۲۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۷
کد خبر: 678709

در حالی که مردم نگران تبعات تورمی افزایش قیمت بنزین هستند، بانک مرکزی تأثیر تورمی این اقدام را محدود به ۴ درصد در سال می‌داند.

تأثیر گرانی بنزین بر تورم؛ فقط ۴ درصد

در حالی که مردم، نگران تبعات تورمی افزایش قیمت بنزین هستند، نه تنها بانک مرکزی تأثیر تورمی این اقدام را محدود به ۴ درصد در سال می‌داند، بلکه کارشناسان اقتصادی هم معتقدند با نظارت دقیق دولت، نگرانی مردم در این خصوص، بی‌مورد و اغراق شده است.

هر چند سهمیه‌بندی، افزایش ۵۰ درصدی قیمت بنزین و تعیین نرخ ۳ هزار تومان برای بنزین آزاد، تصمیم سران سه قوه بوده اما مردم، نگران از تبعات تورمی این اقدام، به افزایش قیمت بنزین معترض هستند و این افزایش را به کنایه «عیدی دولت» برای مردم می‌دانند. در همین حال، برخی مراجع تقلید هم به افزایش قیمت بنزین و احتمال وارد آمدن فشار تورمی بیش از پیش بر دهک‌های آسیب‌پذیر جامعه واکنش منفی از خود نشان داده و خواستار لغو این تصمیم شده‌اند.

در همین حال در جلسه روز گذشته شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا تأکید شد با توجه به تأمین منابع، این کمک‌های حمایتی و معیشتی، ماهانه، بدون وقفه و به طور منظم پرداخت و پرداخت‌های آبان از هفته آینده آغاز خواهد شد.

به باور کارشناسان اقتصادی، واقعی کردن قیمت حامل‌های انرژی، حذف گام به گام یارانه‌های پنهان سوخت، جراحی لازم‌الاجرا برای نجات اقتصاد کشور و غیرتورم‌زاست و باید با نظارت‌های گسترده و عمیق بر بازار، نگرانی‌های مردم را برطرف کرد.

**** تورم، حاصل نقدینگی است

یک اقتصاددان به خبرنگار ما می‌گوید: با بانک مرکزی در خصوص تأثیر ناچیز افزایش قیمت بنزین بر تورم، موافقم و معتقدم مردم به اشتباه تصور می‌کنند تورم در راه است.

علی سرزعیم تأکید می‌کند: تورم اقتصاد ما نتیجه نقدینگی و نقدینگی هم به‌طور عمده از کسری بودجه ناشی می‌شود. مردم بی‌دلیل نگران موج تورم هستند. حتی اگر دولت درآمد حاصل از این افزایش قیمت را بین خانوارها توزیع نکند باز هم تبعات تورمی در پیش نداریم.

**** مجلس، تزریق درآمدهای بنزینی به بودجه عمومی را ممنوع کند

نماینده ادوار مجلس در کمیسیون اقتصادی هم با بیان اینکه ادامه وضع موجود و توزیع بنزین هزار تومانی، محکوم به شکست بود، به خبرنگار ما می‌گوید: هیچ اقتصاددانی ادامه شیوه فعلی را عاقلانه نمی‌داند، اما هر چند قیمت دیگر حامل‌ها تغییری نداشته و تنها بنزین گران شده، لازم است این جراحی بزرگ اقتصادی با کمترین خونریزی و پیامدها برای اقتصاد بیمار کشور انجام گیرد.

محمدرضا خباز ادامه می‌دهد: باید تمام نظارت‌ها برای اصابت دقیق این درآمد به طور مستقیم به خانوارهای هدف اعمال شود. بی‌شک با این گام بزرگ اقتصادی، قاچاق روزانه ۲۶ میلیون لیتر بنزین به کشورهای همسایه، کنترل و صرفه‌جویی در مصرف سوخت محقق می‌شود. بر همین اساس باید درآمدهای حاصل از این اقدام عیناً و به‌طور کامل صرف رفاه دهک‌های آسیب‌پذیر شود.

