ایلام- استان ایلام با دو نیم میلیون راس دام سبک و سنگین و همچنین ظرفیت مراتع و طبیعت بکر یکی از مهم ترین مناطق مستعد دامداری است اما استانی که مهد دامداری و تولید شیر است تنها کارخانه شیر آن با نام زاگرس بیش از دو سال است که در تعطیلی مطلق به سر می برد.

شیر کارخانه «ایلام زاگرس» خشک شد/بی رغبتی سرمایه گذاران برای ادامه فعالیت

قدس آنلاین-گروه استان ها:عملیات احداث کارخانه شیر «ایلام زاگرس» در سال ۷۴ آغاز شد و در سال ۷۷ به بهره‌برداری رسید و  زمینه اشتغال مستقیم ۳۶ نفر و هم چنین تعداد ۵۰ نفر را به طور غیر مستقیم فراهم کرد.

کارخانه شیر ایلام که روزگاری در طول روز  ۶۳ تن انواع فرآوردهای لبنی در ایلام تولید و بخشی از تولیدات آن صادر و برندی مشهور برای ایلام بود حال ۲ سال است که تولیدات شیر آن خشک شده است و کارگران آن بیکار هستند.

هر چند که سال گذشته قاسم سلیمانی دشتکی استاندار ایلام برضروررت ازسرگیری فعالیت کارخانه شیر ایلام    تاکید کرد و حتی ضرب الاجلی ۳ ماهه برای تعیین تکلیف و راه اندازی مجدد این واحد صنعتی تعیین کرد اما با وجود گذشت یک سال از تعیین این مهلت ۳ ماهه تاکنون اتفاقی برای از سر گیری فعالیت کارخانه شیر انجام نشده اسات.

سلیمانی سال گذشته در کارگروه اشتغال تاکید کرد: مشکلات مالیاتی، تقسیط بدهی بانکی و پرداخت تسهیلات تا سه ماه آینده در این واحد تولید باید رفع و مدیران این کارخانه نیز ملزم به راه اندازی مجدد آن هستند.

گره کور

علت تعطیلی و عدم رغبت برای فعالیت در صنعت شیر در این استان یکی از پرسش هایی است که هنوز پاسخ صحیحی به آن داده نشده است هر چند که پیش از این رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان ایلام عدم دسترسی آسان به مواد اولیه یا همان شیر را مطرح کرد اما این استدلال با توجه به سخنان معاون امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام مبنی بر اینکه سالانه ۶۰ هزار تن شیر د این استان تولید می شود به نظر م یرسد دلیل محکمی برای تعطیلی این واحد صنعتی نیست.

مشکلات نقدینگی یکی دیگر از عواملی است که گفته می شود این کارخانه را به تعطیلی رسانده است اما قصه کارخانه شیر ایلام گویا به همین سادگی  نیست زیرا مسئولان بانک ملی به عنوان بانک عامل اعلام کردند هنوز سرمایه گذار این واحد صنعتی تسهیلات قبلی خود را پرداخت نکرده است و حتی سودهای آن نیز پرداخت نشده است.

مسئولان بانکی می گویند فرصت های چندباره برای استهمال تسهیلات راه به جایی نبرده و این واحد صنعتی به دلیل بدهی مشمول ماده ۱۴۱ شده و به این معناست که دیگر نمی تواند تسهیلات جدید دریافت کند.

قصه کهنه

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام با بیان اینکه این طرح بیش از ۱۰ سال است که به بهره‌برداری نرسیده و قصه کارخانه شیر دیگر کهنه شده است بیان می کند: باید هیات مدیره این کارخانه به صورت شفاف تکلیف خود در خوص این طرح را اعلام کند و جواب کابردی برای احیا مجدد آن به مسئولان استان بدهد.

یارالله نصیری می افزاید: در نشست قبل مقرر شده بود از طلب بانک پنج درصد توسط هیات مدیره واریز شود تا پس از پرداخت سرمایه در گردش عملیات اجرایی طرح و فعال‌سازی آن آغاز شود اما این مصوبه عملیاتی نشد.

بی رغبتی سرمایه گذاران

در این رابطه معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام نظر دیگری دارد و ابراز می کند: با توجه به تمام کمک و تسهیلاتی که برای سرمایه گذار در نظر گرفته شده است اما به نظر می رسد رغبتی برای فعال سازی این واحد صنعتی وجود ندارد و حتی شنیده می شود که سرمایه گذاران در نظر دارند تا دستگاه های موجود در این کارخانه را به پایتخت منتقل کنند.

با توجه به تمام کمک و تسهیلاتی که برای سرمایه گذار در نظر گرفته شده است اما به نظر می رسد رغبتی برای فعال سازی این واحد صنعتی وجود نداردحیدر نعمتی اذعان می کند: به رغم مهلت های تعیین شده و فراخوان های متعدد اما هیئت مدیره این شرکت اقدامی نکرده و قدمی برای حل این مشکل بر نمی دارد.

وی در خصوص شایعات پیرامون فروش و یا انتقال دستگاه های صنعتی این کارخانه به سایر استان ها نیز می افزاید: کارخانه شیر متعلق به استان ایلام است و با استفاده از سهم تسهیلات استان احداث شده است و به هیچ قیمتی اجازه نخواهیم داد از استان خارج شود.

وی با انتقاد از طولانی شدن فرآیند بهره‌برداری کارخانه شیر ایلام زاگرس با وجود برگزاری نشست‌های متعدد یاأآور می شود: در آخرین نشست با حضور استاندار مقرر شد اگر طرح اجرا نشد اجرائیه صادر شود اما با وجود پیگیری‌های متعدد و گذشت چند ماه همچنان هیئت مدیره به وعده خود عمل نمی‌کند.

وی حمایت از اشتغال را وظیفه دولت دانسته و می گوید: وقتی سرمایه‌گذار رغبتی به تداوم فعالیت و تعیین تکلیف طرح ندارد نمی‌توان به طولانی شدن پروسه تولید بی‌توجه بود و لذا از مراجع قانونی نسبت به تعیین تکلیف این کارخانه اقدام خواهیم کرد.

نعمتی بیان می کند: این طرح سال ۸۰ با تسهیلات ۳۰ میلیارد ریال کلنگ‌زنی شد که تاکنون بدهی آن به بیش از ۴۳ میلیارد ریال رسیده است.  با این حال طبق وعده مسئولان بانک ملی در صورتیکه سهامداران بخشی از بدهی خود را پرداخت کنند بدهی آنها امهال شده و می‌توانند از تسهیلات ۴۱ میلیارد ریالی جدید برخوردار شوند.

برچسب‌ها