در حالی که برخی نمایندگان از آماده کردن طرح دو و سه فوریتی برای توقف افزایش قیمت بنزین سخن گفته بودند، اما با توجه به اظهاراتی که رهبری دیروز در درس خارج فقه خود درباره حمایت از مصوبه سران قوا نمایندگان مطرح کردند، تصمیم گرفتند پیگیری و ارائه طرح‌های دو و سه فوریتی را به هیئت رئیسه متوقف کنند.

مجلس با دولت همراه شد

قدس آنلاین: مجلس شورای اسلامی دیروز در آغاز نشست خود جلسه‌ای غیر علنی را با حضور علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی درباره طرح افزایش قیمت بنزین برگزار کرد.

اسدالله عباسی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس دیروز در حاشیه جلسه علنی در تشریح جزئیات جلسه غیر علنی اظهار کرد :نمایندگان در این جلسه، ایراداتی را به زمان و شیوه اجرای طرح افزایش قیمت بنزین وارد می‌دانستند، اما مجلس با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در تلاش است به نحو شایسته فواید اجرای این طرح را به نفع مردم در نظر بگیرد و از این مسئله حمایت کند.

وی افزود: مصوبه سران قوا برای افزایش قیمت بنزین پس از تأیید رهبری لازم‌الاجراست.

مأموریت بررسی و رفع ایرادهای مصوبه سران قوا

بر همین اساس، کمیسیون‌های تخصصی و نیز مرکز پژوهش‌های مجلس مکلف شدند برای اجرایی شدن این طرح به بررسی ایرادات آن بپردازند و رفع اشکال کنند، همچنین نمایندگان در این جلسه تأکید کردند که باید هرچه سریع‌تر درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین به حساب‌های مردم واریز شود.

از سوی دیگر در حالی که برخی نمایندگان از آماده کردن طرح دو و سه فوریتی برای توقف افزایش قیمت بنزین سخن گفته بودند، اما با توجه به اظهاراتی که رهبری دیروز در درس خارج فقه خود درباره حمایت از مصوبه سران قوا نمایندگان مطرح کردند، تصمیم گرفتند پیگیری و ارائه طرح‌های دو و سه فوریتی را به هیئت رئیسه متوقف کنند.

علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در این باره به خبرنگار قدس گفت: دیروز بنا بود طرح سه فوریتی برای توقف افزایش نرخ بنزین به هیئت رئیسه مجلس تقدیم شود که پس از اظهارات رهبری این طرح نزد هیئت رئیسه اعلام وصول نشد. ما معتقدیم گرچه دولت کوتاهی‌هایی در این زمینه داشته، اما باید به گونه‌ای عمل کند که در اثر اجرای آن کمترین آسیب به مردم وارد شود.

وی افزود: دولت اجرایی شدن گرانی بنزین را در زمان بدی کلید زد و اجازه نداد آماده‌سازی بستر روانی و اقناع اجرای طرح برای عموم جامعه در شرایط بهتری صورت بگیرد.

احمد سالک، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: مجلس تسلیم فرمان رهبری است و درحالی‌که قرار بود نمایندگان در جلسه دیروز طرح دو فوریتی و سه فوریتی را برای توقف گران شدن بنزین ارائه بدهند، اما پس از اینکه از پیام رهبری اطلاع یافتند، آن‌را مسکوت گذاشتند؛ زیرا اظهارات ایشان برای نمایندگان فصل الخطاب است.

شناسایی عاملان تحریک و کشاندن مردم به خیابان انجام شده است

نمایندگان همچنین در جلسه غیر علنی خود میزبان دبیر شورای عالی امنیت ملی بودند که احمد امیرآبادی دیگر عضو هیئت رئیسه مجلس درباره اظهارات شمخانی به خبرگزاری مهر گفته است: آقای شمخانی به اسنادی اشاره کرد که در طول دو روز اخیر گروه‌های سازماندهی شده از طرف منافقین و ضد انقلاب به مأموران انتظامی حمله کردند، بعضاً سلاح گرم داشتند و این افراد به بانک‌ها و اموال عمومی و خصوصی مردم آسیب رساندند که شناسایی عاملان تحریک و کشاندن مردم به خیابان انجام شده است.

طرح سؤال از رئیس جمهور کلید خورد

گرچه نمایندگان مجلس پس از اظهارات رهبری تصمیم گرفتند از پیگیری و ارائه طرح‌های خود برای توقف گرانی بنزین صرف نظر کنند، اما تعدادی از آنان طرح سؤال از رئیس جمهور را به جریان انداختند.

ابوالفضل ابوترابی، نماینده مردم نجف آباد در این باره به قدس گفت: دولت کوتاهی‌های جدی در زمینه اجرای طرح گرانی بنزین داشته که همین موضوع سبب شد عده‌ای از نمایندگان سؤال از رئیس جمهور را مطرح و پیگیری کنند.

نماینده مردم نجف‌آباد تصریح کرد: گرچه نمایندگان انتقادات شدیدی نسبت به عملکرد دولت در خصوص زمان و نحوه اجرای طرح گرانی بنزین دارند، اما این موضوع در بلند مدت به نفع مردم است. بر اساس اعلام اتاق بازرگانی و مرکز پژوهش‌های مجلس، ما در سال حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان مصرف بنزین و حامل‌های انرژی را داریم که مقدار زیادی از آن قاچاق می‌شود یا مصرف بی رویه است؛ بنابراین اجرای این طرح می‌تواند جلوی این اقدامات را بگیرد.

وی افزود: نمایندگان دیروز نسبت به شیب تند و نحوه اجرایی کردن طرح از سوی دولت انتقاد داشتند، اما همه بر این باور هستند که باید دست به دست هم بدهیم تا بتوانیم دوره گذار را به خوبی سپری کنیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها