علبا وجود آنکه محمد بن سلمان ولیعهد عربستان برای پاکسازی پرونده سیاه بین‌المللی و منطقه ای خود از جنایت‌هایش مانند کشتار مردم بی‌پناه یمن و قتل جمال خاشقچی در تلاش است، اما در همین حین به سیاست‌های خود مبتنی بر بستن دهان‌های منتقد، مجازات مخالفان و فعالان و بازداشت‌های سریالی ادامه می‌دهد.

جواد فراهانی/

 علبا وجود آنکه محمد بن سلمان ولیعهد عربستان برای پاکسازی پرونده سیاه بین‌المللی و منطقه ای خود از جنایت‌هایش مانند کشتار مردم بی‌پناه یمن و قتل جمال خاشقچی در تلاش است، اما در همین حین به سیاست‌های خود مبتنی بر بستن دهان‌های منتقد، مجازات مخالفان و فعالان و بازداشت‌های سریالی ادامه می‌دهد. در همین راستا و براساس گزارش سازمان حقوقی «القسط» مسئولان سعودی در موج جدیدی از سرکوب‌ها و بازداشت فعالان حقوقی و روشنفکران در ماه اخیر 10 نفر از جمله چند شخصیت دانشگاهی را بازداشت کردند. سازمان «زندانیان وجدان آگاه» نیز گزارش داده است تعدادی از روزنامه نگاران و وبلاگ نویس‌ها از جمله افراد بازداشتی در موج جدید دستگیری‌ها هستند.

عربستان امروز به کشور پلیسی سرکوبگر تبدیل شده است و «مگس‌های سایبری» که با هدف تبلیغ اصلاحاتی مانند «عربستان جدید» و «عربستان بزرگ» تشکیل شد، به شکل بسیار بدی در تحقق مأموریت خود و تغییر افکار عمومی نسبت به چهره استبدادی و سرکوبگر سعودی شکست خورده است.  عبدالله العوده، فرزند شیخ «سلمان العوده» که در گذشته توسط مقامات سعودی بازداشت شده است، می‌گوید: بازداشت‌های ماه نوامبر(ماه کنونی) عملیات سرکوب و بازداشت در عربستان هیچ منطق و چارچوبی ندارد و تمام اقشار حتی طرفداران چشم‌انداز «2030» را شامل می‌شود.

این موج از بازداشت‌ها در حالی صورت گرفته است که سازمان‌های حقوقی بین‌المللی گزارش داده‌اند مسئولان سعودی به شکل گسترده حقوق صدها فعال مدنی را تنها به دلیل اینکه نظرمخالف خود را نسبت به تغییرات در عربستان ابراز کرده‌اند، نقض می‌کنند. براساس این گزارش‌ها، در بازداشت این افراد هیچ گونه دستور قضایی و یا حکم جلبی صادر نشده و شبیه به عملیات آدم ربایی است. زندانیان حتی از امکانات بهداشتی و سلامتی مناسب برخوردار نیستند، از دیدار با خانواده خود محروم هستند و برخی از آن‌ها مورد ضرب و شتم و حتی آزار جنسی قرار می‌گیرند.

کارشناسان معتقدند محمد بن سلمان با این اقدامات به دنبال آن است که فعالیت‌های حقوقی و سیاسی  را با هدف تحکیم سلطه خود بر کشور و اجرای سیاست‌های اصلاحی اش که مخالف خواسته‌های مردم و آداب و رسوم عربستان است، از بین ببرد. محاکمه‌های غیرعلنی و مخفیانه‌ای که صورت می‌گیرد، نشان می‌دهد بن سلمان قصد دارد تعدادی از افراد بازداشتی را اعدام کند و از این طریق مقدمات انتصاب خود به عنوان پادشاه جدید را فراهم کند.

برچسب‌ها