کرمانشاه- کارخانه باختر بیوشیمی یکی از بزرگ ترین و پیشرفته ترین کارخانه های تولید کننده دارو در کشور و با سابقه افزون بر ۳۰ سال است که در اواخر خردادماه ۹۷ اعلام ورشکستگی کرد و در حال حاضر پس از گذشت ۱۸ ماه هنوز به دایره تولید بازنگشته است.

داروی سازی غرب در کُما

قدس آنلاین-گروه استان ها: تعطیلی این کارخانه و عدم بازگشایی مجدد آن که حالا قریب به ۱۸ ماه از آن می گذرد نه تنها به کمبود دارو های هپاتیت  و ضد ویروسی دامن زده است بلکه نان ۱۳۰ نفری را هم که از این کارخانه نان می خوردند نیز آجر کرده است.

مشکل کجاست؟

بهمن ماه سال گذشته هدایت حاتمی معاون استاندار کرمانشاه در رابطه با تعطیلی این کارخانه، گفت: کارخانه باختر بیوشیمی یکی از شرکت‌های قدیمی و با دانش فنی بالا و در عین حال تولیدکننده محصولات باکیفیت دارویی است.

وی افزود: مشکل اصلی و علت توقف فعالیت این کارخانه، بحث قیمت‌گذاری داروهای تولیدی این مجموعه است یعنی باختربیوشیمی معتقد است قیمت‌های مصوب سازمان غذا و دارو برای محصولات تولیدی این کارخانه پایین است و ادامه این روند از نظر اقتصادی برای آن‌ها به صرفه نیست و سازمان غذا و دارو باید در قیمت گذاری محصولات این کارخانه تجدیدنظر کند.

معاون استاندار ادامه داد: در پی بروز این مشکل، استاندار کرمانشاه و بنده و نیز دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه پیگیر موضوع شدیم و در این خصوص اقداماتی انجام شد که منجر به این امر شد که باختر بیوشیمی و سازمان غذا و دارو طی مذاکراتی که هم‌اکنون در جریان است، جهت اصلاح قیمت‌ها توافق کنند.

مشکل سرمایه گذاران هستند

هر چند که دی ماه سال گذشته معاون استاندار کرمانشاه به رسانه ها قول داد تا ۳ ماه آینده و تا اردیبهشت امسال این کارخانه دوباره به شرایط قبل باز می گردد اما واقعیت اینست که این رویا به حقیقت نپیوست و هنوز اقدامی برای احیای این واحد تولید نشده است.

حالا که مدت زمان بسیاری از تعطیلی این کارخانه می گذرد معاون استاندار برای کاهش فشار رسانه ها مبنی بر اینکه چرا برای راه اندازی این کارخانه در شرایط تحریم ها اقدامی برداشته نمی شود توضیح می دهد: این واحد تولیدی خود تمایلی برای توافق با مسئولان سازمان غذا و دارو جهت ادامه کار ندارد.  

هدایت حاتمی در خصوص راه اندازی مجدد شرکت داروسازی باختر بیوشیمی می گوید: ظاهرا خود این مجموعه تمایل چندانی برای توافق با وزارت بهداشت ندارد.  

وی اذعان می کند: وزارت بهداشت تعیین کننده قیمت دارو است و ما بسیار تلاش کردیم توافق میان این شرکت و وزارت حاصل شود که هنوز این امر صورت نگرفته است.

آن روی سکه

یزدان نوربخش نماینده شورای کار شرکت باختر بیوشیمی کرمانشاه در این رابطه بیان می کند: افزایش نهاده های تولید موجب شد تا سازمان غذا و دارو اعلام کند این شرکت داروهایی که مختص خودش است با قیمت پیشنهادی خود شرکت به فروش برساند.

وی اظهار می کند: قرار بود هیاتی از سوی سازمان غذا و داری کشور جهت بررسی کیفیت داروها و قیمت گذاری‌شان به شرکت مراجعه کند که متاسفانه با جابه جایی هایی که در این سازمان صورت گرفت هیچ هیات بازرسی به کرمانشاه نیامد و این موجب تعطیلی دوباره شرکت شد.

نوربخش عنوان می کند: سال گذشته وزیر بهداشت که برای رونمایی از چند دارو به این مرکز مراجعه کردند در جریان مشکلات شرکت قرار گرفت که یک ماه پس از مراجعه ایشان شرکت پس از ۸ ماه تعطیل شد.

وی اظهار می کند: کارگران شرکت برای حل این مشکل با ارگان‌های مختلف نامه‌نگاری هایی انجام دادند و حتی بارها اعلام شد که این شرکت با این شرایط ظرفیت تولید ندارد و تعطیل می‌شود ولی متاسفانه هیچ مسئولی در این زمینه موضوع را پیگیری نکرد.

قیمت دارو گران تمام می شود

در حالی که مسئولان از بی تمایلی سرمایه گذاران در راه اندازی مجدد این کارخانه سخن به میان می اورند اما دکتر بیژن صدیقی مقدم رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت باختر بیوشیمی ادعا می کند: چطور می‌شود بخش خصوصی هزاران میلیارد سرمایه گذاری کند و بعد همه چیز را تعطیل کند و بگوید نمی‌خواهم کار کنم و مایل به توافق با سازمان غذا و دارو نیستم. آیا این حرف منطقی است!؟

وی با اشاره به اینکه قیمت مواد اولیه برای تولید دارو بیش از حد افزایش یافته است توضیح می دهد: برای تعیین قیمت دارو بر اساس قانون، باید کمیسیونی در سازمان غذا و دارو با حضور نماینده تولیدکنندگان تشکیل شود که این امر محقق نشده و یک نفر داروساز به عنوان نماینده تولیدکنندگان در این کمیسیون حضور نداشته است.  

وی با اشاره به اینکه جعبه دارو، مواد شیمیایی آزمایشگاهی و سایر اقلام مورد نیاز را باید از یازار آزاد تهیه کنیم خاطر نشان می کند: برخی مواد مصرفی که لیتری ۷۰ هزار خریداری می‌شد حالا به بیش از ۵۰۰ هزار تومان رسیده است.

وی اظهار می کند: تعطیلی این شرکت موجب میلیاردها تومان ضرر و زیان شده و از ۱۵۰ پرسنل شرکت، ۱۳۰ نفر از کار بیکار شده‌اند حال منطقی است که بگوئیم ما تمایلی برای فعالیت دوباره نداریم؟

وی تنها راهکار حل این مشکل را تشکیل جلسه‌ای با حضور نماینده سازمان غذا و دارو عنوان می کند تا هزینه های تولید را بررسی کرده و قیمت واقعی و منطقی دارو را اعلام کنند.

برچسب‌ها