قاضی فرزاد بهشتی توندری، دادیار معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم و حفظ حقوق عامه دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان از تدوین دستورعمل جانمایی، نصب، بهره‌برداری و بازرسی جرثقیل‌های برجی (تاور کرین) خبر داد.

ساماندهی جرثقیل‌های برجی

عقیل رحمانی/

قاضی فرزاد بهشتی توندری، دادیار معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم و حفظ حقوق عامه دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان از تدوین دستورعمل جانمایی، نصب، بهره‌برداری و بازرسی جرثقیل‌های برجی (تاور کرین) خبر داد.

**تاورهای بی‌صاحب در مسیر ساماندهی

 این مقام قضایی در گفت و گو با خبرنگار قدس ضمن اشاره به برخی اتفاقات پیش آمده در زمینه جرثقیل‌های برجی در تشریح اقدامات حوزه دادستانی گفت: در پی بروز برخی حوادث و سوانح ایجاد شده در سنوات قبل در سطح شهر مشهد مقدس و ... که بررسی‌ها حکایت از  فعالیت مخاطره‌آمیز جرثقیل‌های برجی (تاور کرین) در برخی پروژه‌ها داشت و از سویی به جهت ضرورت حفظ و صیانت از جان و مال شهروندان و سلامت محیط، رعایت حقوق شهروندی و نیز پیشگیری از بروز هر گونه حادثه و خطر به ویژه در محدوده حریم بارگاه مطهر رضوی و همچنین کارگاه‌های ساختمانی سطح شهر و اعمال نظارت، کنترل و بازرسی فنی دقیق روی فعالیت تجهیزات و جرثقیل‌های برجی، این حوزه معاونت از سال گذشته دستگاه‌های مربوط و متولی را فراخوان و در این زمینه جلسات کارشناسی متعددی هم برگزار شد.

پس از اقدامات فنی صورت گرفته و با همکاری سازمان‌ها و دستگاه‌ها تهیه و تدوین پیش‌نویش دستورعمل الزامات نصب و بهره‌برداری از جرثقیل‌های برجی در دستور کار دادستانی قرار گرفت.

**ارسال طرح ساماندهی به دستگاه‌های متولی

قاضی فرزاد بهشتی توندری، دادیار معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم و حفظ حقوق عامه دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان ادامه داد: پس از برگزاری جلسات و نشست‌های تخصصی و اخذ نظرات و پیشنهادات، پیش‌نویس مذکور تهیه و برای طی مراحل بعدی به معاونت حمل و نقل و ترافیک استانداری ارسال شد.

در ادامه هم پیش‌نویس طرح سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان به عنوان دبیر شورای فنی استان منعکس شد تا پس از تصویب، در قالب مصوبه شورای فنی استان به کلیه دستگاه‌های اجرایی مرتبط اعم از دستگاه‌ها و مؤسسات دولتی و غیردولتی و نیز مؤسسات خصوصی حرفه‌ای عهده‌دار مأموریت عمومی ابلاغ گردد.

**اجرای دستورعمل جانمایی، نصب تاورکرین‌ها از آذر ماه

قاضی فرزاد بهشتی توندری افزود: در نهایت با پیگیری‌های به عمل آمده اعلام شد طی جلسه مورخ 25/06/1398 شورای فنی استان، موضوع دستورعمل جانمایی، نصب، بهره‌برداری و بازرسی جرثقیل‌های برجی در شورای فنی استان تصویب و توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان به سازمان‌ها و دستگاه‌های مرتبط از جمله اداره کل راه و شهرسازی، شهرداری، سازمان نظام مهندسی ساختمان استان، سازمان صنعت، معدن و تجارت، اداره کل استاندارد و اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابلاغ و از تاریخ 01/09/1398 رعایت مفاد دستورعمل برای کلیه دستگاه‌ها و سازمان‌ها لازم‌الاجرا شده است.

دادیار معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم و حفظ حقوق عامه دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان خبر داد: لازم به ذکر است در دستورعمل تصویب شده وظایف متولیان دخیل در طراحی و جانمایی، نصب و راه‌اندازی، صدور مجوز، نظارت و بازرسی در دو بخش اشخاص حقیقی یا حقوقی و در بهره‌برداری از جرثقیل‌های برجی و کلیه اشخاص حقوقی دخیل در فرایند اجرایی آن تعیین و ابلاغ  گردیده است.

**اقدامی به موقع که نمونه نداشت

وی بیان کرد: این مهم که با همکاری و هم‌افزایی بین دستگاهی ایجاد شده و به عنوان اقدامی مبتکرانه و برای نخستین بار در سطح استان رخ داده می‌تواند به عنوان نمونه‌ای از اقدامات پیشگیرانه در راستای صیانت از حقوق عامه قلمداد شود. امید است با اجرای این دستورعمل گام مؤثری در پیشگیری و کاهش حوادث و حفظ و صیانت از حقوق عامه در سطح شهر مشهد مقدس و استان خراسان رضوی برداشته شود.

برچسب‌ها