رئیس اداره امور کفشداران حرم مطهر رضوی گفت: ۷ هزار نیروی افتخاری و رسمی در اداره کفشداری حرم مطهر رضوی خدمت‌رسانی می‌کنند.

۷ هزار نیروی افتخاری در اداره کفشداری حرم مطهر رضوی خدمت می‌کنند

به گزارش قدس آنلاین، جواد حلاجی  گفت: اداره کفشداری متشکل از بخش‌هایی همچون خدمه خواهر، بخش کتب انوار، شمیم رضوان و صحافی است که بسته به نوع فعالیت، خدمات مختلفی را به زائران و مجاوران ارائه می‌دهند و هم اکنون ۷ هزار نفر در این اداره به صورت افتخاری و تعدادی نیز رسمی خدمت می‌کنند.
وی با بیان اینکه بیشترین نیرو در اداره کفشداری و کمترین نیرو در بخش صحافی مشغول خدمت‌رسانی هستند، افزود: تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی کفشداری در حرم حضرت رضا(ع) به صورت شیفتی و موروثی در اختیار افراد خاصی بود، اما در حال حاضر این خدمت به صورت افتخاری انجام می‌شود.
حلاجی در ادامه با اشاره به وظایف اصلی انواریاران اظهار کرد: مرتب کردن قرآن‌ها، مفاتیح، کتب ادعیه و زیارت‌نامه در قفسه‌های ثابت و سیار واقع در رواق‌ها و صحن‌ها از جمله خدمات و وظایفی است که بر عهده انواریاران است؛ در واقع این گروه در تمام طول شبانه ‌روز قفسه‌های مخصوص کتاب‌ها در حرم رضوی را بررسی کرده و علاوه ‌بر مرتب‌سازی به رفع کمبود کتب از مخزن (اتاق انوار) و جمع‌آوری کتاب‌های پاره و فرسوده می‌پردازند.
وی بیان کرد: در مجموع بالغ بر ۲۰۰ هزار جلد قرآن، منتخب ادعیه، مفاتیح، صحیفه سجادیه، نهج البلاغه به غیر از مخازن در رواق‌ها، شبستان ها و صحن‌های حرم مطهر رضوی موجود است که وظیفه تنظیف، جابه‌جایی و انتقال کتب از مخازن به قفسه علاوه بر عهده نیروهای بخش کتب انوار بر عهده کفشداران است.
وی افزود:‌ واحد صحافی حرم مطهر رضوی نیز با فعالیت حدود ۱۸۰ نفر از بهترین صحافان با تجربه و متعهد در ۸ کشیک کاری در صحن جامع رضوی ارائه خدمات می‌کنند.

منبع: آستان نیوز

انتهای خبر/

برچسب‌ها