قدس آنلاین- تابستان ۱۳۹۶ چند واردکننده دولتی و خصوصی حدود ۵۰۰ هزار تن ذرت را وارد کشور کردند که گفته می‌شود از این میزان حدود ۱۲۵ هزار تن آلوده به سمی به نام آفلاتوکسین بوده است.

رد پای ذرت‌های آلوده از بندر تا خراسان رضوی/خبر کذب یا واقعیت؟!

قدس آنلاین- گروه استان ها: نهم مرداد امسال وقتی امیر خجسته، نایب‌رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس به بندر امام خمینی (ره) رفته بود تا از روند واردات کالاهای اساسی در این بندر، بازدید کند اعلام کرد یک محموله ۱۴۰ هزار تنی ذرت آلوده از سال ۹۵ در انبارها وجود دارد که باید هرچه سریع‌تر این موضوع تعیین تکلیف شود و این خبر سرآغازی برای پیگیری بسیاری در رسانه‌ها در برخورد با مسئولان شد.

این موضوع موجب شد تا کاظم پالیزدار، مشاور معاون اول رئیس‌جمهوری و دبیرستان مبارزه با مفاسد اقتصادی در توییتر خود خبر از دستور رئیس‌جمهوری در زمینه ذرت‌های آلوده داد و بنویسد: « با دستور قاطع و صریح رئیس‌جمهور محترم، آخرین تلاش‌های افراد برای واردات ذرت‌های آلوده به کشور متوقف شد. ایشان همچنین دستور برخورد و معرفی متخلفان به دستگاه قضایی را صادر کردند.»

خط‌ونشان وزیر کشور

باوجوداینکه از تابستان امسال تاکنون دولتمردان به طرق مختلف سعی کردند افکار عمومی را قانع کنند که نگرانی از این بابت وجود ندارد و ذرت‌های علوفه‌ای وارد بازار نشده است اما ظاهراً افکار عمومی به این باور نرسیده و همچنان این موضوع یکی از پرسش‌های ذهن مخاطبان است.

سوژه ذرت‌های علوفه‌ای آلوده حتی «عبدالرضا رحمانی فضلی» وزیر کشور را دوشنبه‌شب  ۱۲آذرماه در حاشیه نشست ستاد هماهنگی و اطلاع‌رسانی اقتصادی در جمع خبرنگاران وادار به واکنش کرد.

وزیر کشور در این رابطه گفت: اخباری کذب و خلاف واقع راجع به ذرت‌های آلوده در برخی رسانه‌ها مطرح‌شده است.

وی ادامه داد: از سال ۹۲ تا ۹۵ حدود ۳۰ میلیون تن ذرت وارد کشور شد؛ محموله ۱۵۰ هزار تن ذرتی که قرار بود از طریق دریا وارد کشور شود را رصد کردند و اجازه ورود آن را به کشور ندادند.

وی بیان کرد: به رئیس‌جمهور هم چند تا نامه نوشتیم و ایشان در خصوص عدم ورود این محموله به کشور دستور  اکید دادند و خواستند این محموله امحا شود.

رحمانی فضلی بابیان اینکه این محموله عمدتاً علوفه‌ای و دامی بودند، اظهار داشت:‌  هیچ محموله‌ای تحت عنوان قاچاق ذرت تاکنون وارد کشور نشده و رسانه‌ها دقت بیشتری در انتشار این دست اخبار داشته باشند.

کشف ذرت‌های علوفه‌ای در خراسان رضوی

هنوز از فشار رسانه‌ها و افکار عمومی در خصوص ذرت‌های آلوده به قارچ «آفلاتوکسین» کم نشده که خبر توقیف ۳۳ هزار تن ذرت آلودگی به آفلاتوکسین و هم‌چنین محصولات ترایخته در سیلوهای خراسان رضوی باری دیگر افکار عموم شهروندان را به خود مشغول کرد.

گفتنی است با ردزنی های شبانه‌روزی سازمان اطلاعات سپاه خراسان رضوی محموله عظیم ذرت‌های مشکوک به آلودگی آفلاتوکسین  در نخستین روزهای آذرماه سال جاری در استان خراسان کشف و در چند سیلو توقیف شد.

همچنین در مسیر تحقیقات نیروهای سازمان اطلاعات سپاه استان مشخص‌شده حدود ۶۵۰ تریلی محموله ذرت‌های مشکوک به آلودگی را از بنادر به مقصد سیلوهای مورداشاره حمل و بدون هیچ مجوز تخلیه محموله‌های مذکور در سیلوهای این استان ذخیره‌شده است.

اسناد جمع‌آوری‌شده توسط تیم‌های عملیاتی، نشان می‌دهد که این ذرت‌ها از نوع ترا ریخته است، حال‌آنکه طبق قوانین موجود ورود این‌گونه محصولات به کشور ممنوع است.

حال برای بسیاری از مردم و رسانه ها پاسخ این پرسش خالی است که رابطه کشف این ذرت های آلوده در خراسان رضوی که توسط سربازان گمنام امام زمان(عج) و اطلاعات سپاه کشف شده و رد پای آن به بندر می رسد با ادعای مسئولان مبنی بر جلوگیری از ورود ذرت به داخل کشور چیست؟

برچسب‌ها