عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به شکل‌گیری یأس و سرخوردگی در دیپلماسی برجام، گفت: استیضاح ترامپ، برگزیت و اعتراضات منطقه‌ای برجام را به حاشیه برده است.

 برجام اولویت امروز اروپا نیست

قدس انلاین: حشمت الله فلاحت‌پیشه با اشاره به گام‌های کاهش تعهدات برجام ایران گفت: به نظر می‌رسد که نوعی یأس و سرخوردگی در دیپلماسی برجام شکل گرفته است، بخش اول از سوی ایران بود زمانی که رایزنی‌ها یک هفته قبل از برداشتن گام سوم کاهش تعهدات برجام به نتیجه نرسید. از سوی دیگر ترامپ درگیر استیضاح و کشورهای اروپایی درگیر برگزیت هستند. چالش اصلی کشورهای منطقه نیز اعتراضات در حال گسترش است در این شرایط برجام در حاشیه موارد مختلف قرار گرفته اما این موضوع نباید موجب در حاشیه قرار گرفتن منافع ملی ایران شود.

گام های کاهش تعهدات برجام تنش زا نیست

نماینده مردم اسلام آباد غرب و دالاهو در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در چنین شرایطی شاهد چراغ سبز نیمه روشن آمریکایی‌ها با تمدید تعلیق تحریم‌های هسته‌ای نیز هستیم بنابراین گام چهارم کاهش تعهدات برجام تنش‌زا نخواهد بود به این معنی که ایران در گام چهارم اقدام به خروج از NPT  و خروج از برجام یا عمل خارج از برجام نخواهیم کرد اما ایران بخش دیگری از قابلیت‌ها را به رخ خواهد کشید.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران در برداشتن گام چهارم کاهش تعهدات برجام نه تنها خارج از حوزه دیپلماسی عمل نمی‌کند بلکه سعی خواهیم کرد که باب دیپلماسی را باز نگاه داریم.

تحریم بخش عمران کمترین نتیجه عملیاتی را دارد

فلاحت‌پیشه در پاسخ به این سوال که تحریم بخش عمران کشور اقدامی در ادامه تمدید تعلیق هسته‌ای ایران بود، گفت: تحریم بخش عمران عنوان بزرگی است که کمترین نتیجه عملیاتی را دارد، تمدید تعلیق هسته‌ای و باز شدن باب دیپلماسی منطقه‌ای و بین‌المللی به این دلیل است که کارت های تحریمی آمریکا تمام شده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آمریکا در تلاش است تا اروپایی‌ها را مقابل جمهوری اسلامی ایران قرار دهد و از آنها برای تحریم‌های بیشتر علیه ایران استفاده کند اما فضای بین‌المللی به سمتی رفته که زمینه برای دیپلماسی تازه باید تعریف شود اما ایران به دلیل عدم اقدام عملی از سوی اروپایی‌ها باید گام چهارم کاهش تعهدات برجام را بردارد./

منبع: خانه ملت

پایان پیام

برچسب‌ها