معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی از اجرای طرح توانمندسازی روستاییان در حاشیه شهر مشهد با هدف کاهش آسیب های اجتماعی و جرائم در این منطقه خبر داد.

طرح توانمندسازی در حاشیه شهر مشهد اجرا می شود

سید امیر مرتضوی در گفتگو با قدس آنلاین با اشاره به اینکه در مباحث مربوط به حاشیه نشینی و سکونتگاه های غیررسمی به سه مقوله توانمندسازی، محدودسازی و ساماندهی باید توجه شود، گفت: شاید در برخی بخش ها پررنگ تر به این مولفه ها پرداخته شده و شاید در بخشی موضوعات مورد نظر رها شده است.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی ادامه داد: در ۱۵ سال گذشته جمعیت حاشیه شهر مشهد قریب ۵۰۰ هزار نفر بوده، امروز به یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر رسیده، این آمارها نشان می دهد در پیگیری اهداف و برنامه ریزی که داشتیم، شاید خیلی موفق عمل نکردیم، بنابراین باید این موضوع را با برنامه پیش ببریم.
وی با اشاره به اینکه یکی از کارگروه هایی که به صورت مشترک میان دادگستری و استانداری خراسان رضوی ایجاد شده، زیرمجموعه ستاد بازآفرینی شهری بوده، اضافه کرد: این کارگروه با عنوان پیشگیری از گسترش بافت های ناکارآمد و فرسوده فعالیت خود را آغاز کرده و توجه اولویت ها به حاشیه شهر مشهد محور اقدامات آن است.
مرتضوی با اشاره به تشکیل کمیته ای که زیرمجموعه این کارگروه با عنوان توامندسازی روستاییان فعالیت می کند، متذکر شد: توانمندسازی به این معنا است که اگر ما بتوانیم مهارجرت معکوس را آغاز کنیم، یعنی فضایی را برای روستاییان تعریف کنیم که از روستا به شهر نیایند و در حاشیه شهر زندگی نکنند، علاوه بر اینکه جمعیت ناهمگن را تشکیل می دهند، معضلات و مشکلات هم برای خودشان هم برای جامعه ایجاد می کنند.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی یادآور شد: طرح دیگری هم استانداری خراسان رضوی به نام طرح نجات شروع کرده، در این طرح هم برای سازمان ها و دستگاه های مختلف به ویژه سازمان های اقتصادی مانند معین های اقتصادی وظیفه تعیین شده که یکسری از برنامه ها و بودجه های خود را به صورت هدفمند و بدون موازی کاری در حاشیه شهر مشهد به کار بگیرند، این موضوع می تواند حرکت خوبی باشد. 
وی با تاکید بر اینکه در حاشیه شهر هم آنچنان که گفته می شود آسیب اجتماعی و مشکلات وجود ندارد، تصریح کرد: بعضا می گوییم جرائم در حاشیه شهر بیشتر است، زیرا متنوع بوده، برخی از جرائم مانند سرقت ها که در همه مناطق می تواند باشد، برخی نیز ویژه مناطق حاشیه است که به دلیل ضعف فرهنگی یا عدم اشتغال و بیکاری افراد گرفتار آن جرم می شوند.
مرتضوی افزود: نبود اشتغال و بیکاری می تواند زمینه ای را برای وقوع جرم ایجاد کند، لازم است با همکاری دستگاه ها برای جلوگیری از آسیب های اجتماعی و وقوع جرم ها اقدام کنیم.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه در بحث اجاره یا خرید منازل به  غیرایرانی در شهرها، آیا شهروندان به این افراد اعتماد کنند و منازل خود را اجاره دهند یا خیر؟، ادامه داد: اگر درراستای رعایت حقوق شهروندی صحبت می کنیم، می گوییم هر کدام از شهروندان حقوق شهروندی دارند که این موضوع را قانوان اساسی هم مشخص کرده، تکلیف شون مشخص است، اما در این میان، بعضی از افراد سودجو هم هستند که اقدامات نامناسب انجام می دهند، البته این موضوع را نمی توان به همه غیرایرانیان  تعمیم و تسری داد.
وی بیان کرد: امروزه تعامل همدلی و صمیمت باید در کشور ما موج بزند تا دشمن ناامید شود، اتحاد را بیشتر کنیم.
انتهای پیام

برچسب‌ها