مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری معتقد است جشنواره تئاتر مردمی بچه های مسجد اگرچه با نگاهی غیر حرفه ای برپا می شود اما کاملا با هدف تربیت نسل جوان تئاتر برای آینده کشور است.

جشنواره «بچه‌های مسجد» نسل جدیدی برای آینده تئاتر کشور تربیت می‌کند/ رویکردی آماتوری اما مبتنی بر استعدادیابی

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، نشست خبری چهاردهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی «بچه های مسجد» با حضور کوروش زارعی مدیرکل هنرهای نمایشی حوزه هنری، علی هوشمند دبیر هنری جشنواره و مدیرحوزه هنری قزوین و مجتبی میرزایی نسب مدیر اجرایی جشنواره و عضو ستاد عالی هماهنگی کانون فرهنگی مساجد صبح امروز ۹ آذرماه در حوزه هنری برپا شد.

جشنواره تئاتر مسجد یک جشنواره مهم و استراتژیک است

در ابتدای این نشست زارعی با اشاره به این که جشنواره تئاتر مساجد یک جشنواره مهم و استراتژیک است، گفت: امسال سومین دوره جدید این جشنواره در حالی برگزار می شود که نزدیک به دو دهه این رویداد فرهنگی را بنا به دلایل ساختار مدیریتی نداشتیم. اما سال گذشته اتفاق خوبی بین حوزه هنری و ستاد هماهنگی کانون فرهنگی مساجد وزارت ارشاد افتاد که منجر به عقد تفاهم نامه بین این دو نهاد شد.

وی در ادامه افزود:  در این جشنواره بحث آموزش و تولید نمایش را مدنظر قرار دادیم. سال گذشته در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی چهل نمایش مسجد را راه اندازی کردیم و در دومین همکاری قرار است امسال ۱۰۰ نمایشنامه تولید شود که در فاز اول ۵۰ نمایشنامه و در فاز دوم ۵۰ نمایشنامه بعدی به رشته تحریر درآید. مدیر این پروژه عباس مشهدی عباس است که با جمعی از نمایشنامه نویسان پیشکسوت و جوان همکاری می کند و طرح ها را می نویسند و قرار است تا پایان سال این نمایشنامه ها چاپ شود و در اختیار گروه های نمایشی قرار گیرد.

این جشنواره فرصتی برای آزمون و خطای نیروهای جوان است

زارعی تاکید کرد: این همکاری مشترک بین حوزه هنری و کانون فرهنگی مساجد اتفاق مبارکی است و امیدواریم امسال که به صورت مشترک برگزار می شود تجربه خوبی برای همه شرکت کنندگان باشد. علاوه بر این تمام تلاش ما به کارگیری نیروهای جوان در این جشنواره بوده است و برهمین اساس از داوران جوان استفاده کردیم. فراموش نکنید که این جشنواره حرفه ای نیست و نگاه آماتوری دارد و قرار است در این روند نیروهای جوان و با استعداد کشف شوند، آزمون و خطا کنند و آینده حرفه ای تئاتر باشند.

مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری تصریح کرد: نگاه ما به این جشنواره آینده نگرانه است و در واقع به آینده تئاتر کشور فکر می کنیم و در تلاشیم تا نسل جدیدی را برای آینده تئاتر کشور تربیت کنیم.

در ادامه هوشمند با اشاره به این که در دوره سیزدهم نیز قزوین میزبان این جشنواره بود گفت: این دوره هم جشنواره در قروین برگزار خواهد شد. در مردادماه امسال فراخوان اعلام و ۱۱۶ اثر برای بازبینی به دبیرخانه ارسال شد. هیئت انتخاب این دوره متشکل از حسین فدایی حسین، سیدقاسم سیدقوامی و سینا دلشاد است. از این ۱۱۶ اثر ۱۵ اثر پذیرفته شد که ۷ گروه بانوان و ۸ گروه را آقایان تشکیل می دهند.

دبیر هنری جشنواره ادامه داد: داوران بخش نهایی جشنواره ها و اجراهای زنده نیز متشکل از امیر مشهدی عباس، توحید معصومی و مرتضی نجفی است. همچنین بخشی تحت عنوان تکریم از پیشکسوتان خواهیم داشت که طی آن از حسین پارسایی و در سطح استانی از ناصر ایزدفر تجلیل خواهند شد.

هوشمند یادآور شد: سه گروه برگزیده خواهیم داشت که جوایز آنها به ترتیب ۵۰ میلیون ریال، ۴۰ میلیون ریال و ۳۰ میلیون ریال خواهد بود. یک جایزه ویژه مردمی و جایزه ویژه مرحوم سلحشور هم با مبلغ ۶۰ میلیون ریال و سردیس مرحوم سلحشور خواهیم داشت. علاوه بر این کارگاه های آموزشی برگزار می شود که محمدرضا آزاد و سیدحسین فدایی حسین آن را اداره خواهند کرد.

در ادامه میرزایی نسب عنوان کرد: ۴ مسجد جوادالائمه(ع)، امام حسن عسگری(ع)، مسجد توحید و چهارده معصوم در شهرستان قزوین برای اجرای مردمی قبل و بعد از نماز ظهر و عصر و نماز مغرب و عشاء میزبان نمایش ها خواهند بود. همچنین مراسم اختتامیه در شبستان مسجد النبی برپا می شود.

چهاردهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی «بچه‌های مسجد» ۱۲ تا ۱۴ آذرماه به همت حوزه هنری استان قزوین و مؤسسه سپهر سوره هنر در شهر قزوین برگزار می‌شود.

برچسب‌ها