بندرعباس- قدمت بسیاری از فضاهای آموزشی در استان‌هایی هم چون هرمزگان به بیش از ۵۰ سال می‌رسد و باوجوداینکه دولتمردان و خیران مدرسه‌ساز تاکنون تلاش بی‌شماری برای مقاوم‌سازی و هم‌چنین احداث بناهای جدید داشتند اما هنوز افزون بر ۹۱۹ مدرسه در این استان غیراستاندارد و ناامن است.

مدارس هرمزگان نیازمند یاری خیران مدرسه‌ساز/اعتبارات دولتی مشکلی را حل نمی کند

قدس آنلاین-گروه استان ها:شرایط آب و هوایی و رطوبت بالا در این استان و هم‌چنین حادثه طبیعی احتمالی همچون زلزله و بارندگی‌های شدید مدارس فرسوده و کلاس‌های ناامن را آسیب‌پذیر می‌کند و بر ضرورت مقاوم‌سازی هر چه زودتر و جهاد برای حل این مشکل می‌افزاید.

بنا بر گفته نوید احمدی مدیرکل سابق نوسازی مدارس هرمزگان ۹۱۹ مدرسه غیراستاندارد و ناامن در قالب یک هزار و ۶۰۰ کلاس درس تخریبی و ۲ هزار و ۴۲۷ کلاس درس ناامن در هرمزگان وجود دارد که برای بازسازی و مقام سازی نیاز به چهار هزار میلیارد ریال اعتبار است.

گفتنی است مسئولان استانی بر این موضوع اعتراف دارند که به‌رغم افزایش بودجه‌های ساخت‌وساز اما با اعتبارات دولتی امکان مقاوم‌سازی و بازسازی این‌همه کلاس درس وجود نداشته و تنها کمک خیران مدرسه‌ساز در این راستا می‌تواند کارساز باشد.

اعتبارات دولتی پاسخگو نیست

در همین راستا نماینده مردم بندرعباس، قشم، حاجی‌آباد، بندر خمیر بوموسی در مجلس شورای اسلامی اظهار می‌کند: هرچند فراهم کردن زیرساخت‌های آموزشی از تکالیف دولت است اما با توجه به اینکه درت امین منابع دولتی با مشکلات مواجه هستیم نباید به آن اکتفا کنیم.

احمد مرادی می‌گوید: درسفرهای اخیر رئیس‌جمهوری به هرمزگان موضوع اختصاص ۵۰ درصد مازاد درآمد استان را مطرح کردم که اگر این اعتبار واریز می‌شد، مردم هرمزگان  مشکل مدارس تخریبی و بیمارستان نداشتند.

وی با اشاره به اینکه با پیگیری‌هایی که انجام داده‌شده حدود ۷۰ میلیارد ریال اعتبار از سازمان نوسازی مدارس کشور و حدود ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار ملی برای هرمزگان اخذشده است اظهار می‌کند: انتظار است به‌اندازه اعتباراتی که نمایندگان از جاهای مختلف برای امر مدرسه‌سازی می‌گیرند نوسازی نیز مبلغی را به این امر اختصاص دهد.

وی هم‌چنین با اشاره به استفاده از ظرفیت‌های صنایع و به‌ویژه منطقه آزاد تجاری نیز بیان می کند: صنایع و مناطق آزاد تاکنون آن‌طور که باید به مسئولیت‌های اجتماعی خود عمل کنند اما جامع عمل نپوشاندند.

محرومیت از ابتدایی‌ترین امکانات

محرومیت مدارس استان هرمزگان چیزی نیست که بتوان آن را پنهان کرد و درحالی‌که بسیاری از مردم در سایر استان‌های برخوردار دغدغه‌ای مانند تجهیز سرویس‌های بهداشتی به مایع دستشویی یا ساماندهی سرویس مدارس و کلاس‌های رباتیک دارند اما دانش آموزان این استان بنا بر گفته مدیرکل آموزش و پرورش حتی از آب و برق هم محروم هستند.

در شهرستان بشاگرد ۱۳۰ مدرسه بدون برق است لذا در مدارسی که بدون آب و برق و تجهیزات اولیه هستند؛ چطور می‌توان به دنبال کیفیت آموزشی بود؟موسی دادی زاده سرخایی در این رابطه توضیح می‌دهد: تنها در شهرستان بشاگرد ۱۳۰ مدرسه بدون برق است لذا در مدارسی که بدون آب و برق و تجهیزات اولیه هستند؛ چطور می‌توان به دنبال کیفیت آموزشی باشیم.

مدیرکل آموزش پرورش هرمزگان می‌گوید: بیش از ۲۰۰ مدرسه در این استان از نعمت آب و برق که جزو اولین ابتدایی‌ترین نیاز بشری است محروم هستند.

دادی زاده سرهایی بابیان اینکه سال گذشته حدود ۱۰۰ مدرسه و امسال نیز ۴۷ مدرسه از محل اعتبارات استانی، برق‌رسانی شده است اذعان می‌کند: متأسفانه ردیف بودجه جداگانه‌ای برای تأمین آب و برق و تجهیز مدارس پیش‌بینی‌نشده است لذا انتظار می‌رود برای حل این مشکل نیز چاره‌اندیشی شود.

سقف‌های مدارس لرزان است

مدیرکل آموزش پرورش هرمزگان می‌گوید: جمعیت عظیمی از دانش آموزان هرمزگانی در این مدارس مشغول به تحصیل هستند که به‌محض بارش باران، زلزله و یا دیگر حوادث غیرمترقبه امکان ریزش این سقف‌های لرزان است.

دادی زاده سرخایی ابراز می‌کند: بندرعباس و میناب بیشترین مدارس تخریبی غیراستاندارد رادارند که تراکم جمعیتی دانش آموزان در این مدارس به ۴۷ نفر می‌رسد.

مدیرکل آموزش پرورش هرمزگان بابیان اینکه در این استان حدود ۴ هزار مدرسه وجود دارد که ۶۵۰ مدرسه در قالب سه هزار کلاس درس، تخریبی و غیراستاندارد است می‌افزاید: از این ۶۵۰ مدرسه، ۲۰۰ مدرسه صد درصد تخریبی و ۴۵۰ مدرسه نیز نیاز به مقاوم‌سازی دارند.

دادی زاده با اشاره به اینکه استان هرمزگان از عقب‌ماندگی در توزیع اعتبارات رنج می‌برد تأکید می‌کند: این استان با توجه به پراکندگی و بعد مسافتی که در مناطق و جزایر آن وجود دارد، نیاز است که در تقسیم اعتبارات کشوری توجه ویژه شود.


 

برچسب‌ها