از دامنه‌های پربرف قفقاز آمده‌اند؛ از سرزمین نظامی گنجوی و خاقانی شروانی. در حرم آقای غریب، غریب نیستند. اینجا هیچ ‌کس غریب نیست؛ حتی اگر به زبانی دیگر تکلم کند که زبان عشق، رساترینِ زبان‌هاست. زمزمه‌ای که بر لب دارند سرود عشق و محبت است. سرودی که گاه به گرمی اشک هم میهمان می‌شود.

از دامنه‌های پربرف قفقاز تا صحن آفتابی حضرت رضا(ع)

 از دامنه‌های پربرف قفقاز آمده‌اند؛ از سرزمین نظامی گنجوی و خاقانی شروانی. در حرم آقای غریب، غریب نیستند. اینجا هیچ ‌کس غریب نیست؛ حتی اگر به زبانی دیگر تکلم کند که زبان عشق، رساترینِ زبان‌هاست. زمزمه‌ای که بر لب دارند سرود عشق و محبت است. سرودی که گاه به گرمی اشک هم میهمان می‌شود.

کاروانشان که به میانه صحن می‌رسد می‌ایستند تا دعا بخوانند و اذن دخول بطلبند. ته‌لهجه آذری را می‌شود در عبارات عربی که‌ می‌خوانند پیدا کرد.

شیعیان آذربایجان ارادتمندان حضرت رضا(ع) هستند

«البروس حسین‌اف» مسئول کاروان 980 نفره آذربایجانی‌هاست. جوان است و بریده بریده حرف می‌زند. می‌گوید: 980 نفر هستیم که از شهر باکوی آذربایجان برای زیارت حضرت رضا(ع) به مشهد مقدس آمده‌ایم. تأکید می‌کند: 470 نفر از همراهانمان، برای نخستین بار است که به زیارت حضرت رضا(ع) آمده‌اند.

توضیح می‌دهد که بسیاری از این زائران با توجه به شرایط مالی و محدودیت‌هایی که دولت برای آن‌ها ایجاد کرده است مشکلات را به جان می‌خرند و با عشق قدم در این سفر می‌گذارند و پس از بازگشت سبک زندگی آن‌ها عوض می‌شود و دید متفاوتی نسبت به اهل بیت(ع) به ویژه حضرت رضا(ع) پیدا می‌کنند.

حسین‌اف از عشق و ارادت هموطنانش به ساحت قدسی حضرت رضا(ع) می‌گوید: شیعیان آذربایجان از ارادتمندان حضرت رضا(ع) هستند و بسیاری از آنان تمام داشته‌های خود را وقف این حضرت می‌کنند، چون معجزات، کرامات و عنایات بسیاری از حضرت مشاهده کرده‌اند و امام رضا(ع) با محبت ویژه‌شان بر دل‌های آن‌ها اثر می‌گذارند.

مسئول کاروان زائران کشور آذربایجان تأکید می‌کند: هر چه ارتباط قلبی با ائمه اطهار(ع) بیشتر باشد، تبعیت، همراهی و همدلی هم بیشتر خواهد شد و بدون شک این ارتباط، یکطرفه نخواهد بود و عنایت‌های آنان نیز شامل حال ما خواهد ‌شد.

درباره سفرش هم توضیح می‌دهد که صرفاً سفری زیارتی است. می‌گوید: از زمانی که به مشهد وارد می‌شویم تلاش داریم تا تمام اماکن زیارتی چه در شهر مشهد و چه در شهرهایی که در مسیر سفر هستند را زیارت کنیم و این موجب افتخار ماست.

ارتباط دائمی با زائران آذری‌زبان در فضای مجازی

مدیر امور زائران غیرایرانی آستان قدس رضوی می‌گوید: رواق کوثر در همه ایام سال پذیرای زائران آذری‌زبان است.

سیدمحمدجواد هاشمی‌نژاد در عین حال تأکید می‌کند: به منظور خدمت‌رسانی و ارتباط مداوم با زائران کشور آذربایجان تولیدات مکتوب و دیجیتال از طریق فضای مجازی برای آنان ارسال می‌شود.

مدیر امور زائران غیرایرانی توضیح می‌دهد: با توجه به تشرف سالانه نزدیک به یک میلیون زائر غیرایرانی به حرم مطهر و بازدید صدها گردشگر از مجموعه اماکن متبرکه و همچنین ارتباط عاطفی هزاران نفر از عاشقان حضرت علی بن موسی الرضا(ع) در سراسر دنیا با این حرم شریف، ضرورت تولیدات فرهنگی همچون ویژه‌نامه‌ها و ماهنامه‌های تخصصی و ارسال از طریق فضای مجازی برای این مشتاقان احساس می‌شد.

وی بیان کرد: از سوی دیگر عمده زائران غیرایرانی حرم مطهر امام رضا(ع) زائرانی هستند که به صورت حضوری مشرف می‌شوند که نکته مهم ادامه ارتباط گیری با این زائران در پایان سفر آن‌هاست، از این رو سعی می‌شود با شیوه‌های مختلف این ارتباط ادامه داشته باشد و نسخه‌های جدید تولیدات مکتوب و دیجیتال به صورت ایمیل و از طریق پست برای آن‌ها ارسال شود تا همچنان ارتباط این دسته از زائران با بارگاه منور حضرت رضا(ع) حفظ شده باشد.

برچسب‌ها