رئیس شورای شهر کاشمر گفت: بر اساس گزارش‌های تفریغ بودجه، شهرداری کاشمر طی سال‌های ۹۳ تا ۹۷ حدود ۱۰۰ میلیارد ریال بابت جریمه عوارض حذف پارکینگ از مردم وصول کرده است و آنچه تاکنون شواهد نشان می‌دهد با توجه به وضعیت موجود پارکینگ‌ها در نقاط پرتردد شهر در چند سال اخیر به نظر می‌رسد اقدام شایسته‌ای انجام ‌نشده است.

سرنوشت ۱۰۰ میلیارد جریمه اخذ شده ناشی از حذف پارکینگ توسط شهرداری کاشمر مشخص نیست

به گزارش قدس آنلاین، حسن اعمی بنده قرایی با اشاره به حجم بالای ترافیک در معابر اصلی شهر، اظهار داشت: متأسفانه بی‌توجهی به موضوع تأمین پارکینگ طی سال‌های گذشته در سطح شهر باعث ایجاد گره‌های ترافیکی و سختی در تردد خودروها شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر کاشمر بابیان اینکه احداث پارکینگ‌های عمومی در نقاط مختلف شهر یکی از وظایف محوله به شهرداری است، افزود: اگرچه بر اساس ماده یک قانون نوسازی و عمران شهری " نوسازی و عمران و اصلاحات اساسی و تأمین نیازمندی‌های شهری و احداث و اصلاح و توسعه معابر و ایجاد پارک‌ها و پارکینگ‌ها (توقفگاه) و میدان‌ها و حفظ و نگهداری پارک‌ها و باغ‌های عمومی موجود و تأمین سایر تأسیسات موردنیاز عمومی و نوسازی محلات و مراقبت در رشد متناسب و موزون شهرها، از وظایف اساسی شهرداری‌ها است و شهرداری‌ها در اجرای وظایف مذکور مکلف به تهیه برنامه‌های اساسی و نقشه‌های جامع هستند. " اما به نظر می‌رسد نسبت به اجرای این ماده‌قانونی اقدام عملی در سال‌های اخیر انجام‌نشده است.

وی با تأکید بر اینکه ساختمان‌های مسکونی، مراکز تجاری و اماکن اداری باید در زمان ساخت به موضوع تأمین پارکینگ توجه و فضای پارک مناسب مراجعه‌کنندگان را تدارک ببینند یادآور شد: در حال حاضر طبق قانون شهرداری‌ها، ساختمان‌ها مکلف به تأمین پارکینگ برای تمامی واحدها هستند، اما درصورتی‌که بنا به هر دلیلی واحدی بدون پارکینگ بنا شود باید جریمه آن به شهرداری پرداخت شود و درنهایت نیز شهرداری مکلف است از محل این جریمه‌ها پارکینگ عمومی احداث نماید.

اعمی با اذعان به اینکه با توجه به کمبود پارکینگ‌های عمومی در سطح شهر کاشمر باید از متولیان امر در شهرداری این سؤال پرسیده شود که مبالغ دریافتی تحت عنوان جرائم حذف پارکینگ طی سال‌های اخیر صرف چه اموری شده است، خاطرنشان کرد: در تبصره سه ماده ۶ نحوه محاسبه عوارض حذف و کسر پارکینگ آمده است:" شهرداری موظف است وجوه دریافتی بابت عوارض حذف پارکینگ را منحصراً برای احداث پارکینگ‌های عمومی در قالب بودجه مصوب سالیانه به مصرف برساند. ضمناً چنانچه در کمیسیون ماده صد هم‌زمان هم جریمه ماده صد و هم جریمه حذف یا کسر پارکینگ باشد، جریمه حذف یا کسر پارکینگ به‌صورت نقدی دریافت و به‌حساب مربوطه واریز شود. "

وی بابیان اینکه به نظر می‌رسد عدم اجرای این قانون در شهر کاشمر تبدیل به معضل بزرگ در موضوع کمبود پارکینگ شده است، بیان کرد: انتظار به‌حق شهروندان است که از امکانات لازم شهری و خدمات عمومی ازجمله پارکینگ و توقفگاه‌ها بهره‌مند شوند.

رئیس شورای شهر کاشمر با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر همواره در تنظیم بودجه سالانه شهرداری کاشمر به این موضوع توجه و تبصره‌هایی هم در بودجه آن لحاظ کرده است، ادامه داد: بر اساس گزارش‌های تفریغ بودجه، شهرداری کاشمر طی سال‌های ۹۳ تا ۹۷ حدود ۱۰۰ میلیارد ریال بابت جریمه عوارض حذف پارکینگ از مردم اخذ کرده است و آنچه تاکنون شواهد نشان می‌دهد به نظر می‌رسد اقدامی در بحث تأمین پارکینگ انجام ‌نشده است.

وی با تأکید بر اینکه در این راستا از شهرداری خواسته‌شده تا میزان خرید و تملک زمین برای احداث پارکینگ در سطح شهر را به شورا ارسال کند، گفت: در بودجه مصوب سال ۹۸ شهرداری مکلف شده تا بر اساس تبصره ۲ ماده ۱۵ قانون رسیدگی به تخلفات راهنمایی و رانندگی عمل کند و وجوه حاصل از این ماده را در جهت احداث پارکینگ اختصاص دهد.

اعمی یادآور شد: در این زمینه همچنین پیشنهاد شده است که شهرداری اولویت احداث پارکینگ را در حدفاصل چهارراه شاهد به سمت میدان انقلاب، چهارراه شهید ترابی به سمت میدان انقلاب، سه‌راهی ۱۵ خرداد تا میدان انقلاب و چهارراه شهید بهبودی تا میدان انقلاب در نظر بگیرد تا شاهد روان شدن ترافیک و تسهیل شهروندان برای استفاده از پارکینگ باشیم.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها