مدیرعامل سازمان اقتصادی آستان قدس رضوی گفت: چشم انداز و ماموریت اقتصادی آستان قدس رضوی براساس اقتصاد مقاومتی و بیانیه گام دوم انقلاب طراحی شده است.

تدوین خط مشی‌ اقتصادی آستان قدس رضوی براساس اقتصاد مقاومتی و بیانیه گام دوم انقلاب

به گزارش قدس آنلاین، سیدرضا فاطمی امین، مدیرعامل سازمان اقتصادی آستان قدس رضوی در همایش «رویکرد علمی و نوآورانه آستان قدس رضوی در نمایشگاه ایده‌های منتخب در حوزه زیارت، سوغات و اماکن متبرکه» در تالار شیخ طبرسی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، بیان کرد: این سؤال مطرح است که در آستان قدس رضوی داشته‌های ما چیست قطعاً جایگاه آستان قدس رضوی جایگاه حاکمیت نیست که برای تمام مسائل کشور راه‌حل ارائه کند، از طرفی فراتر از یک بنگاه اقتصادی بوده و از اختیارات بالاتری برخوردار است؛ لذا اگر بخواهیم مأموریت سازمان را بدانیم باید یک نگاه از بالا به پایین داشته باشیم.

وی افزود: جایگاه و اعتبار معنوی آستان قدس رضوی بیشتر از املاک و مزارع و آنچه در اختیار دارد، است از طرفی ظرفیت‌های بالایی نیز در این آستان وجود دارد. در رویکرد بالا به پایین به آنچه باید برسیم تمدن نوین اسلامی است. در حوزه تمدن نوین اسلامی حاکم همیشه نظام اقتصادی است.

فاطمی امین ادامه داد: وقتی مسائل و مشکلات را بررسی و تحلیل کنیم، می‌بینیم که در حوزه اقتصاد عمده مشکلات ما نهادی است و به عبارتی مشکلات ما ناشی از رفتارها و ضوابطی است که وجود دارد.

مدیرعامل سازمان اقتصادی آستان قدس رضوی ابراز کرد: رویکرد بالا به پایین در راستای تمدن نوین اسلامی در بحث اقتصادی مسائل، نهادینه است. در جایی در سدسازی مشکل داریم و یک جا در تولید لبنیات که به آن سمت باید رفت اما مسائل کشور ما از این جنس نیست بلکه باید خدمات زیرساختی را تقویت کنیم. این رویکرد، فعالیت‌های ما را شفاف کرد.

وی تصریح کرد: در اجرای مأموریت خط و مشی‌هایی را قرار دادیم که از اقتصاد مقاومتی و بیانیه گام دوم انقلاب استخراج شده است. در این مأموریت چشم‌اندازی ترسیم کردیم، چشم‌انداز پیشرو، پیشران و الهام‌بخش در اقتصاد اسلامی در سال ۱۴۰۴ به این طریق ترسم شد که شامل سه مرحله است.

فاطمی امین در خصوص مراحل چشم‌انداز پیشرو، پیشران و الهام‌بخش ابراز کرد: آماده‌سازی این طرح از سال ۹۷ آغاز شد که مقیاس ملی آن در سال ۹۹ تا ۱۴۰۰ و مقیاس بین‌المللی آن از سال ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۴ ترسیم شده است. برای این امر باید یک‌سری از کسب و کارها متوقف، یک‌سری جایگزین و در برخی از کسب و کارها تغییرات عمده ایجاد کنیم.

وی افزود: اگر در گام دوم انقلاب حرف از جامعه‌پردازی و تغییر رویکردها می‌زنیم، در این خصوص باید اول مسائل را ببینیم و سازو کارهایی طراحی کنیم که این مسائل را حل کرده و وقتی این سازوکارها طراحی شد عواملی باشد تا این مسائل را اجرا کنند.

مدیرعامل سازمان اقتصادی آستان قدس رضوی عنوان کرد: ما باید ساز و کار جدید را طراحی و برای اجرای آن نیز عواملی را داشته باشیم تا بتوانیم ادعا کنیم یک تمدن جدید را ایجاد کرده‌ایم. کمبود ما در نوآوری نبوده، کمبود ما در بینش و رویکرد و جهت‌گیری‌ها بوده که اگر این را عوض نکنیم اتفاقی نخواهد افتاد.

فاطمی‌امین تصریح کرد: مسائل امروز ما مسائل زیرساختی است که نیاز است زنجیرها را به هم پیوند بزند؛ لذا اگر بخواهیم تمدن نوین اسلامی را محقق کنیم باید مسائل را بشناسیم که عمده این مسائل، مسائل نرم هستند و هزینه زیادی هم نمی‌خواهد، بلکه لازمه آن هوشمندی و مقابله با منافع است؛ لذا اقتدار و هوشمندی برای فهم و حمایت از این کار لازم است.

برچسب‌ها