شهردار مشهد با تاکید بر اینکه بزرگ‌ترین ضعف ما درحوزه اکوتوریسم ساماندهی خدمات به متقاضیان و بازاریابی از مبدا است، گفت: مشهد، ظرفیت‌های زیادی درحوزه اکوتوریسم دارد.

در اکوتوریسم ساماندهی خدمات به متقاضیان و بازاریابی از مبدا ضعیف هستیم

به گزارش قدس آنلاین، محمدرضا کلائی شهردار مشهد در نخستین کنفرانس ملی اکوتوریسم، فرهنگ و توسعه گردشگری که با حضور تعداد زیادی از سفرای ایران درکشورهای مختلف برگزار شد، گفت: اکوتوریسم به عنوان فرآیندی که غبار عادت را از ذهن شهروندان پاک می‌کند و باعث می‌شود آن‌ها موضوعاتی را مشاهده کنند که در زندگی روزمره شان نمی‌بینند یک نیاز جدی در شهرهای ما است.

او افزود: لذا از این جهت شاید بتوان یکی از مکمل‌های جدی شهرهای امروز را در این فشردگی فضا و زمانی که در آن قرارداریم، اکوتوریسم دانست.

او با بیان اینکه حداقل می‌توان این پیام را از این مساله دریافت که صنعت توریسم رو به رشد است، تصریح کرد: بر این اساس اکوتوریسم را می‌توان درغالب فعالیت‌های مختلفی که توجیه اقتصادی داشته و می‌تواند ادامه دار باشد، تعریف کرد.

کلائی تصریح کرد: نکته دوم در حوزه اکوتوریسم این است که ما در شهر مشهد تنها با یک شهر روبه رو نیستیم بلکه با مجموعه شهری مشهد، یعنی مجموعه‌ای از شهرهای طرقبه، شاندیز، چناران و فریمان روبه رو هستیم و به این معنی است که یک مجموعه شهری با هم کار می‌کند و نمی‌شود مرزی برای آن‌ها قائل شد.

شهردار مشهد ادامه داد: اگر مرزی هم میان این شهرها قائل می‌شویم، مرزی برای ارائه خدمات و تقسیم وظیفه است وگرنه سیستم زنده کارخود را می‌کند و این شهرها کاملا با یکدیگر مرتبط هستند.

او با تاکید بر اینکه با این رویکرد می‌شود مشهد را به عنوان قطب جدی برای اکوتوریسم در نظر گرفت، گفت: با وجود مزیت‌های نسبی در مجموعه شهری مشهد از جمله ارتفاعات جنوب، خلج و هفت حوض و جایی که به مجموعه طرقبه شاندیز و بینالود متصل می‌شود می‌توان دید که ظرفیت‌های جدی برای اکوتوریسم وجود دارد، اما بزرگ‌ترین ضعف ما درحوزه اکو توریسم، ساماندهی خدمات به متقاضیان و بازاریابی از مبدا است.

او افزود: تجربه‌هایی که در این زمینه درشهرهایی مانند کرمان وجود دارد نشان می‌دهد، اگر بازاریابی از مبدا به درستی انجام شود می‌تواند رشد جدی در این بخش ایجاد کند که امیدوارم بتوانیم از ظرفیت سفرای ایران که دراین کنفرانس حضور دارند در حوزه بازاریابی اکو توریسم استفاده کنیم.

کلائی بیان کرد: نکته سوم در این حوزه اثر اجتماعی اکوتوریسم است، یعنی فارغ از اینکه ما در مجموعه شهری مشهد مزیت نسبی را برای توسعه فعالیت در این حوزه در اختیارداریم و از طرفی دیگر نیاز داریم شهروندان غبار عادت را از دیده خود در زندگی روزمره شهری بزدایند، می‌توان موضوع طبیعت را به عنوان یک هدف و دستاورد بزرگ نیز تعقیب کرد.

شهردار مشهد افزود: اکوتوریسم فارغ از فواید و کارکردهایی که برای انسان‌ها به صورت مستقیم و به صورت غیر مستقیم برای طبیعت و جوامع محلی دارد، می‌تواند افزایش زمینه‌های شکوفایی استعدادهای طبیعی را نیز به دنبال داشته باشد.
انتهای خبر/

برچسب‌ها