عضو هیئت علمی دانشگاه حکیم سبزواری گفت: یکی از خلاهای کلی در حوزه سیاسی، نبود تجمع های قانونی است. هر چند در این زمینه قانون داریم اما هنوز نمی دانیم که مردم چطور می توانند به درستی اعتراض خود را به گوش مسئولین برسانند.

یکی از خلاهای کلی در حوزه سیاسی، نبود تجمع های قانونی است

به گزارش قدس آنلاین، امین کوشکی، عضو هیئت علمی دانشگاه حکیم سبزواری در خصوص پیوست سیاسی یک تصمیم اقتصادی اظهار کرد: در یک کشور توسعه یافته یا در حال توسعه یکی از مهمترین اصول که باید رعایت شود درنظر گرفتن منافع ملی بدون در نظرگرفتن جناح بندی های سیاسی است.

وی ادامه داد: اما گاهی در برخی حوزه ها مباحثی ب عنوان منافع ملی در نظر گرفته می‌شود مثل هدفمندی یارانه، هر چند جناح‌های مختلف موافق این موضوع هستند اما شاهدیم در نحوه اجرا این دو جناح دو مسیر متفاوت را طی می‌کنند که این به نفع جامعه نیست.

وی افزود: نکته دوم داشتن دید درازمدت است. مسئولان یک کشور برای حرکت به سمت توسعه باید دید درازمدت داشته باشند. یکی از اشکالات این است برخی مسیولان به واسطه نداشتن دید درازمدت برخی از طرح‌ها که در گذشته خوب بوده را کنار می‌گذارند و بعد می‌بینیم همین طرحی که کنار گذاشته شده دوباره به اجرا در می‌آید. این کار این شکاف و بی اعتمادی سیاسی بین مردم نسبت به عملکرد دولتمردان ایجاد می‌کند.

عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه حکیم سبزواری تصریح کرد: گاهی مشاهده شده صراحت و صداقتی ک باید وجود داشته باشد، نبوده است. دولتمردان یکی دو روز قبل از اجرای طرح مطرح می‌کردند که برنامه ای برای افزایش قیمت بنزین وجود ندارد. بهتر بود که دولتمردان برنامه زمان بندی شده را با صراحت و صداقت مطرح می‌کردند و ویژگی‌های این طرح که چگونه جامعه را به عدالت نزدیک می‌کند، بیان می‌کردند و آسیب ها را کاهش می‌دادند.

وی تاکید کرد: دولت‌ها برای تصمیمات خرد و کلان اقتصادی باید پیوست‌های سیاسی داشته باشند و آثار سیاسی را در نظر بگیرند. بدون در نظر گرفتن این آثار تصمیمات کارشناسانه و دقیق نخواهد بود.

کوشکی با اشاره به اینکه یک هماهنگی رسانه ای در دنیا علیه ما وجود دارد که به دنبال ایجاد انشقاق بین حاکمیت و مردم است، گفت: امروز رسانه های اجتماعی و ماهواره ای با بودجه های میلیاردی تلاش دارند بین مردم و نظام شکاف عمیقی ایجاد کنند.

وی با بیان اینکه رسانه ملی در جریانات اخیر سیاست خود را بر تفکیک اعتراض از اغتشاش گذاشت، گفت: اعتراضات در جهت عدم اجرای صحیح این طرح است نه کلیت آن.

وی افزود: یکی از خلاهای کلی در حوزه سیاسی، نبود تجمع های قانونی است. هر چند در این زمینه قانون داریم اما هنوز نمی دانیم که مردم چطور می توانند به درستی اعتراض خود را به گوش مسئولین برسانند.

وی وظیفه رسانه را مطالبه گری عنوان و خاطرنشان کرد: صداوسیما و رسانه ها باید زبان مردم باشد و از ظرفیت خود استفاده کند که آیا دولت به وعده های خود در ازای افزایش قیمت بنزین عمل کرده است یا نه و می تواند با فضاسازی رسانه ای مجلس و قوه قضائیه را در امر نظارت بر عملکرد دولت فعال تر کند.

عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه حکیم سبزواری با اشاره به اینکه افزایش قیمت ها آثار خاصی دارد که می تواند منجر به بی عدالتی شود، بیان کرد: تجربه نشان داده که هر موقع دولت اعلام کرده افزایش قیمتی نداریم، اتفاقا افزایش قیمت به وجود آمده است. در این زمینه اعتمادی به دولت وجود ندارد.

وی با بیان اینکه اقتصاددان های طرفدار دولت نیز امروز منتقد دولت هستند، گفت: دولت بنای خود را بر سیاست خارجی گذاشت و 6 سال مردم را منتظر گذاشت که خروجی مناسبی ازین سیاست را شاهد باشند اما چیزی جز تورم شدید را به وجود نیاورد و بی اعتمادی را در بین مردم بیشتر کرد.

کوشکی با اشاره به آماری درباره قاچاق سوخت تاکید کرد: از زمان افزایش قیمت دلار میزان قاچاق سوخت هم سه برابر شد. در زمینه قاچاق سوخت، این پدیده از 6 میلیون لیتر در روز در گذشته به 22 میلیون لیتر در روز در سال 97 رسید. اگر دولت همین مساله را حل می کرد بخش عمده ای از مشکل سوخت در کشور حل می شد.

وی ادامه داد: دولت عنوان می کند اجرای طرح هدفمندی سوخت به منظور کاهش مصرف و جلوگیری از قاچاق سوخت انجام شده، اما با افزایش سه برابری قیمت بنزین فقط دامنه سود قاچاق کمتر شده و هنوز هم قاچاق سوخت سود ده است.

عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه حکیم سبزواری با بیان اینکه به نظر می رسد که دولت به لحاظ سیاسی ورشکست شده است، تاکید کرد: مطالبات مردم باید در حوزه رسانه ها و تشکل های دانشجویی و در فضایی علمی و نه احساسی پیگیری شود و وظیفه آن ها بازگرداندن اعتماد به مردم است.

وی خاطرنشان کرد: بخش عمده ای از مشکلات دولت به دلیل عدم نظارت مجلس به عملکرد دولت است. راهکار این مساله هم داشتن مجلسی پویا با داشتن نگاهی کارشناسانه و علمی است و فضای دانشگاهی باید برای داشتن چنین مجلسی در انتخابات آینده تلاش کند.

برچسب‌ها