رئیس شورای سیاسی حزب‌الله اعلام کرد که تشکیل یک دولت تکنوکرات در لبنان بدون حضور سیاستمداران امکان‌پذیر نبوده و محکوم است.

رئیس شورای سیاسی حزب الله: تشکیل دولت تکنوکرات محکوم است/ مداخله آمریکا در لبنان منحصر در اقتصاد نیست

قدس آنلاین؛ به نقل از پایگاه خبری العهد، سید ابراهیم امین السید رئیس شورای سیاسی حزب‌الله اعلام کرد که اولویت در تشکیل دولت٬ حفظ لبنان و عدم رسیدن آن به آستانه فروپاشی و نیز روی کار آمدن دولتی توانمند است که قادر به حل این بحران‌ها باشد.

وی طی مراسمی در منطقه هرمل اضافه کرد: ما دولتی را می خواهیم که بتواند بحران ها را حل کند و نه دولتی که یکی در آن دچار ضرر و زیان شود و دیگری از خلال آن سود ببرد.

رئیس شورای سیاسی حزب‌الله خاطرنشان کرد که هر دولت تکنوکراتی بدون حضور سیاستمداران و یا یک دولت ۶ ماهه٬ یک دولت محکوم است و این طرز تفکر درباره تشکیل دولت٬ کشور را به آستانه سقوط و فروپاشی می‌کشاند.

امین السید تاکید کرد که هیچ کس نمی‌تواند مانع ایفای نقش مقاومت در لبنان شود و از هیچ‌گونه تهدید و یا توطئه‌ای ضد وجود مقاومت و سلاح و نقش و ملت آن نمی ترسیم؛ اما نگران تاثیر بحران اقتصادی و معیشتی بر ملت خود هستیم.

وی نسبت به سوء استفاده از اعتراضات مردمی برای ایجاد درگیری‌های داخلی و تسویه حساب‌های سیاسی در کشور که آمریکا می‌خواهد مطالبات مردمی را تبدیل به یک پروژه سیاسی ضد اتحاد ملی لبنان کند٬ ابراز تاسف کرد.

رعد: از ورود هرگونه عنصر خارجی برای تاثیرگذاری بر تصمیمات ملی جلوگیری می‌کنیم

محمد رعد رئیس فراکسیون وفاداری به مقاومت در پارلمان لبنان اظهار داشت که اکنون در مرحله تشکیل دولتی هستیم که روش‌های جدیدی را برای برخورد با قانون و مردم و منافع کشور داشته باشد. وی ادامه داد که این روش جدید با نظارت مردم و نمایندگان بررسی خواهد شد و قوانینی وضع می‌شود که بر اساس آن بتوانیم از این مرحله دشوار عبور کنیم.

رئیس فراکسیون وفاداری به مقاومت اشاره کرد که از ورود هرگونه قدرت خارجی برای تاثیرگذاری بر تصمیمات ملی جلوگیری خواهیم کرد.

رعد تاکیدکرد که در مقابله با فساد و محاکمه فاسدان و بازگرداندن اموال غارت شده همراه با صداقت و شفافیت در عملکرد دولت و دستگاه قضایی و همه مسئولان در موسسات دولتی٬ در کنار مردم هستیم.

سید صفی‌الدین: بانک‌هایی که مطابق میل خود عمل می‌کنند٬ باید کنترل شوند

سید هشام صفی‌الدین رئیس شورای اجرایی حزب‌الله اعلام کرد که دولتی که ما خواهان آن هستیم٬ دولتی است که بتواند همه امور اساسی در کشور و نیز وضعیت مالی وپولی و اقتصادی را حل کند. صفی‌الدین روز شنبه در نشستی در مرکز فرهنگی امام‌خمینی در بعلبک تاکید کرد که پیداکردن راهی برای خروج از این بحران‌ها مستلزم وجود دولت و قوانین و کنترل بانک‌هایی است که مطابق میل خودشان عمل می‌کنند.

