جشنواره محصولات و کسب و کارهای طیب با محوریت نان و با حضور فعالان این عرصه از سراسر کشور به همت موسسه کیفیت رضوی در مشهد برگزار شد.

۴۸درصد قوت دهک پایین توسط نان تامین می شود/ امروز چیزی در کشور به اسم کمبود نداریم

به گزارش قدس آنلاین ، همزمان با روز ملی نان اولین جشنواره محصولات و کسب و کارهای طیب با محوریت نان و با حضور فعالان این عرصه  در سالن همایش های آستان قدس رضوی در مشهد برگزار شد.  

قائم مقام سازمان اقتصادی آستان قدس رضوی در این همایش گفت: در حوزه شفافیت در سال های گذشته در آستان قدس رضوی توفیقاتی خوبی داشته ایم و گزارش های حسابرسی را در بیش از ۹۰ درصد از شرکت های خود به ثبت رسانده ایم.

مهدی  برادران با اشاره به اینکه در حال حاضر آستان قدس رضوی در عرصه‌های دارویی و غذایی متمرکز شده است، افزود: بنا داریم نشان طیب را به جهان گسترش و توسعه دهیم. زیرا این نشان ترویج دهنده سبک زندگی اسلامی است و باعث هدفمند شدن یک محصول از بعد معنوی و مادی می شود.

وی تصریح کرد: از نان که به عنوان یک عامل تمدن بخش است این نشان را آغاز کرده ایم و به تدریج برای سایر محصولات دیگرنیز  تعمیم خواهیم داد.

برادران با اشاره به برنامه‌های سازمان اقتصادی رضوی برای تدوین استانداردهای تشویقی بیان کرد: سعی شده در محصولات و خدمات شرکت‌های زیرمجموعه این سازمان، استانداردهایی بیش از استانداردهای اجباری در نظر گرفته شود.

*مردم ایران روزانه ۳۱۰ گرم نان  مصرف می کنند

زهرا عبداللهی دبیر کل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت نیز در این مراسم گفت:از اجدادمان در مورد قداست و کرامت نان بسیار یاد شده است.

وی تصریح کرد: نان در سلامت خانواده بسیار تاثیر گذار است و وقتی از نان صحبت می شود زنجیره گندم ، آرد و نان است که باید همه ضوابط و معیار ها در این زنجیره رعایت شود تا نان سالمی در سفره مردم وجود داشته باشد و بخشی ازتغذیه مردم را تامین کند.

عبداللهی ادامه داد: به طور متوسط مردم ایران روزانه ۳۱۰ گرم نان  مصرف می کنند که باعث تامین ۴۰درصد پروتئین ، ۳۰ درصد کلسیم و موارد انرژی دیگر برای بدن انسان  می شود.

وی افزود: بر اساس آمارها روزانه ۴۰ درصد جوش شیرین در نانوایی های کشور  استفاده می شود که ضررهای بسیار زیادی از جمله سوئ هاضمه، موارد گوارشی و حتی ایجاد زخم هایی در بدن می شود و کمبودهای ریز مغزی ها را در پی دارد . همچنین وجود برخی افزودنی هایی در نان که توسط برخی نانوایی ها استفاده می شود باعث ایجاد سرطان زایی در کشور می شود .

عبداللهی  با بیان اینکه نان سوخته باعث ایجاد سرطان می شود، اظهار کرد: حتی نمک نان باید مورد توجه قرار بگیرد، زیرا  ۳۱۰ گرم مصرف نان یک ایرانی در طول روزحدود ۶ گرم نمک را وارد بدن انسان می کند این در حالی است که یک فرد در طول روز فقط باید ۵ گرم نمک مصرف کند که چنین مواردی باعث شده است مصرف نمک در کشور برای هر ایرانی در حال حاضر ۱۰ گرم باشد که این موضوع باعث ایجاد فشار خون و بیماری های قلبی عروقی در مردم شده است. در مورد کاهش نمک در نان باید کارهای اساسی انجام شود، اگرچه ۶۵ درصد نانوایی های کشور، میزان مصرف نمک در نان را رعایت می کنند و طبق آخرین بررسی ها نمک استفاده شده در نان  را از ۲ درصد به ۱ درصد رسانده اند که باعث شده است مصرف نمک نان روزانه به ۳ گرم برسد، اما لازم است سایر نانوایان نیز نسبت به این موضوع توجه داشته باشند.

وی  بابیان اینکه قیمت گذاری منطقی نان باید همراه با بهبود کیفیت این کالا باشد، ادامه داد: از صنف نانوایان کشور که در کنار وزارت بهداشت حضور دارند تشکر می کنم و ذی نفعان نان همچون جهادکشاورزی ،صنعت معدن و سازمان غله همه باید پای کار باشند تا مشکلات در حوزه نان برطرف شود. زیرا نان به عنوان قوت غالب در امنیت سلامت مردم تاثیر دارد .

* امروز چیزی در کشور به اسم کمبود نداریم

معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیر عامل شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران نیز در این مراسم گفت: غدا و طعام جزو نیازهای اساسی و اولیه زندگی مردم هستند و  پیامبر(ص) در توصیه  به اصحاب مکه غذا و امنیت را دو جزو اساسی زندگی تلقی کردند.

یزدان سیف بابیان اینکه  موضوع طیب در قرآن بسیار اشاره شده است که برخی از آن به عمل صالح وبرخی نیز به طعام طیب مربوط می باشند، افزود:  از موسسه کیفیت رضوی برای ترویج معروف طیب در جامعه تشکر و قدر دانی می کنم، اما در تعریف برند حلال و طیب  باید به سه نکته توجه داشت، اولا وسعت دید در این برند باید مد نظر داده شود، دوما مبانی تئوریکی و آگاهی بخشی این برند و سوم اینکه بدانیم از کجا شروع می کنیم و انتخاب مکان  اجرای طرح و نوع محصول باید مشخص و برنامه ریزی شده باشد  تا طرح منجر به شکست نشود.

وی با اشاره به اینکه در موضوع کیفیت باید تلاش کنیم به نحو احسن از منابع استفاده شود، ادامه داد: ابتدای سال ۹۶ دولت جدید امریکا اشاره مستقیم کرد که کاری می کنیم که در ایران قحطی بوجود بیاید .اما امروز چیزی در کشور به اسم کمبود نداریم و در حوزه مواد غذایی و کالاهای اساسی کمبودی وجود ندارد .

سیف با اشاره به اینکه از  منابع  خدادادی باید به طور احسن و اکمل استفاده کرد و نسبت به انهاشکر گذار بود، تصریح کرد: کل ارزش تولید زنجیره گندم ،آرد و نان نزدیک به ۶۰هزار میلیارد تومان است که ۴۴ هزار میلیارد تومان آن را  مردم پرداخت می کنند و  دولت نیز ۱۶ هزار میلیارد تومان یارانه در این زمینه پرداخت می کند  که سال آینده این یارانه بواسطه افزایش قیمت گندم  به ۳۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید .

وی افزود: نزدیک به ۵.۵ میلیون هکتار سطح زیرکشت گندم در کشور وجود دارد که ۳.۸ میلیون تن آن دیم و مابقی آبی هستند، از طرفی  ۶۰۰ هزار کشاورز در کشور مشغول تولید گندم هستند و در فصل خرید تضمینی گندم نیز  ۱۲۰۰ مرکز خرید گندم فعالیت دارند  که در هر مرکز نزدیک به ۵ تا ۱۰ نفر مشغول هستند. همچنین۳۰۰ هزار شغل در نانوایی فعالیت دارند از این رو در مجموع  نزدیک به یک میلیون و ۳۰۰ هزار شغل در حوزه صنعت نان در کشور فعالیت دارند.

سیف تصریح کرد: دولت برای کاهش هزینه این قوت که در دهک های پایین ۴۸ درصد و در دهک های بالا ۱۱ درصد انرژی مردم  را تامین می کند برنامه های اساسی دارد و  در چهار سال گذشته بدون کمک از واردات ، نیاز  گندم  را از داخل تامین کرده است . اما امسال به دلیل مواردی نظیر از بین رفتن  ۱ میلیون تن گندم در مناطق گرمسیر بر اساس سیل و کاهش بارندگی از فروردین تا تیر و کاهش  تولید گندم در مناطق سردسیر با کمبودهای جزئی مواجه شدیم اما برای تامین غذای مردم با کسی شوخی نداریم  و از طریق واردات و غیر واردات غذای مردم را تامین خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه  از سال ۹۵ سامانه خرید گندم باعث شده است اطلاع جامعی از کشاورزان گندم کار و کیفیت گندم انها داشته باشیم ، تصریح کرد: برای افزایش کیفیت باید چرخه گردش اطلاعات بیشتر شود، از این رو ۸هزار ساعت اموزش برای کشاورزان سیل زده برگزار شد تا محصول انها در جریان سیل کمتر دچار خسارت شود. همچنین در کارخانه های آرد حلقه های واسطه بین زنجیره گندم ،آرد و نان را کاهش داده ایم و شرایط نگهداری را ارتقاء داده  و اولویت به مراکز خرید اختصاص داده شد و  ۶۵ میلیارد تومان برای هزینه حمل به این مراکز پرداخت شد که این موضوع باعث صرفه جویی ۲۴۰ میلیارد تومانی برای دولت شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی  گفت: قیمت گذاری صنف و صنعت در سال جاری به گونه‌ای بود که برای خیلی از کارخانجات آرد این انگیزه ایجاد شد که خود اقدام به خرید گندم کنند لذا میزان فروش گندم به کارخانه ها از ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار تن در سال گذشته به ۴۰ هزار تن در سال جاری کاهش یافت.

سیف افزود: استاندارد سازی مراکز خرید ، آموزش متصدیان آزمایشگاه های مراکز خرید و سیستمی کردن کنترل کیفیت  از جمله موارد دیگری است که برای ارتقاء کیفیت گندم و طبیعتا نان صورت گرفته است. همچنین در حوزه کیفیت نان، عوامل انسانی، مواد اولیه و ماشین الات نقش دارند که اقدامات مناسبی در هر سه حوزه در حال انجام است .از طرفی  در حوزه کارخانه های ارد نیز هیچ کارخانه ای طلبکار دولت نیست و طلب آنها به صورت اقساط  در حال پرداخت می باشد ، که این موضوع باعث ایجاد یک نوع رقابت در بین کارخانه های ارد شده است.

گفتنی است در هنگام سخنرانی سیف بارها نانوایان کشور به نشانه اعتراض سخنان وی را قطع کرده و به بیان موارد نارضایتی خود از جمله فساد و دلالی در حوزه آرد، بسته بودن سامانه آرد، انحصار توزیع آرد توسط دو شرکت آبادان و خلیج فارس،رقابت منفی در مورد آرد و بازار یابی آرد،آرد سفید،کیفیت گندم ،جوش شیرین ،خمیر مایه ،افزودنی های نان و نداشتن اتحادیه کشوری نانوایی اشاره کردند که باعث شد معاون وزیر علی رغم قول مبنی بر شنیدن سخنان فعالان حوزه نان در پایان مراسم و در طی یک جلسه، اما پس از پایان سخنرانی به سرعت مراسم را ترک کرد که این موضوع باعث شد افراد معترض مشکلات خود را د راهرو همایش با وی بیان کنند و مواردی از جمله اینکه مشکلاتی که  در اتاق های کاری برطرف نمی شود در راهرو برطرف نخواهد شد،دولت توجهی به نانوایان ندارد ، بخش نامه های روز مره و موقتی نانوایان را کلافه کرده است و اینکه با شعار ،کیفیت نان بهبود پیدا نخواهد کرد وی را همراهی کنند.

