محمود واعظی رئیس دفتر و علی ربیعی دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور و سخنگوی دولت دیروز بر این موضوع اصرار کردند که اظهارات رئیس جمهور در یزد و انتقادها و هجمه هایش به قوه قضائیه در مورد نوه مبارزه با مفاسد اقتصادی ارتباطی به انتخابات و فضای انتخاباتی ندارد و صرفا برای توجه دادن دستگاه قضا به برخی پرونده‌های دیگر بوده است. این در حالیست که حسن روحانی دیروز در جلسه هیئت دولت گفت که نیتش در این محاجه‌ها و جنجال‌ها، چندان هم غیر انتخاباتی نیست.

روحانی بر چه چیز صحه گذاشت؟

روحانی در جلسه هیات دولت با بیان اینکه همه باید آستانه تحمل خود را بالا ببریم همانطور که وقتی به دولت و دستگاهی انتقادی می کنند آنها را تحمل می کنیم.به مسئولیت قود در اجرای قانون اساسی اشاره کرد و گفت: ممکن است بعضی‌ها از اجرای این وظیفه خوشحال باشند و یا نباشند، از قدیم به ما گفتند، الحق مُر. حق مزه‌اش اول یک مقدار تلخ است اما بعداً شیرین می‌شود.

رئیس جمهوری افزود: ما می‌گوییم بیاییم در این مبارزه با فسادی را که از سال ۹۲ شروع کردیم و الحمدالله بعضی دیگر هم آمدند و کمک می‌کنند، قاطعانه عمل کنیم و  این مبارزه با فساد را تبدیل به اختلاف نکنیم؛ بلکه تبدیل به وحدت کنیم.

روحانی اظهارداشت: اگر دیده شود همه جناح‌ها، گروه‌ها و تفکرها و هر فردی که فساد کرده پای میز محاکمه است، این وحدت ایجاد می کند اما اگر ببینیم یک عده آن گوشه و کنار پرده‌ای رویشان کشیده‌اند و یک عده پای میز محاکمه‌اند، آن موقع دعوا می‌شود و نباید اجازه داد دعوا شود.

وی بار دیگر با اشاره به پرونده بابک زنجانی و دو پرونده دیگر بازنگشتن پول نفت واگذار شده به برخی افراد گفت: "رئیس جمهوری در مسایل عمومی کشور یک وظیفه سنگینی دارد و  ناراحت نشویم و من در مسأله انتخابات نمی‌توانم واقعیت‌ها را نگویم"، گفت: انتخابات سرنوشت مردم است. همه باید پای صندوق بیایند و  اگر مشکلی را حس کنم، خواهم گفت، نامه خواهم نوشت و  تذکر قانون اساسی خواهم داد. این تا روزی که هستم وظیفه من است.

رئیس جمهوری اظهارداشت: بنابراین، همدیگر را تحمل کنیم. دوران، دوران وحدت و یگانگی و ایستادگی در برابر آمریکاست و همانطور که در یزد گفتم به مسئولین محترم و به وزیران نفت و اقتصاد، بانک مرکزی و رئیس سازمان برنامه و بودجه تأکید می‌کنم موارد را به مردم دقیق اعلام کنند.

واعظی: حرفهای روحانی ربطی به انتخابات ندارد

دیروز اما محمود واعظی رئیس دفتر او در گفتگو با خبرنگاران گفت: مبارزه با فساد همواره یکی از شعارهای رئیس جمهوری در مبارزات انتخاباتی در سال ۹۲ و ۹۶  بود و بارها نیز اعلام کردند که در مساله مبارزه فساد هیچ خط قرمزی اعم از مدیران دولت، و بستگان خود و هیچ کسی ندارند.

وی با اشاره به اینکه آنچه رئیس جمهوری درباره ارقام میلیاردی بزرگ در سفر به استان‌های یزد و کرمان گفتند را چندین بار هم در گذشته مطرح کرده‌اند، اظهار داشت: رئیس جمهوری سخن خاصی بیان نکردند که عده‌ای این گونه برآشفته شدند و این موضوع را به انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی ربط می‌دهند. این موضوع چه ربطی به انتخابات دارد و یا می‌گویند «دولت می‌خواهد فضا را دو قطبی کنند»؛ اتفاقا همان کسانی که این حرف ها را می زدنند دوقطبی‌سازی جامعه را دنبال می‌کنند.

واعظی با تاکید بر این که دولت تدبیر و امید همواره  سردمدار مبارزه با فساد بوده است، گفت:  اگر امروز هر دستگاه دیگری مانند قوه قضاییه هم می‌گوید که قصد دارد با فساد مبارزه کند مورد استقبال دولت و رئیس جمهوری است.

ربیعی: به دنبال متهم کردن قوه قضائیه نیستیم

علی ربیعی سخنگوی دولت هم دیروز برای مواجهه با سوالهای خبرنگاران درباره این ماجرا و نقدهایی که به رویکرد رئیس جمهور از سوی همه جریانها وارد شده آماده شده بود.

علی ربیعی در نشست خبری که در حاشیه جلسه دولت برگزار کرد با تاکید بر اینکه با تاکید بر این که دولت تدبیر و امید همواره  سردمدار مبارزه با فساد بوده است، گفت: اگر امروز هر دستگاه دیگری مانند قوه قضاییه هم می‌گوید که قصد دارد با فساد مبارزه کند مورد استقبال دولت و رئیس جمهوری است.

وی افزود: دولت از قوه قضاییه و قوه مقننه در مبارزه با فساد حمایت کرده است؛ خواست ما فقط اینست که این پولها باید برگردد.

ربیعی با بیان اینکه این موضوع هیچ ارتباطی به انتخابات ندارد، در پاسخ به سوال خبرنگار قدس در این ‌باره که وی مدعی است برخورد قوه قضائیه با فساد فراگیر نبوده و دو قطبی ایجاد کرد. به فرض قبول این موضوع آیا آنچه آقای رئیس جمهور اخیرا در یزد مطرح کردند دامن زدن به دو قطبی ‌سازی نبوده است، و سخنگوی قوه قضائیه هم این سوال را مطرح کرده چرا بعد از ۶ سال و در حالی که چهار ماه به انتخابات مانده و جامعه برای هیجانات انتخاباتی آماده می‌شود این مباحث مطرح می شود؟  گفت: البته به این بیانات پاسخ مشروح و مکتوب خواهم داد. قطعاً ۶ سال نبوده از همان روز اول اعلام شده.  طرح، مصوبات و نامه‌های آن هست. این حرف اشتباه بود که چرا دولت ۶ سال ساکت بوده است.

وی اظهار داشت: نمی‌خواهم قوه قضاییه یا کسی را متهم کنم و از هر حرکتی برای مبارزه با فساد برای اینکه جامع سالم زندگی کند هزینه زندگی مردم پایین بیاید حمایت می‌کنیم اما آیا آنچه تا به حال به خصوص درباره بازتاباندن برخورد با فساد صورت گرفته آیا دو قطبی سازی نبوده؟ تبعیض در اطلاع رسانی در مبارزه با فساد و انگاره سازی دولت فاسد گاهی صورت نمی‌گرفته؟ قطعاً این جور اتفاقات در تصمیم مردم برای رای دادن تاثیر نخواهد داشت.

برچسب‌ها