بازتاب منفی و واکنش گسترده به اظهارات رئیس جمهوری در یزد و هجمه او علیه اقدامات قوه قضائیه در مبارزه با مفاسد اقتصادی، از سوی همه جریان‌های سیاسی، حتی اصلاح‌طلبان حامی دولت و تأکید یکصدا بر ضرورت اتحاد قوا در مبارزه با فساد و پرهیز از حاشیه سازی‌ها، حسن روحانی را واداشت تا اظهاراتش را تلطیف کرده و این بار از مزیت‌های میانه روی در سیاست بگوید.

«نه» انقلابی به سیاسی کاری

قدس آنلاین: روحانی دیروز در رفسنجان لحنی دیگر داشت و با ذکر خاطراتی از مرحوم هاشمی رفسنجانی و تأکید بر میانه‌روی او، از مشکلاتی که تندروی‌ها برای کشور ایجاد می‌کند، سخن گفت تا یادآوری کند که شعار دولتش میانه روی بوده و البته به واکنش‌های مردمی و حضاری که با سردادن شعار از او می‌خواستند به جای پرداختن به حواشی هم خود را متوجه مشکلات اقتصادی کند هم پاسخ داده باشد.

یک روز پیشتر او در جمع مردم یزد با چهره‌ای دیگرقوه قضائیه را به اجرای نمایش و تبلیغات و سیاسی کاری در روند مبارزه با مفاسد متهم کرده و گفته بود با محاکمه چند نفر به اتهام فساد و تبلیغات و سرو صدا سر مردم کلاه نمی‌رود.

اگرچه رئیس جمهور به پرونده بابک زنجانی و برخی دیگر از پرونده‌های ارزی مربوط به دولت گذشته که در دوره قبلی قوه قضائیه رسیدگی به آن‌ها انجام شده اشاره کرد، و تهدید نمود که در سفرهای استانی آینده نیز موارد دیگری را مطرح خواهد کرد، اما از ناراحتی و لحن او در محافل سیاسی این‌گونه برداشت شد که روحانی هنوز هم از محکومیت برخی از نزدیکان خود یا افراد مرتبط با کابینه‌اش عصبانی است یا آنکه فعالیت‌های انتخاباتی‌اش را کلید زده است.

همه یکصدا نه! گفتند

حتی چهره‌های سیاسی نزدیک به روحانی در میان اصلاح‌طلبان و میانه‌روها هم از این اتفاق شوکه و سرگردان و شاید هم نگران شدند و تعبیرشان این بود که رئیس جمهور خیلی زود فعالیت‌های انتخاباتی خود را شروع کرده است؛ اتفاقی که می‌تواند برای کشور و فضای سیاسی در شرایط موجود که کشور دچار بحران اقتصادی است، مضر باشد.

عباس عبدی، فعال اصلاح‌طلب در خصوص صحبت های روحانی گفته با فساد نیز مثل مسائل دیگر می‌توانیم هم سیاسی برخورد کنیم هم به شکل منطقی و قانونی. آقای روحانی فکر می‌کند این شیوه می‌تواند به او کمک کند، اما به اعتقاد بنده این راه نمی‌تواند به او کمک کند.

این چهره شناخته شده و تئوریسین طیف اصلاح‌طلب افزود: نمی‌توان درک روشنی از این نوع رفتارها داشت، من هم درکی از این ماجرا ندارم. این بازی به باخت آقای روحانی و کلیت جامعه منجر خواهد شد.

حتی چهره معتدل و بی حاشیه‌ای مثل سید محمود دعایی هم که همواره تلاش می‌کند دل همه را به دست آورد در واکنش به این اتفاق گفته است: رئیس‌جمهور نباید مرتکب اشتباه شود و نباید سد راه کسانی شود که در حال حاضر با قدرت و قوت خدمات ارزشمندی را ارائه می‌دهند. این صحبت‌ها قطعاً از اشتباهات آقای روحانی است.

به نوشته تسنیم، علی مجتهدزاده از فعالان  سیاسی اصلاح‌طلب با طرح این ادعا که نزدیکان علی ربیعی، اسحاق جهانگیری و دیگر وزرای دولت  آلوده به فساد مالی هستند، به استقبال اظهارات روز گذشته رئیس‌جمهور رفته است. مجتهدزاده در صفحه شخصی خود  نوشت: وقتی در دولت از وزیر و سخنگو تا معاون اول و شخص رئیس‌جمهور دارای نزدیکان با مفسده‌های جدی مالی هستند، طبیعی است سخنان رئیس آن دولت در مبارزه با فساد از سوی ملت جدی گرفته نشود.

