روزنامه ترکیه چاپ استانبول در مقاله‌ای نوشت: به نظر می‌رسد ناتو در هفتادمین سال تاسیس خود با مسائل زیادی مواجه است و اختلاف‌نظرها میان اعضا عمیق‌تر شده است.

روزنامه ترکیه: ناتو چماقش را زمین بگذارد

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، روزنامه ترکیه چاپ استانبول در مقاله‌ای در پایگاه اینترنتی خود نوشت: اگر قرار است ترکیه و پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هم پیمان یکدیگر باقی بمانند، ناتو باید چماقی را که در دست دارد، کنار بگذارد.

روزنامه ترکیه در مقاله‌ای نوشت: قرار بود در اجلاس آتی ناتو که در لندن برگزار خواهد شد، طرحی برای تامین امنیت لهستان و کشورهای بالتیک تصویب و منتشر شود، اما ممانعت ترکیه از این اقدام موجب شد بحث‌هایی درباره بروز بحران در ناتو مطرح شود. اظهارات امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه درباره مرگ مغزی ناتو وجهه پیمان آتلانتیک شمالی را به صورت جدی مخدوش کرد. ناتو قصد داشت در اجلاس لندن یکپارچگی خود را به نمایش بگذارد. رسانه‌های غرب اکنون بر این موضوع تاکید می‌کنند که به علت مواضع ترکیه بحران جدیدی بر اجلاس آتی سران سایه افکنده است. به نظر می‌رسد ناتو در هفتادمین سال تاسیس با مسائل زیادی مواجه است و اختلاف نظرها میان اعضا عمیق‌تر شده است.

این روزنامه می‌نویسد: این سوال مطرح است که ترکیه به رغم آنکه با لهستان و کشورهای بالتیک روابط بسیار خوبی دارد، چرا با تصویب طرح دفاعی که گام مهمی در جهت تامین امنیت این کشورهاست، مخالفت می‌کند؟ باید گفت: آنکارا در واقع در پی مخالفت با چنین طرح‌هایی نیست، اما موافقت با طرح مذکور را به خودداری آمریکا از کارشکنی در مقابل طرح دفاعی پیشنهادی ترکیه و انتشار این طرح کرده است. ترکیه در طرح پیشنهادی خود از کشورهای عضو ناتو خواستار حمایت سیاسی از این کشور برای مقابله با تهدیدهای تروریستی ”ی پ گ“ (یگان‌های مدافع خلق) علیه این کشور شده است. ترکیه خواستار آن است که این گروه که گروهی وابسته به حزب کارگران کردستان (پ ک ک) است گروهی تروریستی اعلام شود، اما آمریکا این درخواست ترکیه را رد می‌کند. روابط مخالفان ترکیه در واشنگتن با این گروه اکنون مانع آن می‌شود که آنان گام صحیح را درباره درخواست ترکیه بردارند.

در واقع ترکیه با طرحی که به ناتو ارائه کرده است، گام جدیدی در ادامه عملیات چشمه صلح بر می‌دارد. پس از عملیات نیروهای مسلح ترکیه علیه ”پ ک ک -‌ی پ گ“، اکنون ترکیه خواستار آن است که متحدانش در ناتو ”ی پ گ» را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دهند و مشروعیت عملیات نظامی ترکیه در سوریه علیه این گروه را بپذیرند. برخی از اعضای مهم ناتو مانند آمریکا و فرانسه در این مسئله بجای ایستادن در کنار ترکیه در کنار ”پ ک ک-‌ی پ گ“ قرار گرفته اند. ترکیه با این موضع گیری به شرکای غربی این را گوشزد می‌کند که اگر قرار است واقعا متحد همدیگر باشیم باید چماقی را که در دست گرفته اید، رها کنید.

انتهای پیام/

برچسب‌ها