وی افزود که باوجود همه شرایط دشوار اقتصادی و مالی و پولی٬ باید از جایی شروع کرده و به دنبال یک راه حل واقعی باشیم و به فریادهای مردم گوش کنیم. رئیس شورای اجرایی حزب‌الله خاطرنشان کردکه امروز زمان تسویه‌حساب های سیاسی نیست و باید با یکدیگر همکاری داشته و به اولویت‌هایی که همه لبنانی‌ها را دچار سختی و فشار کرده توجه کنیم.

سید صفی‌الدین ادامه داد که حوادث یک ماه و نیم اخیر معلول ۳ عامل است: عامل اول٬ عملکرد ضعیف و متناقض سیاسی و پس از آن عامل دوم٬ شرایط وخیم اقتصادی و مالی و پولی است. وی تصریح کرد که روش اقتصادی که لبنان پس از توافق طائف در پیش گرفت به پایان رسیده و این روش دیگر با ترفندها و سرپوش گذاشتن‌ها و تلاش ها برای دور زدن مسائل٬ قادر به کمک به کشور نیست.

سید صفی الدین ادامه داد که عامل سوم این شرایط٬ فشار سیاسی خارجی است که از سالهای گذشته بر لبنان تحمیل می‌شود. وی در همین راستا اضافه کرد که می‌بینیم که نمایندگانی از آمریکا و یا وابسته به آن برای دفاع از منافع رژیم صهیونیستی و تلاش برای تضعیف مقاومت و توانایی‌های آن به لبنان می‌آیند.

فضل‌الله: مداخله آمریکا در لبنان منحصر در اقتصاد نیست

حسن فضل‌الله عضو فراکسیون وفاداری به مقاومت در پارلمان اعلام کرد: ما همواره خواستار مشارکت ملی در بر عهده گرفتن مسئولیت‌ها در کشور و از جمله تشکیل دولت‌ها بوده‌ایم تا همه در تحمل بار کشور مشارکت داشته باشند؛ بنابراین اگر امروز درحال عبور از یک بحرانی هستیم که شاید در بخش مربوط به موضوع پولی و اقتصادی سابقه‌ای تاریخی در لبنان دارد٬از همه می خواهیم که در این زمینه مسئولیت‌پذیر باشند؛ چرا که شرایط کنونی کشور٬ انزوا و جدایی و تفرقه و تبعیت از دیکته های خارجی را نمی‌پذیرد.

وی طی نشستی در منطقه جنوبی کونین تصریح کرد که آمریکا نه‌تنها از طریق مواضعی که برخی مسئولان آن اعلام می‌کنند بلکه از طریق فعالیت‌های مستقیم با برخی از نیروهای و طرفها در لبنان مداخله می‌کند.

فضل‌الله اضافه کرد که ایالات متحده در تلاش است تا شروطی را به ساختار دولت در مرحله آینده تحمیل کند که محاسبات آن هیچ ارتباطی به فضای داخلی لبنان و یا بحران مالی و اقتصادی ندارد؛ بلکه مربوط به پرونده‌هایی از جمله ترسیم مرزها و سرمایه‌گذاری در حوزه نفت وگاز و موضوع آوارگان سوری است. عضو فراکسیون وفاداری به مقاومت ادامه داد که آمریکا می‌خواهد همراه با برخی کشورهای دیگر با عنوان موضوع معامله قرن و به ویژه امور مربوط به آوارگان فلسطینی در لبنان بماند و آمریکا و هم‌پیمانان آن به دنبال تحمیل چنین شرایطی برای تشکیل دولت جدید در کشورمان هستند که چنین چیزی امکان‌پذیر نیست.

فضل‌الله در پایان اظهار داشت: ما تمام تلاش خود را برای رسیدن به راهی برای حل بحران کشور به خرج می دهیم و این موضوع کاملا مورد توجه رهبری حزب‌الله است و اگر بگوییم شبانه‌روز در حال فکر کردن و تلاش برای کاهش این بحران هستیم مبالغه نکرده ایم. وی همچنین خاطرنشان کرد که این مسئولیت تنها بر عهده ما به عنوان یک طرف سیاسی نیست بلکه بر عهده همه است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها