خوزستان- امام جمعه اهواز در اقدامی غیر منتظره بدون هیچ خطابه ای در میان خیابانی در منطقه«عین دو اهواز» در حالی که نخاله های ساختمانی و آب های سطحی نمازگراران را احاطه کرده اقدام به برپایی نماز جماعت کرد تا شاید به این شیوه مسئولان شهری به داد مردم این منطقه برسند.

برپایی نماز جماعت در کف خیابان برای همدردی با مردم/«عین دو» عین واقعیت+ فیلم

قدس آنلاین- گروه استانها- طیبه قاسمی؛ نماز خواندن در یک مکان عمومی  حتی گاهی در یک مسیر پر رفت و آمد بنا برشرایط خاص حرکت عادی در یک جامعه اسلامی به حساب می آید.

روز گذشته حجت الاسلام عبدالنبی موسوی فرد بدون هیچ خطابه ای همراه با جمعیتی که اتفاقا یکی از آنها جانباز جنگ است و در صف اول ایستاده، وسط خیابانی در منطقه عین دو اهواز نماز جماعت می خواند.

فیلمی که در فضای مجازی دست به دست خوزستانی ها می چرخد یک روزمرگی را می بینید، مردمی در رفت و آمدند و کودکانی پابرهنه غرق بازی، خیابان هایی که مثل اکثر مواقع فاضلاب در آن جمع شده، روایت فیلم همان اتفاقات روتینی است که در عین دو جاری ست.

در کنار این نمایش روزمره عده ای کنار این دریاچه فاضلاب و آب های سطحی روان شده در میانه خیابان زیر انداز انداخته و به امامت امام جمعه اهواز نماز می خوانند هیچ توضیحی در این مورد وجود ندارد کسی گلایه ای از بوی تعفن فاضلاب نمی کند، کسی اعتراضی بر همنشینی با آن ندارد و میان این سکوت ها کنار یک چالش شهری فریضه ای واجب و روزانه ادا می شود.

عین دو  منطقه ای 7 کیلومتر مربعی در بخش مرکزی اهواز با جمعیت 40 هزار نفر است  محله ای که سالهاست دچار مشکلات حاد در زمینه شبکه فاضلاب به ویژه شبکه دفع آب‌های سطحی است که این موضوع همواره مورد انتقاد و گلایه‌های مردم بوده.

وضعیت نا به سامان خیابان ها نیز مزید علت می شود تا با یک بارندگی کم دریاچه های فاضلاب راه افتاده و مردم را دچار دردسر کند متاسفانه اعتراض به سیستم معیوب فاضلاب در کل اهواز را می توان به کوکوهای ساعتهای قدیمی تشبیه کرد که ساعتی یک بار برای اعلان سر بر می آورند و دیگر هیچ.

هر چند وقت یک بار نیز رسانه ها از این سیستم معیوب می نویسند، مردم گلایه می کنند، بعضی مسئولان اعتراض می کنند فعالان محیط زیست بیانیه می دهند اما تغییری در این سیستم رخ نمی دهد.

حالا در بازدید سه ساعته امام جمعه اهواز از این منطقه محروم وقت اذان می رسد و وی همان جا در نمایشی از یک واقعیت شهری بدون سانسور به نماز می ایستد تا کلیپی از این حرکت منتشر شده و همان شب مسئولان را وادار به بازدید شبانه از عین دو کند.

تا آنها در بازدیدشان از روند جمع آوری آب های سطحی و ترمیم ریزش فاضلاب منطقه عین دو، دستورات لازم برای رسیدگی و رفع مشکل فاضلاب منطقه را صادر کنند.

در زمان سیل و به زیر آب رفتن این منطقه معاون خدمات شهری گفته بود؛ عین دو مشکل‌دارترین محله شهر اهواز است، تصاویر این نماز جماعت و روزهای سیل گواه است مردم این منطقه شرایط شهری خوبی ندارند هرچند که به این شکل زندگی کردن عادت کنند اما کودکان فردای ایران در این مناطق قد می کشند، کودکانی که امروز با چهره هایی در فکر فرو رفته بازی هایشان را رها کرده و یک اقامه نماز متفاوت را نظاره می کنند.

*تماشای فیلم در مجله ویدئویی قدس آنلاین

برچسب‌ها