مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با بیان اینکه امسال شیوع بیماری آنفلوانزا ۲۰ روز زودتر شروع شده است، گفت: در درمان این بیماری محدودیتی نداشته وکمبود دارو نداریم.

آنفلوانزا ۲۰ روز زودتر شایع شده است/ در درمان محدودیت نداریم

به گزارش قدس آنلاین، سید حامد برکاتی در نشست خبری سلامت جمعیت، خانواده و مدارس دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در مشهد، با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد جمعیت، اظهار کرد: بعد از فرمایشات رهبری از سال ۹۳ تاکنون سیاست تهدید جمعیت را نداریم و قانون در این حوزه تغییر کرد.

وی مرگ، تولد، مهاجرت به داخل و خارج را چهار مؤلفه اصلی رشد جمعیت دانست، افزود: بر اساس سرشماری سال ۹۵ رشد جمعیت سالانه ۱.۲۴ درصد است لذا باید درصدد افزایش این آمار باشیم. حدود ۲.۴ درصد از جوانان خواهان بیش از دو فرزند هستند اما با توجه به شرایط موجود این امکان برای آنان فراهم نیست.

برکاتی با بیان اینکه با اقداماتی از جمله وام‌های کوتاه مدت، تهیه مسکن و ایجاد اشتغال می‌توان زمینه خوبی برای ازدواج جوانان فراهم کرد، ابراز کرد: از سال ۹۴ به بعد شاهد کاهش زادوولد در جامعه هستیم که این آمار نگران کننده است.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با تأکید بر اینکه مؤثرترین راه برای جلوگیری از بحران جمعیت سالمند ازدواج است، گفت: با وجود اینکه بارداری برای زنان بین ۳۵ تا ۴۰ سال خطرناک است اما آنان می‌توانند با مراقبت کامل و زیر نظر پزشک بارداری خوبی را تجربه کنند. سن بارداری دوم امروزه در بین زنان به ۱۸ تا ۲۴ ماه بعد از تولد فرزند اول رسیده است.

وی ادامه داد: از سال ۸۲ وارد پنجره جمعیتی شده‌ایم اما این پنجره جمعیتی برای جامعه‌ای که برنامه‌ریزی نداشته باشد خطرناک است.

وی با بیان اینکه سیاست‌های تشویقی جهت فرزند آوری بیشتر را باید در جامعه پیاده کنیم، اظهار کرد: امروزه تعداد خانواده‌های کم‌جمعیت و تک‌نفره در حال افزایش است. در حال حاضر شاخص باروری در کشور به طور میانگین به ۱.۸ فرزند کاهش یافته است که باید تدابیری در این حوزه اندیشیده شود.

برکاتی با بیان اینکه امسال شیوع بیماری آنفلوانزا ۲۰ روز زودتر شروع شده است، ابراز کرد: در درمان بیماری آنفلوانزا محدودیتی نداریم همچنین در حوزه دارو نیز با کمبودی مواجه نیستیم لذا این بیماری با کنترل و مراقبت قابل مدیریت است.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه اولین مرگ ناشی از آنفلوانزا در کشور در سال جاری حدود دو هفته گذشته اتفاق افتاده است، افزود: گروه‌های خاص همانند مادران باردار باید مراقبت‌های خاصی را از خود داشته باشند. طبق پیش‌بینی‌های انجام شده تعداد مادران باردار بالای ۳۵ سال کشور طی سال‌های آتی به ۲۰ درصد خواهد رسید لذا غربالگری بیماری‌های ژنتیکی و مادرزادی در بین آن‌ها انجام خواهد شد.

منبع : مهر 

برچسب‌ها