مدیر آب و فاضلاب شهری خلیل‌آباد گفت: اگرچه خلیل‌آباد در بسیاری از محصولات کشاورزی قطب تولید محسوب می‌شود و اکنون ۸۵ درصد مردم این شهرستان از راه کشاورزی و باغداری امرار معاش می‌کنند، اما اگر کاهش سفره‌های آب زیرزمینی همچنان ادامه داشته باشد، فقط می‌توانیم جوابگوی تامین آب شرب شهروندان باشیم و بخش کشاورزی باید تعطیل شود.

کم‌آبی امرار معاش ۸۵ درصد مردم خلیل‌آباد را تهدید می‌کند

به گزارش قدس آنلاین، محسن اولیایی عنوان کرد: در ۱۰ سال گذشته عمق چاه‌هایی که حفر می‌شد ۱۲۰ متر بود، اما اکنون به دلیل خشکسالی این میزان به ۲۸۰ متر افزایش یافته است.

وی ادامه داد: در صورت ادامه وضعیت خشکسالی و از سویی کاهش سفره‌های آب زیرزمینی فقط می‌توانیم جوابگوی تامین آب شرب شهروندان باشیم و بخش کشاورزی باید تعطیل شود.

اولیایی با اشاره به اینکه برای برون رفت از این مشکلات نیازمند همکاری شهروندان و صرفه جویی در مصرف آب هستیم، بیان کرد: متاسفانه در برخی از نقاط اطراف شهرستان خلیل‌آباد شاهد نشست‌های زمین هستیم.

وی اظهار کرد: عمر مفید چاه‌های کشاورزی به حدود ۲۰ سال رسیده و بعد از این مدت مجبور به جابه‌جایی و کف شکنی چاه‌ها و تعویض لوله‌های جدار و آبده هستیم.

مدیر آب و فاضلاب شهری خلیل‌آباد افزود: اگرچه به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی و در سایه تلاش‌ها و خدمات دولت‌های مختلف در طول چهل سال عمر بابرکت انقلاب، بسیاری از زیرساخت‌های توسعه در شهرها و به‌ویژه در روستاها مانند برق و گاز و سوخت و راه و بهداشت و آموزش‌وپرورش فراهم شده است اما در بخش آب، متأسفانه علی‌رغم همه خدماتی که ارائه شده دچار چالش‌های جدی برای تأمین آب شرب و کشاورزی، حفظ کیفیت آب و کسب رضایت‌مندی مردمی هستیم.

وی گفت: کاهش نزولات آسمانی، بیلان منفی دشت‌ها و چرخه ناپایدار تولید و مصرف آب بیانگر این واقعیت است که اگر ما و شهروندان به دنبال راهکارهای استفاده صحیح از منابع آبی و مدیریت بهینه مصرف و نهادینه کردن فرهنگ درست استفاده از آب و نیز گسترش فرهنگ صرفه‌جویی چه در بخش شرب و چه کشاورزی نباشیم، بسیاری از شهرها و روستاها در آینده‌ای نه‌چندان دور با چالش جدی بی‌آبی و کم‌آبی دائمی مواجه خواهند شد.

اولیایی تأمین کمی و کیفی آب، مدیریت توزیع و مدیریت بهینه مصرف را از رویکردهای کلی شرکت‌های آبفا در بخش آب ذکر کرد و افزود: تلاش می‌شود ضمن حفظ کیفیت و سلامت آب شرب، آب سالم و بهداشتی به دست مردم برسد.

وی اظهار کرد: در بخش تأمین آب و با هدف ایجاد منابع پایدار جدید پروژه آب‌رسانی به شهر خلیل‌آباد بر اساس طرح مطالعات جامع آب خلیل‌آباد از ۵ سال قبل آغاز شد که شامل حفر و بهره‌برداری از سه حلقه چاه شرب در افق طرح است.

مدیر آب و فاضلاب شهری خلیل‌آباد گفت: با توجه به نیاز تعریف شده آبی و تخصیص داده شده حفر، تجهیز، برق‌ رسانی یک حلقه چاه، احداث ابنیه و تأسیسات، اجرای ۱۰.۵ کیلومتر خط انتقال و احداث ۲۲ باب حوضچه شیرآلات با اعتبار بیش از ۴۰ میلیارد ریال آغاز و به مرحله بهره‌برداری در سال ۹۸ رسید، همچنین جابه‌جایی چاه شماره ۲ خلیل‌آباد در سال گذشته و جابه‌جایی چاه ۵ در سال آتی از برنامه‌های تأمین آب خلیل‌آباد است.

وی اظهار کرد: علی‌رغم همه این اقدامات زیرساختی و بنیادی که در حوزه آب شرب در منطقه اجرا شده و می‌شود اما اگر مردم فهیم و بافرهنگ ما در منطقه مشارکت همگانی در بخش مدیریت مصرف و اصلاح الگوی مصرف آب و صرفه‌جویی هدفمند و مبارزه با پدیده زشت استفاده غیرمجاز از آب شرب را در اولویت برنامه‌های خویش قرار ندهند، ۱۰ حلقه چاه دیگر با دبی ۲۵۰ لیتر بر ثانیه هم به ظرفیت تولید شهر اضافه شود همچنان مشکلات تأمین آب پا برجا خواهد بود.

اولیایی گفت: با هدف اصلاح شبکه‌های فرسوده و کاهش پرت آب سال گذشته ۴.۵ کیلومتر در شهرهای خلیل‌آباد و کندر و روستاهای تابعه اصلاح شبکه انجام گرفته است، در همین راستا کلنگ پروژه اصلاح شبکه فرسوده روستای مزده با اعتباری بالغ بر ۴۹۰ میلیون تومان در هفته دولت به زمین زده شد و در سایر روستاها نیز اجرای این طرح ادامه خواهد یافت.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها