اردبیل- سال ۱۳۹۱ خبر ساخت سد معیشتی «شیران چشمه شال» موجب خوشحالی بسیاری از مردم این منطقه شد ولی بعد از گذشت مدتی این سد معیشتی روستایی که باهدف تأمین آب کشاورزی زمین‌های پایاب سد در روستای شال در دل کوهستان «پلنگا» در دست‌ساخت بود متوقف شد.

سدهای معیشتی که برای مردم آب و نان نشد/حیف‌ومیل بیت‌المال با اجرای طرح‌های غیر کارشناسی

قدس آنلاین-گروه استان ها: عملیات اجرایی این سد باری دیگر در سال ۱۳۹۴ با تأمین اعتبار ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار ازسرگیری شد و مسئولان کلنگ احداث این سد را به زمین زدند اما حالا پس از گذشت سال‌ها گفته می‌شود که احداث این طرح اشتباه بوده است!

بلاتکلیفی پروژه

استخر شیران چشمه شال با حجم مخزنی ۲۵۰ هزار مترمکعب قرار بود که در صورت اتمام ۱۵۰ هکتار از اراضی پایاب سد را آبیاری کند اما رهاسازی این پروژه و تعلل در تکمیل ان موجب شد تا خالقی نماینده مجلس شورای اسلامی در تذکر کتبی از وزیر جهاد کشاورزی بخواهد تا تکلیف این سد رهاشده را روشن کند.

وی در بخشی از تذکر کتبی خود به وزیر جهاد نوشت: « متأسفانه سال‌هاست که علیرغم وعده‌های مسئولین برای تکمیل این پروژه مهم، همچنان این سد نیمه‌کاره رهاشده و تاکنون هیچ نتیجه‌ای به‌جز تخریب منابع طبیعی و محیط‌زیست نداشته! رهاسازی این پروژه علاوه بر تهدید محیط‌زیست و منابع طبیعی ، خطرات بالقوه‌ای هم برای امنیت جانی انسان‌ها و دام‌ها دارد! در هنگام بارش برف و باران علاوه بر رانش زمین این منطقه تبدیل به باتلاقی خطرناک می‌شود که بسیار تهدیدآمیز است و باید مسئولان فکری به حال این مشکل بکنند.»

نیاز به مطالعه جدید

در همین رابطه کارشناس دفتر فنی شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل بابیان اینکه بسیاری از طرح‌های سدسازی استان اردبیل بدون مطالعه آغازشده است اظهار می‌کند: بسیاری از پروژه‌های سدسازی آغازشده در سال‌های گذشته خلخال نیاز به مطالعه و کارشناسی مجدد دارند، زیرا بسیاری از طرح‌های سدسازی بدون مطالعه آغازشده و این امر موجب شکست و یا نیمه‌کاره رها شدن پروژه شده است.

وجود نواقص بسیار در سازه برخی سدهای استان همراه با طراحی نادرست پروژه‌های سدهای معیشتی در حال احداث را تحت‌الشعاع قرار داده استایرج داداش زاده سدهای کشاورزی درو و شیران چشمه در بخش شاهرود خلخال را نمونه‌ای از اجرای این‌گونه طرح‌های غیر کارشناسی عنوان کرده و ادامه می‌دهد: این سدها فاقد مطالعات در بخش سدسازی است.

وی در خصوص ادعای خود عنوان می‌کند: درحالی‌که سد بهره‌برداری شده روستای درو باوجود بهره‌گیری از امکانات عایق‌بندی ازجمله «ژئو موم براند» در بدنه آن آب در خود نگه نمی‌دارد، عملیات اجرایی سد در حال احداث شیران چشمه در حوالی روستای شال نیز به علت واقع‌شدن در محل رانش کوه و لغزش زمین توجیهی برای تکمیل شدن ندارد.

وی تأکید می‌کند: وجود نواقص بسیار در سازه برخی سدهای استان همراه با طراحی نادرست آن تمام پروژه‌های سدهای معیشتی در حال احداث استان را تحت‌الشعاع قرار داده است.

وی معتقد است: در حالی مجوز احداث ۱۳۷ سد معیشتی در استان اردبیل صادرشده که اجرای بسیاری از این سدها با توجه به شرایط پروژه و محدودیت اعتباری موجود در کشور توجیه اقتصادی و فنی ندارند.

باز شدن پای دستگاه قضا به سدهای معیشتی

طرح‌های غیر کارشناسی ازجمله سدهای کشاورزی درو و شیران چشمه در بخش شاهرود خلخال حال موجب شده تا  دادستان عمومی و انقلاب خلخال از تشکیل پرونده‌های جداگانه قضایی برای این پروژه‌ها خبر بدهد.

علی نباتی روز چهارشنبه در جلسه ستاد تنظیم بازار خلخال با انتقاد از ضعف نظارت بر اجرای برخی از طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی در مدیریت‌های سابق جهاد کشاورزی خلخال افزود: درحالی‌که برای اجرای ۲ سد معیشتی شیران چشمه و درو در بخش شاهرود خلخال در سال ۹۴ بالغ‌بر ۱۵ میلیارد ریال از اعتبارات و منابع دولتی توسط جهاد کشاورزی هزینه شده هر ۲ پروژه دارای نقص فنی بوده و به همین دلیل آبگیری نمی‌شوند.

وی بابیان اینکه برای ۲ پروژه ناقص اجراشده خلخال در دادسرا تشکیل‌شده و به‌زودی مسببین اجرای ناقص و دارای مشکل فنی این پروژه‌ها تحت پیگرد قانونی قرارگرفته و به مردم معرفی خواهند شد.   افزود: نظر مشاور طرح در زمان آغاز عملیات اجرایی این پروژه‌ها اجتناب از اجرای آن‌ها  در محل رانش و ریزش کوه بوده و لزومی بر اجرای این طرح و حیف‌ومیل بیت‌المال از سوی جهاد کشاورزی نبود.

برچسب‌ها