انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی دیروز رسماً کلید خورد و با فرمان وزیر کشور، نام‌نویسی از دواطلبان رقابت در این دوره از انتخابات آغاز شد.

انتخابات مجلس یازدهم با فرمان وزیر کشور کلید خورد

 آرش خلیل‌خانه/

انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی دیروز رسماً کلید خورد و با فرمان وزیر کشور، نام‌نویسی از دواطلبان رقابت در این دوره از انتخابات آغاز شد.

نخستین روز نام‌نویسی داوطلبان انتخابات مجلس که دوم اسفند ماه برگزار خواهد شد، از همان ساعات اولیه با استقبال و مراجعه جمع کثیری از متقاضیان نامزدی و رقابت در این رویدار سیاسی روبه‌رو شد، به نحوی که در تهران از همان ساعات اولیه محوطه ورودی تالار وزارت کشور شاهد حضور رو به افزایش مراجعان و شکل‌گیری صف متقاضیان نام‌نویسی بود. در نخستین روز به گفته سیداسماعیل موسوی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور شمار داوطلبان به حدود ۶۰۰ تن رسید.

مهلت یک هفته‌ای برای ورود به رقابت

به گزارش قدس، عبدارضا رحمانی فضلی، وزیر کشور صبح دیروز با حضور در ستاد انتخابات کشور فرمان آغاز مرحله نام‌نویسی از دوطلبان نامزدی در انتخابات دور بعد مجلس را به فرمانداران کشور ابلاغ کرد. بر اساس این فرمان انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از روز یکشنبه مورخ ۱۰ آذر ماه ۹۸ همزمان با ثبت‌نام از داوطلبان نمایندگی آغاز شده و مهلت نام‌نویسی از داوطلبان هفت روز است که تا پایان روز شنبه مورخ ۱۶ آذر ۹۸ ادامه خواهد داشت.

همچنین بر اساس بخش‌نامه وزیر کشور، نظر به اینکه هیئت‌های اجرایی مراکز حوزه‌های انتخابیه و هیئت‌های اجرایی حوزه‌های فرعی باید همزمان از روز یکشنبه مورخ ۱۰ آذر ۹۸ حداکثر در مدت ۶ روز تشکیل شوند، به فرمانداران کشور ابلاغ شد که بر اساس مواد ۳۱، ۳۲ و ۳۳ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و فرم‌های آن در چارچوب برنامه زمانبندی انتخابات و بخش‌نامه‌های صادره نسبت به تشکیل هیئت اجرایی و ارسال صورتجلسه انتخاب معتمدان اصلی و علی البدل آن به ستاد انتخابات کشور اقدام نمایند.

وزیر کشور همچنین در بازدید از ستاد انتخابات با بیان اینکه امیدواریم که امسال انتخابات باشکوه قانونی و سالم داشته باشیم، اظهار داشت: امیدوارم مجلس پرتوان و در حد نظام جمهوری اسلامی باشد. از همه مسئولان می‌خواهم که مرّ قانون را رعایت کنند و وزارت کشور نیز به همه وظایف خود عمل خواهد کرد.

رحمانی فضلی تأکید کرد: با هماهنگی‌های لازم میان شورای نگهبان و همه دستگاه‌های اجرایی، آمادگی در ۲۰۸ فرمانداری که حوزه‌های انتخابیه هستند، ایجاد شد و ثبت‌نام‌ها در حال انجام است.

پاسخ وزیر به تغییر فرمانداران

وی در پاسخ به پرسشی درباره سخنان اخیرش با مضمون اینکه اگر لازم باشد فرمانداران حتی در شب انتخابات هم تغییر می‌کنند، گفت: اصل و بنا و عقل بر این حکم می کند که در شرایطی که وارد انتخابات می‌شویم، در حوزه‌های انتخابیه ثبات مدیریتی حاکم باشد، اما برخی نظرها در رسانه‌ها مطرح شد که جابه‌جایی‌ها سیاسی و له یا علیه اشخاصی است، من گفتم که ما در فرمانداری‌ها به ثبات می‌اندیشیم، اما حضور فرمانداران در فرمانداری‌ها و استانداران در استانداری‌ها فقط معطوف به انتخابات نیست، بلکه مجموعه‌ای از شرایط است که باید با توجه به آن ایفای نقش کنند و باید مطابق تمامی مأموریت‌های خود عمل کنند.

رحمانی فضلی تصریح کرد: اما این را هم گفتم که اگر اتفاقی افتاد که ما در بررسی‌های نهایی حس کردیم باید جابه‌جایی صورت گیرد که به نفع همه است حتما این کار را خواهیم کرد، اما امیدوارم این اتفاق واقعاً نیفتد.

آغاز پر شور

نام‌نویسی از داوطلبان نامزدی در انتخابات مجلس بر خلاف انتخابات ریاست جمهوری که به صورت متمرکز و در محل وزارت کشور و ستاد انتخابات صورت می‌گیرد، به صورت حوزه‌ای و در فرمانداری‌های سراسر کشور به صورت پراکنده انجام می‌شود.

با این حال بر اساس قانون انتخابات مجلس، داوطلبان نامزدی در حوزه‌های غیر تهران هم علاوه بر فرمانداری حوزه خود می‌توانند با مراجعه به وزارت کشور در مرکز نیز اقدام به نام‌نویسی کنند. از این رو همواره در انتخابات مجلس نیز ستاد انتخابات مستقر در وزارت کشور کانون توجه رسانه‌ای و البته محل مورد توجه اکثریت چهره‌های سیاسی برای رجوع و نام‌نویسی بوده تا از این طریق بازتاب و بازخورد رسانه‌ای بیشتری را دریافت کنند.

در نخستین روز از ثبت نام‌ها در مرکز شمار محدودی از چهره‌های شناخته شده نیز در میان ثبت‌نام کنندگان وجود داشتند که از آن جمله می‌توان به کسانی چون محسن علیجانی؛ نماینده تهران و عضو فراکسیون امید، محمد حسن قدیری ابیانه؛ سفیر اسبق ایران در مکزیک و استرالیا، حجت الاسلام سید محمد سادات ابراهیمی؛ نماینده دوره‌های هشتم و نهم و حجّت‌الاسلام سیّد محمود نبویان؛ نماینده سابق تهران اشاره کرد.

در میان ثبت‌نام کنندگان تعدادی داوطلب زن هم حضور یافتند که به گفته فرماندار تهران شمار خانم‌هایی که نام‌نویسی آن‌ها تا بعد از ظهر دیروز کامل شد، به ۱۱ تن رسید.

فرهادی با اشاره به اینکه از میان ثبت‌نام کنندگان، ۳۴ درصد ایثارگر، ۵ درصد بازنشسته و ۳۲ درصد کارمند هستند.

فرماندار تهران ادامه داد: پیش بینی می‌کنیم در این دوره از انتخابات مجلس ۳ هزار نفر در حوزه انتخابیه تهران، ری شمیرانات، اسلامشهر و پردیس نام‌نویسی کنند.

گفتنی است نام‌نویسی از نامزدهای اقلیت‌های دینی کشور نیز بر اساس قانون در تهران و وزارت کشور صورت می‌گیرد.

عیسی فرهادی، فرماندار تهران با یادآوری این موضوع در حاشیه فرایند ثبت‌ نام‌ها اظهار داشت: در استان تهران دو انتخابات میان دوره پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار می شود.

فرهادی خاطرنشان کرد: از پانزدهم آذر ماه نیز به مدت ۶ روز نام‌نویسی از نامزدهای خبرگان رهبری در محل فرمانداری تهران انجام خواهد شد.

وی افزود: در فرمانداری تهران علاوه بر نام‌نویسی داوطلبان انتخابات‌ خبرگان و مجلس شورای اسلامی حوزه انتخابیه تهران، ثبت‌نام داوطلبان نامزدی چهار حوزه انتخابیه اقلیت‌های دینی نیز انجام می‌شود؛ پنج نماینده اقلیت‌های دینی در کشور به مجلس راه پیدا می‌کنند که چهار مرکز حوزه انتخابیه‌شان در فرمانداری تهران است.

داوطلبان تا قبل موعد قانونی، تبلیغ نکنند

سید اسماعیل موسوی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور هم روز گذشته محدودیت‌های قانونی داوطلبانی که ثبت‌نامشان را تکمیل کرده‌اند، یادآور شد و از آن‌ها خواست تا پیش از مهلت قانونی از تبلیغات و کارهایی که مصداق تبلیغات زوددرس و تخلف انتخاباتی است، خودداری کنند.

وی اظهار داشت: چون تبلیغات انتخابات هشت روز پیش از روز رأی گیری انجام می شود، از امروز تا زمانی که اسامی نهایی داوطلبان اعلام شود، هیچ رفتاری مبنی بر تبلیغات انتخاباتی نباید داشته باشند.

رصد فعالیت داوطلبان توسط هیئت‌های نظارت و اجرا از امروز

موسوی خاطرنشان کرد: توصیه ما این است که تمرکز فعالیت داوطلبان برای تبلیغات در زمان مجاز خود باشد. قطعاً از امروز هیئت‌های اجرایی و نظارت بر رفتار داوطلبان انتخابات نظارت دارند.

برچسب‌ها