شهردار مشهد با تاکید بر اینکه در خصوص مفهوم "هویت" باید تامل بیشتری شود، گفت: موضوعات هویتی برخی اوقات ترمز پیشبرد اهداف و پیشرفت شده است.

در خصوص مفهوم هویت باید تامل بیشتری شود

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، محمدرضا کلائی در مراسم روز "شهرساز" که با حضور جمعی از اعضای شورای شهر مشهد و فعالان حوزه شهرسازی برگزار شد، افزود:  یکی از دغدغه های ما ایجاد هماهنگی درحوزه مباحث شهرسازی و هوشمند سازی با توجه به عزمی است که مدیریت شهری برای تحقق شهر هوشمند دارد، است.

وی اضافه کرد: مشهد در حوزه شهرسازی، شهری توانمند است و در سطوح مختلف قابل قبول و حرف های زیادی برای گفتن دارد لذا ایجاد هماهنگی میان هوشمند سازی و شهرسازی تاثیرات بسیار زیادی در توسعه شهر دارد.

وی با بیان اینکه نگرانی ما از این است که مفهوم "هویت" در مسیر تحقق این امر، نقش بازدارنده ایفا کند، اظهارکرد: با توجه به ارزش این مفهوم، این سوال مطرح می شود که چرا نظرات متفاوتی درحوزه هویت و توسعه داریم؟

کلائی تصریح کرد: در شهر نقطه نظرات متفاوتی در خصوص هویت وجود دارد، در این میان برخی هویت و پاسداشت هویت را متوقف کردن امر توسعه می دانند. هرچند که نمی خواهم در این میان داوری کنم اما به نظر می رسد باید در خصوص مفهوم هویت تامل بیشتری داشته باشیم.

شهردار مشهد با اشاره به اینکه در برخی تعریف های روانشناسی معتقدند؛ هویت یعنی برآیندمعتقدند در طول زمان ادامه داد: در حقیقت هویت در طول زمان و برآمده از کارکردهای مختلف شکل می گیرد، به گونه ای که هرجا هویت را از کارکرد جدا کنیم آن هویت نمی تواند پایدار باشد.

وی گفت: دربسیاری از محیط ها و پهنه ها خوشحال هستیم که توانسته ایم بخشی از ابنیه را نگاه داریم و آنها را به عنوان مظاهر هویت در نظر بگیریم  در حالی که واقعیت این است که پایداری آنها به کارکردشان متناسب با زمان برمی گردد.

وی با بیان اینکه نمی توانیم قائل به این باشیم که می خواهیم ازهویت بافت های شهری محافظت کنیم اما هیچ ایده ای در خصوص کارکرد آنها نداشته باشیم، اظهارکرد: معتقدم ما با یک پاردوکس و اختلاف نظر در این نقطه روبه رو هستیم.

کلائی افزود: در نگاه اول، باید دید آیا قائل به وجود هویتی مستقل از کارکرد هستیم که آن را پاس بداریم یا اینکه به آن چیزی که واجد ارزش است یا آن عناصر هویتی که باید کارکرد متناسب خود را با زمان در چهارچوب تعریف خودشان ادامه بدهند از این طریق پویا بمانند، معتقد هستیم.

شهردار مشهد خاطرنشان کرد: معتقدم اگر بخواهیم از مفهوم و هویت منطقه و مکانی دفاع و حراست کنیم باید به دنبال نوع کارکرد آن باشیم و از کارکردش حمایت کنیم.

وی تصریح کرد: شاید این اشکال از ما و امثال ما بوده است که نتوانسته ایم مشوق های لازم را برای ادامه کارکردها فراهم کنیم و اکنون درگیر این اختلاف نظر مهم شده ایم.

شهردار مشهد در ادامه گفت: از همه شهرسازانی که با گفتمان ها و ابزارهای مختلف تلاش می کنند شهر مشهد دوست داشتنی بماند و دوست داشتنی تر شود تشکر می کنم و از آن ها می خواهم حداقل اکنون که در مدیریت شهری و شورای شهر گوش شنوایی برای شنیدن صحبت ها و نظرات شهرسازان وجود دارد ما را در توسعه متناسب شهر مشهد یاری کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها