وزیر خارجه آمریکا در پیامی توئیتری درباره بازداشت بازرس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تاسیسات نطنز ابراز نگرانی کرد و مدعی شد که ایران در تلاش برای باج خواهی هسته‌ای است.

 پمپئو: ایران در تلاش برای باج خواهی هسته‌ای است

قدس آنلاین؛ «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا بعد از دیدار با سران آلمان در برلین، بازداشت یک بازرس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تاسیسات هسته‌ای نطنز را «اقدامی تکان‌دهنده» خواند و مدعی شد که این اقدام تلاشی برای «ارعاب» دیگر کشورهای جهان است.

وزیر خارجه آمریکا در توئیتر نوشت: «ایالات متحده درباره مواد هسته‌ای اعلام نشده احتمالی در ایران و اقدام رژیم (ایران) در بازداشت یک بازرس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نگران است؛ این بازداشت یک اقدام تکان‌دهنده برای ارعاب بوده است. ایران باید کاملا با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند. ادامه اقدامات برای اخاذی هسته‌ای، به انزوای بیشتر (ایران) منجر خواهد شد ».

مایک پامپئو بعد از دیدار با وزیر دفاع آلمان و نامزد جایگزینی «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان در توئیتر خود نوشت: «دیدار خوبی با «انه گریت کرامپ کارنباور» در برلین داشتم. ما درباره بسیاری از اولویت‌های امنیتی با شرکای آلمانی‌مان نظر مشترکی داریم از قبیل صلح در سوریه و اوکراین، همکاری برای مقابله با تهدیدات چین، روسیه و ایران. ما با همکاری با یکدیگر می‌توانیم به طور موثرتری با این تهدیدات مواجه شویم».

اظهارات پامپئو در شرایطی مطرح شده که در پی انتشار خبری مبنی بر ممانعت از ورود یکی از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به مجتمع غنی سازی نطنز، اداره کل دیپلماسی عمومی و اطلاع رسانی سازمان انرژی اتمی با تأیید این مطلب، به تشریح جزییات در این زمینه پرداخت و اعلام کرد: ایران هفته گذشته از ورود یکی از بازرسان آژانس به سایت غنی سازی نطنز جلوگیری کرده است.

این اداره کل، علت این اقدام ایران را نگرانی از احتمال همراه داشتن مواد مشکوک عنوان کرده و با بیان اینکه به طور معمول همه بازرسان و وسائل همراه آنان در بدو ورود به هر یک از سایت‌های هسته‌ای مورد تفتیش و کنترل  قرار می‌گیرند، خاطرنشان کرده است: ظاهرا هنگام ورود این خانم بازرس، تجهیزات کنترلی علامت هشدار را نشان داده است و به همین دلیل ضمن کنترل وسایل همراه بازرس از ورود او به سایت جلوگیری و مراتب نیز به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منعکس شده و از طرف ایران به آژانس اعلام شده که پذیرش قبلی این بازرس لغو شده تلقی می‌شود.

کاظم غریب‌آبادی سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پایان جلسه روز پنجشنبه شورای حکام آژانس هم در این باره گفت: گزارش جامع و طولانی را درباره این بازرس به شورای حکام ارائه کردم و گاهشمار اتفاقاتی که از ورود بازرس به سایت هسته‌ای نطنز تا خروجش از کشور روی داد را به اعضای شورا ارائه و تأکید کردم که ایران در این خصوص دغدغه‌های امنیتی دارد و اینجا بحث نقض مزایا و مصونیت‌های بازرسان آژانس مطرح نیست، چون ما حقوق اینها را نقض نکردیم و به حقوق بین الملل و تعهداتمان واقفیم.

وی یادآور شد: وقتی بازرس در تأسیسات نطنز بود دتکتورهای (تجهیزات کنترلی) ما شناسایی کردند که این بازرس می‌تواند مواد خطرناک به همراه داشته باشد، اقدامات متعددی بعد از آن صورت گرفت، تنها یک بار از دتکتور استفاده نشد، بلکه در محیط‌های مختلف از دتکتور استفاده شد و حتی وقتی برای کیف دستی‌اش استفاده شد باز آلارم و هشدار داد.

سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس با ذکر این نکته که این موضوع را با آژانس تحت بررسی داریم، خاطرنشان کرد: به اعضای شورا گفتم با توجه به سوابق خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای ما، به هیچ وجه و تحت هیچ شرایطی امنیت ملی و ایمنی و امنیت تأسیسات هسته‌ای را مورد مصالحه قرار نخواهیم داد و مصر هستیم آژانس باید با ما همکاری کامل انجام دهد که این تحقیقات را به صورت کامل انجام دهیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها