تبریز- احداث راه‌آهن تبریز - میانه از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین پروژه‌های حمل‌ونقل کشور و آذربایجان شرقی است که از سال ۱۳۷۹ عملیات احداث آن برای تسهیل دررفت و آمد مردم آغازشده است و پس از حرکت لاک‌پشتی روز چهارشنبه با حضور رئیس‌جمهور بخشی از آن در مسیر میانه - بستان‌آباد به بهره‌برداری رسید تا یک گام دیگر به ایستگاه پایانی نزدیک‌تر شده باشد.

راه‌آهن تبریز- میانه یک گام دیگر به ایستگاه پایانی نزدیک شد

قدس آنلاین-گروه استان ها: این پروژه که در ۲۰ سال گذشته تجربه ۳ رئیس‌جمهوری و وعده‌های دولت‌ها گذشته را پشت سر گذاشته در سراشیبی رسیدن به خط پایان قرارگرفته و امید است با تلاش مسئولان و تخصیص اعتبارهای دولتی هرچه سریع‌تر به سرانجام برسد و کام مردم این منطقه برای زودتر رسیدن به مقصد را شیرین کند.

اتصال به اروپا

راه‌آهن دوخطه میانه- بستان‌آباد- تبریز از ایستگاه میانه واقع در مسیر راه‌آهن تهران- تبریز شروع‌شده و با گذر از مسیری کوهستانی و شهرهای ترکمانچای، بستان‌آباد و باسمنج واقع در مسیر خود به ایستگاه موجود تبریز متصل می‌شود.

بهره‌برداری از راه‌آهن تبریز- میانه به‌عنوان حلقه مفقوده اتصال راه‌آهن سراسری به راه‌آهن شمال غرب باعث پیوستگی بیشتر شبکه ریلی کشور می‌شود و بدون شک رشد صنعت حمل‌ونقل ریلی در شرایطی که افزایش قیمت حامل‌های انرژی باعث رشد تورم شده است، می‌تواند باعث حل برخی مشکلات حمل‌ونقل در این منطقه شود.

طرح راه‌آهن میانه - تبریز حدود ۲۰۳ کیلومتر بوده که ۱۳۲ کیلومتر آن شامل مسیر میانه - بستان‌آباد و ۷۰ کیلومتر مسیر بستان‌آباد تا تبریز است و با توجه به اینکه حداکثر سرعت آن برای واگن‌های باری ۱۲۰ کیلومتر و برای واگن‌های مسافربری ۱۶۰ کیلومتر در ساعت تعیین‌شده است در صورت تکمیل فاصله بین تهران و تبریز را ازنظر مسافت ۱۱۴ کیلومتر و ازلحاظ زمانی ۵.۵ ساعت کاهش می‌دهد.

با بهره‌برداری از پروژه  راه‌آهن میانه - بستان‌آباد - تبریز ترانزیت ریلی ایران برای نخستین‌ بار به اروپا متصل می‌شود و اتصال آن به راه‌آهن نخجوان، ایروان، تفلیس از طریق جلفا و دیگر مرزهای آبی و خاکی به افزایش مبادلات بین‌المللی و صادرات کالا به جمهوری‌های آذربایجان، ارمنستان و ترکیه می‌انجامد.

پیشرفت ۷۵ درصدی

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل ساخت و توسعه شبکه ریلی کشور روز چهارشنبه در مراسم افتتاح راه‌آهن بستان‌آباد -میانه با حضور رئیس‌جمهوری اظهار کرد: خط آهن میانه - تبریز با ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی ادامه دارد و در صورت تأمین اعتبار تا پایان سال ۱۳۹۹ و یا اوایل ۱۴۰۰ به‌صورت کامل به بهره‌برداری می‌رسد.

خیرالله خادمی کل مسیر ریلی کشور را ۱۰ هزار و ۳۰۰ کیلومتر اعلام کرد و افزود: با افتتاح پنج مسیر استان‌های آذربایجان شرقی، غربی، گیلان، همدان و کرمانشاه ۸۴۰ کیلومتر به طول خطوط ریلی کشور افزوده می‌شود.

وی افزود: هم‌اکنون مسیر مستقیم ریلی کشور به ۱۱ هزار کیلومتر افزایش‌یافته است که با احتساب خطوط فرعی طول مسیر راه‌آهن کشور به ۱۴ هزار کیلومتر می‌رسد.

خادمی با اشاره به اینکه این مسیر اولین مسیر دوخطه کشور است، افزود: تمام ابنیه‌ها و پل‌ها نیز دوخطه است و با اجرای این مسیر ۱۱۴ کیلومتر از مسیر تبریز به تهران  و نیز پنج و نیم ساعت از زمان سفر کوتاه‌تر می‌شود.

وی اعتبار هزینه شده برای خط آهن بستان‌آباد - میانه را تاکنون بیش از ۱۴۰۰ میلیارد تومان اعلام و خاطرنشان کرد: ارزش به‌روز این طرح ۵ هزار میلیارد تومان است.

افزایش سرعت قطار ها

مجری خط آهن میان- تبریز نیز گفت: با توجه به دوخطه بودن خط آهن میانه - تبریز هیچ قطاری به خاطر عبور قطار مقابل توقف نمی کند چراکه یک خط برای رفت و یک خط برای برگشت اجرا شده است.

حمید علی محمدزداه، افزود: به دلیل وجود دو خط، ‌زمان سیر در این خط ریلی کاهش می‌یابد و با توجه به اینکه از میانه تا تبریز خط‌آهن به صورت مستقیم وصل می‌شود، زمان عبور نسبت به خط موجود که کوه سهند را دور می‌زند، کمتر می‌شود.

وی اظهار داشت: در خط موجود بین میانه تا تبریز ‌۱۹ ایستگاه وجود دارد اما در خط جدید بین این ۲ شهر ۹ ایستگاه وجود دارد و همین مساله موجب افزایش سرعت سیر قطارها، کاهش توقف‌ها و افزایش عمر ناوگان و عمر بهره‌برداری خط می شود

برچسب‌ها