کردستان- مدیر عامل خانه صنعت ومعدن کردستان گفت: مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌های ناجوانمردانه دشمنان علیه کشور، بازار فروش و مبادلات ارزی ۷۰ درصد واحدهای صنعتی و تولیدی را مختل کرده است.

رونق تولید در گرو همکاری دولت و بخش خصوصی/صنعت نیازمند نوسازی است

گروه استان ها-کردستان- مهدی توحیدی: حوزه صنعت و تولید کشور به عنوان رکن اقتصاد ملی طی سال‌های گذشته با چالش‌های متعددی مواجه بوده، چالش‌هایی که هر کدام منجر به خسارات جدی به پیکره این بخش شده است.

به عقیده اقتصادی در سال‌های گذشته مشکلات متعدد از نوسان نرخ ارز تا تورم و سودهای بالای بانکی در کنار اجرای ناقص هدفمندی یارانه‌ها بخش صنعت و تولید کشور را با مشکلات زیادی مواجه کرد، مشکلاتی که منجر به از دست رفتن بخشی از اشتغال و تولید این بخش مهم اقتصادی شد.

بر اساس آمار و بررسی کارشناسان در استان کردستان ۸۰۸ واحد صنعتی دارای پروانه بهره‌برداری وجود دارد که از این تعداد حدود ۶۵۰ واحد فعال هستند، کار می‌کنند، تولید می‌کنند، برق مصرف می‌کنند، لیست بیمه پرداخت می‌کنند اما ۱۵۸ واحد دیگر راکد هستند یعنی ساختمان وجود دارد، خط تولید وجود دارد ولی عملاً تولیدی در آنجا اتفاق نمی‌افتد.

رکود مطلق در۳۰درصد از واحد های تولیدی

در این خصوص مدیر عامل خانه صنعت ومعدن کردستان با اشاره به اینکه ۷۰درصد واحد های تولیدی و صنعتی استان کردستان فعال هستند و ۳۰درصد در رکود مطلق به سر می برند،گفت: این در حالی است که آن واحد های تولیدی فعال نیز با تمام ظرفیت خود فعالیت نکرده  و تنها با ۳۰تا ۴۰درصد ظرفیت خود فعالیت می کنند؛ یعنی ظرفیت کامل را ندارند.

عبدالله کردانی در گفت وگو با خبرنگار ما اظهار داشت:حدود ۹۴ درصد از واحدهای ما در استان کردستان زیر ۵۰ نفر اشتغال دارند و ۵۰ درصد واحدهای ما زیر ۱۰ نفر اشتغال دارند که این نشان می‌دهد که واحدهای ما نسبت به واحدهایی که در کل کشور وجود دارد واحدهایی با اشتغال کم هستند.

وی با اشاره به ظرفیت ها ومزیت های صنعتی و معدنی کردستان اظهار داشت: فقدان ثبات در سیاست های اقتصادی و دستورعمل های لحظه ای، پیچ و خم های اداری، مشکل در تأمین مواد اولیه، نبود بستر امن سرمایه‌گذاری از مشکلات فعالان بخش صنعت و معدن کشور وبخصوص در استان کردستان است.

مدیر عامل خانه صنعت ومعدن کردستان گفت: مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌های ناجوانمردانه دشمنان علیه کشور، بازار فروش و مبادلات ارزی ۷۰ درصد واحدهای صنعتی و تولیدی را مختل کرده است.

لزوم همکاری دولت و بخش خصوصی

کردانی با اشاره به اینکه  واحدهای صنعتی و تولیدی استان کردستان در خرید و تأمین مواد اولیه به منظور تولید کالا با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند،بیان کرد: مشکلات واحدهای صنعتی کردستان از سال گذشته تاکنون روز به روز به علت تأثیرپذیری از تحریم‌های اقتصادی و برخی خودتحریمی ها در حال افزایش است که تعامل و همکاری دولت و بخش خصوصی برای رفع آن ها ضرورت دارد.

وی با اشاره به علت رکود در این واحد ها با اشاره به اینکه هم عوامل داخلی و هم عوامل خارجی در به وجود آمدن رکود مؤثر هستند ،تصریح کرد:از جهت خارجی ،تحریم ها اثرات مخرب بسیار زیادی در رکود واحد های تولیدی گذاشته است به طوری که مراودات کالاها و برگشت ارز را به کشور با مشکلات زیادی مواجه کرده است.

مدیر عامل خانه صنعت ومعدن کردستان افزود : در داخل هم قوانین دست و پا گیر تولید بسیار فراوان هستند و در جهت حمایت از تولید نیستند،نه منابع بانکی در جهت حمایت از تولید است و نه سیستم اداری ما سیستم شتاب داری در حمایت از تولید است.

وی بیان داشت: باید هم قوانین بانکی در جهت حمایت از تولید باشد و هم از بروکراسی های اداری در جهت حمایت از تولید کاسته شود،تا در این خصوص بتوانیم از رکود بیشتر واحد های تولیدی جلوگیری کنیم.

وی اظهار داشت:طبق بررسی‌هایی که تا امروز انجام شده است مشکلات برخی از این واحدهای راکد نقدینگی است، بعضی از آنها هم در زمینه ماشین‌آلات و تجهیزات مشکل دارند که راهکار آنها اصلاح ساختار و تکنولوژی تولید است و باید ماشین‌آلات و تجهیزات آنها بازسازی و نوسازی شود.

وی با اشاره به اینکه نبود نقدینگی و ماشین‌آلات فرسوده از دلایل راکد بودن واحدهای تولیدی این استان است، ادامه داد: یکی از مهم ترین برنامه‌های ما تلاش در راستای بازگرداندن واحدهای راکد استان به چرخه تولید است که تاکنون اقدامات مطلوبی در این خصوص انجام شده است.

کاردانی

مدیر عامل خانه صنعت ومعدن کردستان

۰۹۱۸۷۷۳۷۱۸۱

برچسب‌ها