رئیس قوه قضاییه در همایش تخصصی دادستان‌های سراسر کشور در مشهد ، به تبیین نقش‌های متعدد و متنوع دادستان در نظام قضایی جمهوری اسلامی ایران پرداخت و بر ضرورت به‌هنگام شدن اطلاعات دادستان‌ها تاکید کرد.

 تسامح با مفسدان اقتصادی باید در حد صفر باشد/ به‌روز شدن اطلاعات دادستان یک ضرورت است

به گزارش قدس آنلاین، آیت الله رئیسی، رئیس قوه قضاییه در هجدمین همایش تخصصی دادستان‌های سراسر کشور در مشهد ، ضمن تشکر از دست اندرکاران برگزاری این همایش، گفت: ان‌شاءالله آنچه که مورد بحث و بررسی و هم اندیشی قرار گرفت، تبیین شود تا ما هم درجریان قرار بگیریم و در نهایت موجب تحول جدی در بخش‌های مختلف مجموعه دادسراها شود.

وی ادامه داد: نقش وسهم دادستان و دادسراها در اجرای قانون و صیانت از حقوق مردم، در ایجاد امنیت، در کشف جرم، در مجازات و کیفر مجرمین و در همکاری همه دستگاه‌های امنیتی و اجرایی بسیار قابل توجه است.

رئیس دستگاه قضا تاکید کرد: آنچه در قانون از وظیفه و سهم دادسرا وجود دارد فرآیندی است که یک مقطع را شامل نمی‌شود. حضور دادستان‌ها در مرحله مقدماتی برای واقع نشدن جرم، نقش دادستان‌ها در پیشگیری از وقوع جرم، همکاری با شوراهای تامین استان‌ها و مسئولین امنیتی و ضابطان، عدم وقوع جرم، کشف جرم، انجام تحقیقات، خواستن کیفر برای مجرمان در کنار محاکم و دادگاه‌ها، رسیدگی و دادرسی، صدور حکم، تناسب بین حکم و موضوع و احیانا اعتراض در صورت عدم تناسب، تاثیرگذار است.

آیت الله رئیسی تصریح کرد: همچنین نقش دادستان در پیگیری اعتراض، اجرای حکم صادره، تاثیر زندان بر روحیه زندانی و بازاجتماعی کردن زندانی، اظهارنظر نسبت به شمول مرخصی یا عفو و در اقدامات تامینی بعد از آزادی نیز حائز اهمیت است. در واقع حضور دادستان یک پروسه را شکل می‌دهد نه یک پروژه را که مثلا بگوییم فقط در این مقطع دادستان وجود دارد.

وی با بیان اینکه همواره نقش دادستان نقش به هم پیوسته است، گفت: نقش دادستان در حفظ جامعه و صیانت از جامعه از هرگونه جرم و کجی، قابل توجه است و هیچگونه کجی، فساد و جرمی را دادستان نمی‌تواند قبول کند و برتابد و طبیعتا باید تمهیداتی بیاندیشد که برخورد و اقدام متناسب انجام شود.

رئیس قوه قضاییه ادامه داد: اطلاعات به روز و به هنگام شدن دادستان یک ضرورت است. دادستان‌های ما باید به هنگام شوند. به روز شوند؛ هم در شناخت قانون، شناخت جامعه و منطقه و به تعبیر بزرگان اهل فقه، شناخت بلد و شهری که در آنجا وظیفه‌شان را انجام میدهند و هم در شناخت شخصیت مجرم و شناخت اوضاع و احوالی که در آن، جرم واقع شده است.

آیت الله رئیسی تصریح کرد: شناختِ شرایط بسیار مهم است؛ لذا من به دادستان‌های عزیز و همکاران گرامی توصیه می‌کنم به آنچه که در دوره دانشکده و دانشگاه و حوزه دریافت کردید بسنده نکنید. به اطلاعاتی که همه به صورت معمول دارند؛ باید دستی برتر در کسب اطلاعات داشته باشید.

رئیس قوه قضاییه تاکید کرد: در این رابطه وظیفه دستگاه‌هایی که در حوزه جمع آوری‌ها تلاش می‌کنند، این است که دوستان عزیز دادستان را به‌هنگام کنند. شما هم دنبال این باشید تا حضور و اطلاعات‌تان، به نفع تفوق و برتری در مسائل و اقدامات‌تان باشد.

دادسرا و دادستانی مثل پدری مهربان برای عموم شهروندان باشد

آیت الله رئیسی یادآور شد: در این رابطه باید گفت که سه محور درکار دادستانی مورد تاکید است: نکته اول آن است که دادسرا و دادستانی مثل پدری مهربان برای عموم شهروندان باشد که اگر کسی مورد ظلم و ستم قرار گرفت به این پناهگاه پناه آورد و این ملجاء و پناه، او را پناه دهد و از او رفع ظلم کند. اینجا نقش دادستان نقش مهربانانه با همه است.

وی با بیان اینکه دومین نقش محوری دادستان‌ها، اقتدار است، گفت: اقتدار دادستان‌ها بسیار مهم است و این اقتدار نشات گرفته از قدرتی است که قانون به دادستان داده است. اقتدار نقشی است که قانونگذار به قدرت نشات گرفته از قانون و قانونمداری داده است تا بتواند ایفای نقش کند؛ لذا باید بدون نفوذ پذیری، بدون رعایت بعضی از شائبه‌ها و بدون توجه به جوسازی‌ها و بدون اعتنا به جناح بازی و سیاسی کاری‌ها، آنچه را که وظیفه قانونی و اقتضاء قانون و شرع است، انجام دهد.

عقلانیت قضایی ایجاب می‌کند با پدیده‌ها و با مسائل، عقلانی و با تدبر برخورد شود

رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: انجام دادن این وظیفه با نکته سوم باید همراه باشد که عبارت از تدبیر است. با تدبیر اقدام کردن و "پزشکی حاذق بودن" مهم است. عقلانیت قضایی ایجاب می‌کند با پدیده‌ها و با مسائل، عقلانی و با تدبر برخورد شود. این موارد که علت وقوع جرم چیست، شخصیت متهم چیست، آیا سابقه دارد یا خیر، تصمیم چه باشد به صلاح اجتماع است، باید مورد توجه قرار گیرد.

تنها شناخت و دانستن حقوق برای قاضی کفایت نمی‌کند

آیت الله رئیسی تاکید کرد: تنها شناخت و دانستن حقوق برای قاضی کفایت نمی‌کند؛ این شرایط برای یک حقوقدان بسیار خوب است؛ اما قاضی، مهندسی اجرای قانون را به عهده دارد. وی قانون تجارت، آیین دادرسی، اصول، فقه، قانون مدنی و تمام قوانین را می‌خواند؛ حقوق اساسی و قوانین مختلف را می‌بیند و این‌ها شاید در یک حکم جلوه داشته باشد.

مجازات‌ها باید بازدارنده باشد

رئیس قوه قضاییه گفت: مهندسی اجرای قانون مشخص می‌کند که قانون چگونه باید اجرا شود؛ لذا اینجا تشخیص بسیار مهم است که در هر مورد چگونه باید مثلا نسبت به جرایم اقتصادی عمل شود. آنچه مهم است آن است که مجازات‌ها باید بازدارنده باشد و در رابطه با مفسدان اقتصادی تسامح باید در حد صفر باشد؛ هیچ تسامحی اینجا جا ندارد؛ اما نسبت به جرایم اجتماعی و آسیب دیدگان اجتماعی نگاه باید ترمیمی و اصلاحی باشد.

اخلال در امنیت اجتماعی و اقتصادی، جاسوسی، وابستگی به بیگانگان، جای اغماض ندارد

وی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: سخن از اخلال در امینت جامعه است که جای اغماض نیست. اخلال در امنیت اجتماعی، اخلال در امنیت اقتصادی، جاسوسی، وابستگی به بیگانگان جای اغماض ندارد.

منبع: میزان 

برچسب‌ها