اعتراض‌ها به سخنان معاون وزیر و مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران وقتی جدی‌تر شد که مدیر عامل آرد قدس رضوی به عنوان یکی از عاملان خرید تضمینی گندم از میان مهمانان بلند شد و شرکت بازرگانی دولتی ایران را به کمی گرایی متهم کرد.

محمد صفایی با بیان اینکه شاخص‌های خرید گندم چیزهایی است برای بالا بردن آمار و اینکه بگویند به خودکفایی رسیده‌ایم ادامه داد: دولت در خرید تضمینی گندم هیچ شاخص کیفی‌ای را ملاک قرار نمی‌دهد، نه پروتئین، نه گلوتن و نه ایندکس. متأسفانه حتی در خرید کمی هم حداقل‌ها رعایت نمی‌شود. ما باید خرید را طبق استاندارد با الک ۲ در ۲۰ انجام دهیم، اما به ما و همه مراکز خرید کشور ابلاغ می‌شود که افت را با الک ۲ در ۲ تعیین کنید. در نتیجه کاه، گندم چروکیده و جو دوسر در گندم‌های خریداری‌شده وجود دارد. در نتیجه هم کمیت پایین می‌آید هم کیفیت. در حقیقت شما چیزی به نام گندم می‌خرید که در واقع گندم نیست.
نقد دیگر صفایی به همسان شدن قیمت انواع آرد از ۲۱ مهر بود، موضوعی که به زعم این فعال صنعت آرد و نان، انگیزه رقابت برای تولید آرد با کیفیت را در ۳۶۳ کارخانه آردسازی کشور به صفر رساند.

در این مراسم از تندیس نشان طیب رونمایی شد و نشست تخصصی درباره چالش های فنی و کیفی حوزه نان نیز برگزار شد.

در پایان این مراسم نیز با حضور قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی تفاهنامه ای بین موسسه کیفیت رضوی و دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت به امضائ رسید و از افراد برتر در حوزه نان در شهر مشهد و همچنین سراسر کشور تجلیل شد و محمد جواد داور نیا، سید ابراهیم خلیلی، علی خرسندی و   محمد رضا نخعی رتبه های اول تا چهارم کیفیت پخت دولتی در مشهد را کسب کردند.

همچنین آقایان شکوری، غلامی ، غیاثی ، خاکسار و پروانه رتبه های اول تا پنجم را  در کیفیت پخت  آزاد پز در شهر مشهد بدست آوردند.

در ادامه نیز در بخش مسابقات مهارتی  که از ۲۴ تا ۲۶ تیر در محل سازمان آموزش فنی و حرفه ای خراسان رضوی برگزار شد به ترتیب  از نفر اول آزاد پز بربری دولتی حسین خدایی ، نفر اول آزاد پز مهارتی سنگک لیلا اعلایی،  نفر اول آزاد پز لواش ماشینی جواد ابراهیمی تجلیل شد. همچنین از افراد برتر مسابقات پخت نان با آرد کامل که در کاشمر برگزار شده بود قدر دانی به عمل آمد که  در رشته نان تنوری مرتضی عطهردی ، نفر اول در رشته سنگگ محمد شیردل و نفر اول مسابقات در رشته لواش ماشینی احمد دلاوری حائز رتبه های برتر شدند.

در بخش کشوری نیز که افراد برتر توسط باشگاه نان کامل  انتخاب شده بودند از مهندس بنایی از نیریز فارس،عبدالله بید هندی از سراب   ، جلال پرچگانی از قم ، خلیل اسدی از شیراز،  فرید نفشینه از اصفهان ، مرتضی نیک سرشت از سقز ،محمد مهدی عمادی از خمینی شهر و مجید حیدری از تربت جام تجلیل به عمل آمد.

برچسب‌ها