این کارشناس اقتصادی معتقد است: تاکنون یارانه پنهان ۹۰۰ هزار میلیارد تومانی اقتصاد کشور که بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان آن یارانه سوخت است، برای مردم محسوس نبوده و دلیل این نامحسوسی، غیرهدفمند بودن این ارقام عظیم است.

وی می‌گوید: حالا که سران قوا به افزایش نرخ بنزین رأی داده‌اند بهتر است مجلس، مصوبه‌ای مبنی بر ممنوعیت هزینه‌کرد حتی یک ریال از این درآمد در بودجه عمومی کشور و واریز این مبالغ به صورت مستقیم به حساب مردم داشته باشد.

این نماینده ادوار مجلس، بر ضرورت کنترل بازار و افزایش نظارت‌ها برای رفع دغدغه‌های تورمی مردم تأکید و اضافه می‌کند: شاید بهترین شیوه برای کنترل تورم، استفاده از ظرفیت-های مردمی باشد؛ بدان معنی که وزارت صمت و بازرگانی (که قرار است تشکیل شود) گروه‌های مردمی را در محلات ساماندهی کنند تا بازار را رصد کرده و نظارت بر قیمت‌ها را افزایش و گزارش دهند.

**** طرح دوفوریتی مجلس برای لغو مصوبه قوا

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس هم با بیان اینکه مجلس، امروز طرحی دو فوریتی برای لغو افزایش قیمت بنزین خواهد داشت، به خبرنگار ما می‌گوید: دولت اقدامی غیرقانونی انجام داده، هر چند این امر را تصمیم سران سه قوه می‌داند.

هادی قوامی اضافه می‌کند: مطابق مواد یک، ۲ و ۳ قانون هدفمندی باید در سال‌های مختلف با اجرای تدریجی قانون، نرخ حامل‌ها به ۹۰ درصد فوب خلیج‌فارس می‌رسید و منابع حاصل از آن نه فقط برای پرداخت به مردم بلکه به تولید، سلامت و... تزریق شود. دولت‌ها در این سال‌ها قانون را اجرا نکرده‌اند و بر همین اساس مجلس در قانون بودجه ۹۸ مخالفت خود را با افزایش قیمت حامل‌ها اعلام کرده است.

وی با بیان اینکه نگران فشار تورمی مضاعف بر طبقات ضعیف هستیم، ادامه می‌دهد: به‌طور قطع شورای عالی هماهنگی اقتصادی سه قوه، شأن قانون‌گذاری ندارد و اگر هم دولت به صورت خودسرانه این تصمیم را گرفته باید پاسخگوی شوک‌های تورمی احتمالی باشد.

**** نگرانی مردم را برطرف کنید

یک فعال اقتصادی پیشکسوت هم به ایسنا می‌گوید: نحوه‌ تخصیص درآمد حاصل از اصلاح قیمت بنزین بر اقشار کم درآمد جامعه اهمیت زیادی دارد. تجربه نشان می‌دهد پس از افزایش قیمت بنزین یک تورم انتظاری شکل می‌گیرد و برای برطرف کردن این مشکل باید نگرانی مردم در زمان افزایش قیمت حامل‌های انرژی را برطرف کرد که اصلی‌ترین آن چگونگی تأمین و توزیع کالاهای مورد نیاز آن‌هاست.

یحیی آل اسحاق ادامه اضافه می‌کند: خیال مردم باید از برطرف شدن نیازهایشان راحت باشد. از این‌رو حتی گزینه‌هایی مثل عرضه کالا به جای پول نفت یا ارائه کارتی که به وسیله آن بتوان یک‌سری کالاهای اساسی خرید نیز جزو گزینه‌هایی بود که در روزها و ماه‌های گذشته مطرح شده بود و در صورتی که پیش از اجرایی شدن این تصمیم، جلسات مشاوره با کارشناسان و فعالان بخش خصوصی گذاشته می‌شد، بی‌شک تفاوتی جدی در شرایط اجرای این تصمیم به وجود می‌آمد.

به گفته وی در شرایط فعلی که سهمیه‌بندی بنزین اجرایی شده، باید تلاش کرد همه دستگاه‌های مرتبط و تمام فعالان حاضر در اقتصاد، شرایط را طوری جلو ببرند که این سیاست به بهترین شکل ممکن اجرایی شود. آل اسحاق می‌گوید: در مرحله‌ فعلی، تأمین نیاز کالایی مردم، مدیریت بازار و کاهش تورم انتظاری نقش مثبتی بر افکار عمومی خواهد داشت و در صورت اجرایی شدن این سیاست می‌توان به حفظ ثبات اقتصادی امیدوار بود.

**** تأثیر ۰.۳۴ درصدی بنزین بر تورم

تسنیم هم به نقل از یک کارشناس انرژی می‌نویسد: اصلاح قیمت بنزین بر تورم سبد خانوار و رفاه آن به صورت مستقیم تأثیر چندانی ندارد. اگر نرخ بنزین هزار و ۵۰۰ تومان شود میانگین تأثیر آن بر تورم و همه دهک‌های جامعه ۰.۳۴ درصد و اگر ۲ هزار تومان شود ۱.۸ درصد است.

به گفته فریدون اسعدی و بر اساس آمار، دهک پردرآمد جامعه حدود ۱۵ برابر بیشتر از دهک کم درآمد جامعه از یارانه بنزین بهره می‌برد. وی خاطرنشان می‌کند: پرداخت‌های حمایتی در دنیا یا در قالب یارانه یا افزایش رفاه اجتماعی یا کمک بلاعوض است، اما در روشی که ما انتخاب کرده‌ایم بی‌عدالتی بسیار پررنگ است. در دنیا پرداخت نقدی یارانه جایگاهی ندارد و تجربه کشورها نشان می‌دهد حدود ۶۰ درصد از مباحث حمایتی در قالب مقوله‌های رفاه اجتماعی مانند بهداشت، درمان، آموزش، مسکن، اشتغال و بازنشستگی است.

**** مانع هر گونه افزایش قیمت کالا می‌شویم

در همین حال قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی با بیان اینکه تأثیر افزایش قیمت بنزین بر کالاها بسیار ناچیز است، به فارس می‌گوید: طرح ویژه نظارت بر قیمت‌ها به مدت دو هفته اجرا می‌شود و ضمن کنترل شرایط هیجانی تلاش می‌کنیم با تأمین و توزیع به موقع کالا مانع هر گونه افزایش نرخ کالا شویم.

محمدرضا مدرس خیابانی اضافه می‌کند: شرایط فعلی دارای دو ویژگی است یکی اینکه مدتی است کشورمان باوجود تمام فشارهای ناشی از تحریم‌ها ثبات نسبی پیدا کرده و ثبات نرخ ارز گویای این مسئله است. ویژگی دوم شرایط فعلی کشور این است که در زمینه موجودی و فراوانی کالا در حال حاضر هیچ مشکلی وجود ندارد و با توجه به اینکه تأمین به موقع کالاهای اساسی در سرلوحه اقدامات ستاد تنظیم بازار بوده، اکنون در وضعیت بالاترین موجودی کالاهای اساسی هستیم.

وی خاطرنشان می‌کند: تمام جلسات ستاد تنظیم بازار به صورت روزانه در کشور برگزار می‌شود و تمام رؤسای تنظیم بازار کشور در ستاد تنظیم بازار حضور دارند و در این جلسات حتی فروشگاه‌های زنجیره‌ای به ما قول داده‌اند تخفیفات ادامه یابد و متوقف نشود.

به گفته وی، اثر تغییر قیمت کل حامل‌های انرژی در سال ۹۴- ۹۳ در تورم فقط ۴ درصد بوده است و با توجه به اینکه قیمت گازوئیل افزایش نیافته و حمل و نقل کالا با سوخت گازوئیل انجام می‌شود، بنابراین گران شدن بنزین نمی‌تواند تأثیری بر افزایش نرخ کالاها داشته باشد.

منبع: روزنامه قدس 

برچسب‌ها