پر بازتاب‌ترین واکنش اما توییت محمود صادقی، نماینده اصلاح‌طلب تهران بود که در صفحه شخصی خود به کنایه نوشت: آقای روحانی! فساد فساد است، چه میلیونی چه میلیاردی؛ به جای فرافکنی با غده‌های فساد در دستگاه‌های زیرمجموعه خودتان مقابله کنید. بعضی از همکاران شما در هیئت دولت دست کمی از همتایانشان در دولت سلف ندارند.

محمدعلی پورمختار، عضو کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با اشاره به صحبت‌های دیروز رئیس‌جمهور درباره فساد به خبرگزاری آنا، گفت: «چرا وزارت امور خارجه دولت روحانی برای بازگشت اموال بابک زنجانی به قوه‌قضائیه کمک نکرد؛ پس این موضوع نشان می‌دهد حرف‌های ضد فساد روحانی انتخاباتی است».

صادق زیبا کلام هم در مطلبی گفت: «آقای روحانی اگر برادر شما در زندان نبود، باز هم از این حرف‌ها می‌زدی؟».

خویشتنداری مسئولان یک قوه

سخنان روحانی البته با واکنش سخنگوی دستگاه قضا و دادستان کل کشور هم روبه‌رو شد. غلامحسین اسماعیلی با ارائه گزارشی از روند پرونده بابک زنجانی اموال شناسایی شده از او و ردیابی بخشی از پول نفت فروخته شده، اظهار تعجب کردکه آیا رئیس‌جمهور محترم از پیگیری‌های دستگاه قضا در این پرونده بی‌اطلاع است؛ آیا وزارت نفت گزارش اموالی را که قوه قضائیه در اختیار او قرارداده به رئیس‌جمهور و دولت محترم ارائه نکرده است؟

او با طرح این پرسش که اگر رئیس جمهور از تخلفی اطلاع داشته چرا حالا و بعد از ۶ سال بیان می‌کند، از رئیس دولت خواست اگر مفسده‌ای رخ داده، به جای طرح این‌گونه مسائل در تریبون اسناد و مدارک خود را برابر ضوابط به دستگاه قضایی ارائه کند.

حجت الاسلام منتظری دادستان کل کشور هم در همین رابطه گفت: مسئولان در اظهاراتشان دقت بیشتری کنند تا ما مجبور نشویم با اسناد و مدارک به مردم اعلام کنیم که اطلاعات آن‌ها نادرست است.

رئیسی: گرفتار حاشیه‌ها نمی‌شویم

اما در نهایت این رئیس قوه قضائیه بود که بر این مناقشه خط بطلان کشید و اعلام کرد او و دستگاه تحت مدیریتش درگیر حواشی نخواهند شد.

آیت‌الله رئیسی در جلسه مسئولان قضایی با اشاره به هفته وحدت و فلسفه آن، اظهار داشت: دشمنان و استعمارگران همواره در طول تاریخ از تفرقه میان امت اسلامی سوءاستفاده کرده‌اند؛ بنابراین امروز بیش و پیش از گذشته، امت اسلامی ضرورت وحدت را متوجه است.

وی مبارزه با فساد را نکته‌ای اساسی برای نظام اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: مبارزه با فساد در ذات نظام وجود دارد و هیچ‌کس نمی‌تواند دغدغه مردم، نظام و کشور را داشته باشد، اما دغدغه مبارزه با فساد نداشته باشد.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه مبارزه با فساد یک اصل و ضرورت است، تصریح کرد: امروز به برکت خون شهیدان و هدایت‌های رهبر معظم انقلاب، پرچم مبارزه با فساد برافراشته شده و یک موضوع کاملاً همگانی است که مربوط به همه بخش‌ها و آحاد مردم است.

رئیسی با بیان اینکه مسئله فساد برای همه رنج آور شده است، تأکید کرد: دستگاه قضا مصمم است این روند را دنبال کند و هیچ‌گونه حاشیه سازی، ما را گرفتار نخواهد کرد، از مبارزه با فساد باز نخواهد داشت و روند کار دستگاه قضایی را کند نخواهد کرد. ما مصمم‌تر از همیشه به صورت قاطعانه با فساد مبارزه می‌کنیم و مردم را نیز در جریان اقدامات خود قرار خواهیم داد؛ زیرا معتقدیم مشارکت و احساس مسئولیت مردم در این زمینه بسیار مهم است.

برچسب‌ها