فرانسه، آلمان و بریتانیا ادعا می‌کنند که توسعه موشک‌های بالستیک بر خلاف قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است که از ایران خواسته است تا از هرگونه اقدام در ارتباط با چنین موشک‌هایی خودداری کند.

نامه انگلیس، فرانسه و آلمان علیه برنامه موشکی ایران به سازمان ملل

به گزارش قدس آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس، 3 کشور اروپایی آلمان، فرانسه و بریتانیا اعلام کردند که توسعه موشک‌های بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای مغایر با قطعنامه شورای امنیت است که از ایران می خواهد از هرگونه فعالیت در این زمینه خودداری کند.

سفرای این 3 کشور اروپایی با ارسال نامه‌ای از آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل خواسته‌اند تا به اعضای شورای امنیت در گزارش بعدی اش اطلاع دهد که فعالیت‌های موشکی ایران، مغایر با قطعنامه این شورا است که از تهران خواسته است از هرگونه فعالیت در خصوص موشک‌های بالستیک خودداری کند.

این نامه به انتشار تصاویر مربوط به آزمایش موشک شهاب 3 در 22 آوریل 2019 اشاره کرده و مدعی شده است: موشک شهاب 3 که در این آزمایش از آن استفاده شده است، مجهز به سامانه کنترل فناوری موشکی است و چنین موشکی قادر به حمل سلاح هسته‌ای است.

کشورهای اروپایی به گزارش 2015 میلادی آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ابعاد احتمالی برنامه هسته‌ای ایران اشاره کرده و افزودند: این گزارش آژانس به این جمع بندی رسیده است که شواهد گسترده‌ای وجود دارد که نشانگر تحقیقات تفصیلی ایران در سال‌های 2002 و 2003 برای مسلح کردن موشک شهاب 3 با کلاهک هسته‌ای است.

مقام‌های دولت ترامپ نیز ادعا کرده‌اند که ایران در حال تلاش برای دستیابی به موشک‌هایی با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای است.

این ادعاها بارها از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی ایران رد شده است.

آمریکا در ماه می 2018 میلادی از توافق هسته ای خارج شد ولی 5 کشور دیگر از جمله فرانسه، بریتانیا، روسیه و چین که دارای حق وتو در شورای امنیت هستند، همچنان به این توافق پایبند هستند. آلمان نیز همچنان در این توافقنامه باقی مانده است.

در این نامه آمده است: فرانسه، آلمان و بریتانیا بار دیگر بر این جمع بندی خود تاکید می کنند که توسعه موشک‌های بالستیک ایران با قابلیت هسته‌ای و فناوری‌های مرتبط با آن، مغایر با فعالیت‌های موشکی است که در قطعنامه شورای امنیت به آن اشاره شده است.

قطعنامه شورای امنیت از ایران خواسته است تا هیچ گونه فعالیتی در زمینه موشک‌های بالستیک که قابلیت حمل تسلیحات هسته‌ای دارد، نداشته باشد. ولی این قطعنامه تهران را ملزم به توقف چنین فعالیت‌هایی نکرده است و دولت ایران نیز بر این مساله اصرار و پافشاری می کند که چنین فعالیت‌های موشکی قانونی بوده و هیچ ارتباطی به مسائل هسته‌ای ندارد.

فرانسه آلمان و بریتانیا در این نامه به 4 مورد مغایرت فعالیت‌های موشکی ایران با قطعنامه 20 جولای 2015 شورای امنیت سازمان ملل اشاره کرده‌اند:

علاوه بر آزمایش موشک شهاب 3 جدید در تاریخ 23 آوریل:

شلیک موشک بورکان 3، یک موشک بالستیک میان برد با سوخت مایع که حدود 1300 کیلومتر برد داشته است. این موشک توسط یمنی‌ها در 2 اوت 2019 میلادی اعلام شده و این نوع پیشرفته‌ای از موشک قیام یک ایران است.

24 جولای 2019 شلیک موشک بالستیکی که بیش از 1000 کیلومتر برد داشته و گزارش رسانه های خبری نشان می دهد این موشک یک فروند شهاب 3 میان برد بوده است.

29 اوت 2019 یک تلاش برای شلیک که از سوی رسانه‌های خبری ایران منتشر شد با هدف پرتاب ماهواره سفیر که ظاهرا ناموفق بوده است. کارشناسان سازمان ملل بر این باورند که موشکی که شلیک شده شباهت زیادی به موشک های بالستیک داشته است.

در نامه 3 کشور اروپایی آمده است: این فعالیت‌ها تازه ترین نشانه از پیشرفت‌های فناوری موشک‌های بالستیک ایران است و علاوه بر این نشان می‌دهد ایران به اشاعه فناوری موشک بالستیک در منطقه ادامه می‌دهد که نقض آشکار قطعنامه شورای امنیت است.

شورای امنیت قصد دارد 19 دسامبر (28 آذر ماه) درباره اجرای قطعنامه 2015 در خصوص برنامه هسته‌ای ایران تشکیل جلسه دهد. 

منبع: تسنیم

انتهای پیام

برچسب‌ها