موضوع سوغات زیارت مشهد فرصت بسیارطلایی است که متأسفانه با وجود آنکه حرف‌های زیادی در این باره گفته شده، مسئولان اجرایی هیچ اقدامی در این باره انجام نداده‌اند.

سوغات زیارت مشهد باید نماد و معرف این شهر باشد

سرور هادیان/

 موضوع سوغات زیارت مشهد فرصت بسیارطلایی است که متأسفانه با وجود آنکه حرف‌های زیادی در این باره گفته شده، مسئولان اجرایی هیچ اقدامی در این باره انجام نداده‌اند.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با اعلام این مطلب در گفت‌وگو با قدس گفت: بحث سوغات فرهنگی در تمام دنیا پذیرفته شده است. هر فردی به جایی سفر می‌کند کالا یا محصولی را که تداعی ذهنی آن نقطه را داشته باشد، برای خودش یا اقوام و دوستانش تهیه می‌کند.

• نمادی از شهرمان

حجت‌الاسلام والمسلمین نصرالله پژمانفر افزود: می‌توان مجسمه یا نمادهایی که از اسطوره‌ها، شخصیت‌ها، ساختمان‌ها و... در کشورمان است، نمادی شوند اما متأسفانه ما هنوز برای مسافر داخلی یا خارجی که به ایران می‌آید، نمادی نداریم که با خود به همراه ببرد و بگوید نماد ایران یا مشهد است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این نکته درست است هر فردی که به مشهد می‌آید ازمحصولات بومی، پایه شهر و استانمان چون زعفران، نبات، زرشک، آلو و... به عنوان سوغات تهیه می‌کند اما نباید به این موارد بسنده کنیم.

وی اظهار کرد: باید سعی کنیم کاری جدی در بحث سوغات به‌خصوص سوغات زیارت انجام دهیم و این کاری نیست که تصادفی ایجاد شود.

• کاری علمی و دانشگاهی

حجت‌الاسلام والمسلمین پژمانفر خاطرنشان کرد: برای بحث سوغات باید پشتوانه کار دانشگاهی و علمی صورت بگیرد تا بتوان کار را به صورت برند درآورد. وی در پاسخ به این پرسش که در رابطه با بحث سوغات زیارت تاکنون چه کار ویژه‌ای انجام شده است، اظهار کرد: جلسات زیادی گذاشته شد برای مثال آهو که خودش به عنوان یک نماد زیبا و جذاب است انتخاب شود و این در حالی است که شاید خواسته یا ناخواسته خیلی از افراد در خانه‌شان عکس یا مجسمه آن را تهیه می‌کنند. من خیلی تلاش کردم که این موضوع را مصوب کنم و به مراکز دانشگاهی به‌خصوص دانشگاه‌های هنر این موضوع عنوان و روی آن کار شود و حتی می‌توان ده‌ها سرود، موسیقی، مجسمه و عروسک آن را ساخت.

• نمادی مشترک برای معرفی مشهد

وی بیان کرد: می‌توان نمادهای دیگری را پیشنهاد و بررسی کرد اما باید مراکز با هم مباحثه کنند و به یک وفاق برسند. فراخوان و جشنواره بگذارند تا به یک نماد در ایران و مشهد در بحث سوغات زیارت برسیم که بهترین نماد برای مشهد چیست و بعد از آن دیگر بحثی نکنیم و همه در جهت آن، ظرفیت‌هایمان را کتاب، مجسمه، عروسک، انیمیشن، فیلم وتله فیلم و... داشته باشیم.

 نماینده مردم مشهد درخانه ملت تصریح کرد : این موضوع را باید آن‌قدر منتشر کنیم که هر کجا یک نماد مشخص اعم از آهو، کاشی حرم و... را هر فرد دید، بگوید نماد ایران و مشهد است و این موضوع باید در بحث سوغات زیارت جدی دیده شود.

برچسب‌ها