی که در شهر هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرد مربوط به جمع آوری داده‌هاست و امکانات موجود در نرم افزار " شهر من " نیز  با مشارکت مستقیم مردم ارتقاء پذیر خواهد بود .
وی اضافه کرد: داده‌های بسیار خوبی در اختیار شهرداری است که شرکت‌های خصوصی با استفاده از این داده‌ها می‌توانند بسترهای کسب و کار را راه اندازی کنند.
معاون برنامه ریزی شهردار مشهد گفت: می‌کوشیم با نرم افزارهای شهروندی بخش‌های زیادی از نیازهای شهروندی را برطرف کنیم و اپلیکیشن شهرمن نیز در این مسیر طراحی شده‌است.
فرماندار مشهد نیز در خصوص نرم افزار "شهر من" گفت: طراحی و تهیه نرم افزارهای شهروندی از ضروریات جامعه امروزی است و نرم افزار "شهرمن" منجر به تسریع و تسهیل امور در شهر مشهد می‌شود.
سید محمد رضا هاشمی افزود: در شهر هوشمند همه شهروندان امکان دسترسی به موضوعات مختلف را دارند و به راحتی می‌توانند به صورت غیر حضوری کارهای خود را انجام دهند.

پیگیر هوشمندسازی هستیم
معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری خراسان رضوی نیز در این زمینه گفت: ضرورت تحقق شهر هوشمند برای کلانشهرها به خصوص شهر مشهد احساس می‌شود هر چند که هوشمندسازی یک فعالیت نوپا و ایمن است و تحقق کامل آن به بارگذاری اطلاعات کامل نیاز دارد.

کوکب موسوی افزود: نیاز به نرمافزارهای شهروندی روز به روز در شهرها بیشتر احساس می‌شود و در راستای تحقق حقوق شهروندی باید به این مهم توجه کرد.
وی ادامه داد: در استانداری خراسان رضوی پیگیری هوشمند سازی در ابعاد مختلف از جمله اقتصادی، خدماتی و اجتماعی هستیم.
معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری خراسان رضوی گفت: نرم افزار "شهرمن" یک ایده ویژه است که با فناوری روز و وسایل ارتباط جمعی مرتبط شده‌ است.
هم اکنون در کلانشهر مشهد اقداماتی در راستای هوشمندسازی در حوزه حمل و نقل انجام شده و بخشی از پرداخت‌ها در اتوبوس، قطارشهری و تاکسی از طریق کیف الکترونیک و کیو.آر. کد هم انجام می‌شود.

ایرنا

برچسب‌ها