زاهدان- گاز در کشور ما سوخت ارزانی محسوب می‌شود اما این ادعا در شهری مانند زاهدان در جنوب شرقی کشور که هنوز نیمی از شهروندانش محروم از شبکه گازرسانی هستند چندان هم ارزان و قابل‌دسترس نیست!

مردم زاهدان با کمبود گاز می‌سازند/ قیمت گاز از بنزین سبقت گرفت

قدس آنلاین-گروه استان ها: همه‌ساله با فرارسیدن فصل سرما در مرکز استان سوز ایستادن در صف‌های طویل برای تهیه یک سیلندر ۱۱ کیلویی گاز بیش از سوز سرما برای این شهروندان عذاب‌آور است.

سیلندرهای ۱۱ کیلویی گاز مایع  که از سوی خودروهای شرکت پرسی و ایران گاز به قیمت هفت هزار و ۸۰۰ تومان عرضه می‌شود اما با سرد شدن هوا و افزایش تقاضا به‌یک‌باره به قیمت ۲۰ الی ۴۵ هزار تومان در بازار آزاد می‌رسد که با یک حساب سرانگشتی هر کیلو گاز از بنزین آزاد هم برای مصرف‌کنندگان گران‌تر می‌افتد!

بنا بر گفته بسیاری از شهروندان هرچند که مشکل کمبود گاز همه‌ساله وجود داشته است اما ازآنجاکه بسیاری از خانه‌های این شهر به شبکه گازرسانی متصل شده‌اند لذا بسیار عجیب می‌رسد که تقاضا برای سیلندر گاز بیشتر شده وصف‌ها از سال گذشته طویل‌تر شده است.

شهروندان زاهدانی و حتی برخی از مسئولان در این رابطه اعتقاددارند به دلیل اینکه شهر زاهدان فاقد جایگاه‌های سوخت سی.ان.جی است لذا بسیاری از خودروها برای تأمین سوخت خودرو از کپسول‌های مایع و سیلندرهای گاز خانگی استفاده می‌کنند و لذا این موضوع برافزایش تقاضای مصرف در این شهر دامن زده است! 

هزار راه نرفته

کمبود سیلندر گاز در طول چند دهه گذشته بنا بر گفته ساکنان این استان همه‌ساله و در همین فصل تکرار می‌شود و هنوز مسئولان نتوانستند راه‌حلی برای برطرف سازی نیاز مردم ارائه کنند.

سیلندرهای ۱۱ کیلویی گاز مایع  در زاهدان که به قیمت ۷۸۰۰ تومان عرضه می‌شود با سرد شدن هوا و افزایش تقاضا به قیمت ۲۰ الی ۴۵ هزار تومان در بازار آزاد رسیده استبنا بر گفته علیرضا سنچولی یکی از شهروندان زاهدانی می‌گوید: پیش‌ازاین مسئولان ادعا می‌کردند که اگر خط آهن راه‌اندازی شود حمل گاز از پالایشگاه توسط قطار تسهیل شده و چون می‌توان مقادیر بیشتری را با سرعت انتقال داد این مشکل حل می‌شود، اما مشاهده می‌کنید که باوجود راه‌آهن اما مشکل باقی است.

وی اذعان می‌کند: مسئولان پیش‌ازاین حمل قاچاق سیلندرهای گاز را از طریق مرز به افغانستان علت کمبود عنوان می‌کردند که بازهم مشاهده می کنید با انسداد مرز و کشیدن دیوار اما این مشکل حل نشده است!

سنچولی‌آباد خاطرنشان می‌کند: گرچه مسئولان هرسال قول می‌دهند که مشکل گاز را رفع می‌کنند اما در فصل سرما مشکل گاز چند برابر می‌شود.

این شهروند زاهدانی عنوان می‌کند: یک سال گاز را باکارت سوخت ارائه می‌کنند سال بعد تصمیم می‌گیرند که فقط از طریق تهیه اشتراک و درب منزل ارائه شود و بازهم با تمام این ترفندها راه‌حل‌های مسئولان شهری راه به‌جایی نمی‌برد!

این شهروند زاهدانی بابیان اینکه اگر گاز نیست و کمبود هست پس چگونه تمام دکه‌های سطح شهر و بازار آزاد پر از سیلندرهای گاز است بیان می‌کند: مبارزه با دلالی و بازار سیاه وظیفه تعزیرات و فرمانداری است و لذا معلوم نیست چرا این مسئله ساده موردتوجه فرمانداری قرار نمی‌گیرد؟

واکنش دادستانی

صف‌های طویل و نارضایتی مردم حال کار را به‌جایی رسانده که دادستان زاهدان را نیز به‌عنوان مدعی‌العموم برای حل مشکل وارد عمل کرده است.

حجت‌الاسلام علی موحدی راد هفته گذشته با حضور در جایگاه توزیع گاز مایع در منطقه زیباشهر زاهدان از روند توزیع گاز بازدید کرد و اظهار داشت: یکی از دلایل افزایش صف‌ها، فروش غیرقانونی گاز توسط خودروهای توزیع‌کننده است که به دکه‌ها و مغازه‌های فروش آزاد کپسول را باقیمت بالاتری می‌فروشند.

وی بیان کرد: در این رابطه دستور جمع‌آوری همه دکه‌های فروش کپسول آزاد را صادر کردیم و لذا همه باید از سطح شهر جمع‌آوری و به فروش سیلندر در بازار سیاه پایان داده شود.

دادستان زاهدان یکی دیگر از علت‌های کمبود سیلندر گاز در زاهدان را قاچاق این سیلندرها به کشورهای همسایه بیان کرد و افزود: به همین منظور، نیروهای انتظامی و مرزبانی دستور دارند خودروهایی که قصد خروج این سیلندرها را به سمت مرزهای کشورهای همسایه داشته باشند توقیف کنند.

دادستان عمومی و انقلاب زاهدان همچنین گفت: از امروز با ابلاغیه دادستانی یک نفر نیروی بسیج برای جلوگیری از تخلف در توزیع سیلندر گاز مایع داخل خودروهای توزیع‌کننده این سیلندرها مستقر می‌شود و بر کار توزیع گاز نظارت می‌کند.

حجت‌الاسلام موحدی راد در ادامه گفت: چنانچه برای دادستانی ثابت شود مدیران دو شرکت پرسی ایران و الیاس گاز در به وجود آمدن این مشکل دخالت داشته‌اند، مسئولان آن‌ها به اتهام اخلال در نظم عمومی بازداشت و به دادگاه معرفی می‌شوند.

برچسب‌ها