جعفر قناد باشی گفت: امروز مردم جنوب یمن با دیده شک و تردید به وعده های دروغین شورای انتقالی و دولت مستعفی نگاه می کنند و متمایل به پیوستن به جنبش انصارالله و نیروهای مردمی یمن شده اند، لذا عربستان و امارات در تلاش است تا نگاه منفی مردم جنوب یمن را نسبت به شورای انتقالی ودولت مستعفی را تغییر دهند

توافق ریاض تلاش سعودی و اماراتی ها در کشاندن درگیری به شمال یمن است

جعفرقناد باشی کارشناس سیاست خارجی در گفت و گو با قدس آنلاین درخصوص اهداف توافق ریاض گفت: توافق ریاض که به تازگی بین دولت منصورهادی یعنی دولت مستعفی یمن و شورای انتقالی جنوب به امضا رسید، نشان دهنده کوشش عربستان وامارات برای جبران سلسله شکست ها، افتضاحات و بیانگر نقشه ها و توطئه هایی است که درصدد اجرای آن در یمن هستند. به صورت ظاهری در این توافق زمینه ای برای ارتباط بیشتر بین دولت مستعفی منصور هادی و شورای انتقالی جنوب یمن ایجاد شده تا اینگونه وانمود شود که علی رغم درگیریهای خونین این دو گروه در سال گذشته که درعدن منجر به کشته شدن ده ها نفر شد، صلح و تفاهم ایجاد شده نشانه همبستگی و پیوستگی این دو گروه است.

وی دراین باره افزود: توافق ریاض می کوشد تا اتحاد و انسجام دولت مستعفی یمن و شورای انتقالی جنوب را به نمایش بگذارد، در حالی که همه تلاشهای انجام شده ظاهر قضایا است، چرا که توافق صورت گرفته در اصل بین امارات و عربستان است که اختلاف آنها در صحنه یمن مدتها آشکار شده؛ بنحوی که وابستگان و نیروهای دست نشانده دو کشور یاد شده در یمن جنگ و مناقشه خونینی با یکدیگرداشتند. درواقع توافق ریاض کوششی برای پایان دادن به منازعات ومناقشات میان ریاض و ابوظبی بود تا با توانایی بیشتری با جنبش انصارالله و نیروهای مردمی و ارتش یمن درگیر شوند.

 کارشناس مسائل بین الملل خاطر نشان کرد: زمینه های رهایی نیروهای تحت فرمان شورای انتقالی و نیروهای تحت فرمان دولت مستعفی یمن از درگیریهای جنوب درتوافق ریاض فراهم شد تا با رها شدن از درگیریهای یاد شده توانایی نظامی خود را متوجه سایر بخش های یمن کنند.

جعفر قناد باشی گفت: در توافق ریاض، عربستان و امارات می کوشند به جای تضعیف یکدیگر نیروها در عدن و تحمیل خسارت بر یکدیگر، جبهه های شمالی و مرکزی یمن را درگیر کنند. عربستان در تلاش است با استقرار در عدن مانع از تضعیف نیروهای خود در مناطق مختلف یمن شود و از شکست های فضاحت باردیگری جلوگیری کند و نیروهای یمنی تحت نظر دولت مستعفی را روانه جبهه های یاد شده کند. بی تردید توافق ریاض زمینه ساز توطئه ها و نقشه های جدیدی برای راندن نیروهای مسلح جنوب به قسمتهای شمالی و به کار گرفتن انها برای ضربه زدن به ارتش مردمی و اتحاد یمن است. در واقع کوششی برای فراهم کردن زمینه های جدایی یمن و عمق بخشیدن به درگیریها و مناقشات داخلی یمن است.

وی بیان داشت: برخلاف آنچه در رسانه های گروهی منعکس شد به هیچ وجه نمی توان توافق ریاض را صلح و توافقی افتخار آمیز خطاب کرد؛ چرا که این توافق کوششی برای سرپوش گذاشتن به منازعات خونینی است که وجهه عربستان و امارات را در یمن ومنطقه را از بین برده است و اختلاف این دو کشور را عیان کرده است. در جنوب یمن نیروهای منصور هادی تحت سیطره عربستان هستند در واقع این نیروها از مزدواران عربستانی به شمار میروند که از حمایتها و هدایت های عربستان بهره مند می شوند. نیروهای شورای انتقالی جنوب دست نشانده عربستان هستند، لذا صلح توافق ریاض در پی جبران شکست و درگیریهای خونین تابستان سال گذشته است تا هزینه های سنگین تحمیل شده به سعودی ها کاهش یابد.

جعفر قناد باشی در پایان تصریح نمود: امروز مردم جنوب یمن با دیده شک و تردید به وعده های دروغین شورای انتقالی و دولت مستعفی نگاه می کنند و متمایل به پیوستن به جنبش انصارالله و نیروهای مردمی یمن شده اند، لذا  عربستان و امارات در تلاش است تا نگاه منفی مردم جنوب یمن را نسبت به شورای انتقالی ودولت مستعفی را تغییر دهند؛ قطعا شرایط ایجاد شده مانع از تغییر نگاه منفی مردم یمن به نیروهای مزدور سعودی و اماراتی می شود، مردم جنوب یمن امروز به این اطمینان رسیده اند که عملکرد دولت مستعفی یا شورای انتقالی جز نوعی دست نشاندگی و فرمان بری از ریاض و امارات نیست وتلاش برای  قدرت طلبی بسیار خفت باری است، لذا زمینه های حضور جنبش انصارالله و نیروهای مردمی در جنوب یمن بیش از هر زمانی فراهم است، چرا که توافق ریاض یک اقدام اضطراری برای جلوگیری از تضعیف جنوب و راندن نیروهای مسلح به سمت شمال یمن است.

برچسب‌ها