چند روز پیش از دیوارنگاره «با جوانان کارها دشوار نیست» در میدان ولیعصر با موضوع پیشرفت‌های علمی رونمایی شد اما آخر هفته گذشته خانه طراحان انقلاب اسلامی از جمع‌آوری بیلبوردهای این دیوارنگاره از سوی شهرداری تهران به بهانه تبلیغ حضور جوانان در انتخابات مجلس خبر داد.

واکنش به جوان گرایی هنری

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، خانه طراحان انقلاب اسلامی  که از زیرمجموعه‌های سازمان هنری رسانه‌ای اوج است با اعلام این خبر در کانال تلگرامی خود نوشت: «با اعلام شهرداری تهران و بر اساس گزارش‌های میدانی، در اقدامی غیر منتظره و عجیب طرح‌های گرافیکی و بیلبوردهای کمپین فردای روشن توسط ماموران این نهادشهری در شب گذشته از سطح شهر تهران جمع‌آوری شد. مسئولان سازمان زیباسازی شهرداری دلیل حذف این آثار را شائبه سیاسی بودن شعار «با جوانان کارها دشوار نیست» دانسته و اذعان دارند این شعار تبلیغ حضور جوانان برای ثبت نام در انتخابات مجلس است! این درحالی است که بر روی این بیلبوردها، تصاویری از دانشمندان جوان علوم مختلف نقش بسته بود و از چند روز گذشته بر روی دیواره نگاره میدان ولیعصر، بیلبوردهای سطح شهر تهران و دیگر شهرهای کشور با هدف تبیین بیانیه گام دوم انقلاب و دغدغه رهبرانقلاب برای حضور جوانان در عرصه‌های تاثیرگذار انقلاب اسلامی اکران شد.»

هماهنگی شده بود

غلامحسین محمدی، ‏‏‏‏مشاور شهردار و رئیس مرکز ارتباطات و بین الملل شهرداری تهران در پاسخ به این خبر خانه طراحان انقلاب اسلامی، در حساب توئیتری خود نوشت: «بدون هماهنگی عده‌ای شبانه بر بیلبوردهایی که در اختیار پیام‌های دیگران است؛ تبلیغات خود را اکران می‌کنند. حقوق سایرین را پایمال و بعد هم بجای تعذر با فرار رو به جلو، در فضای مجازی به دروغ پای انتخابات را وسط می‌کشند. شهرداری حافظ حقوق شهروندان است. رفقا، با مال غیر، اطعام و نذر باطل است.»

این ادعا با پاسخ محمد ذوقی، مدیر روابط عمومی سازمان اوج همراه شد که: «اگر مایلید حضوراً مستندات واتس اپی مدیر ارشد شهرداری را تقدیم کنیم که صریحاً همین‌ها را می‌گوید! و البته بارها تاکید می‌کند که «دارند از بیرون به ما فشار می‌آورند!» همیشه با هماهنگی سازمان زیباسازی عمل کرده‌ایم. سخن از پایمالی حق، فرار رو به جلوست!»

طرحی در راستای کمپین «فردای روشن»

محمود آراسته‌نسب، مسئول کارگاه گرافیک خانه‌طراحان‌انقلاب‌اسلامی درباره تولید این دیوارنگاره به خبرنگار ما می گوید: با توجه به تأکید همیشگی رهبر انقلاب بر حضور و نقش جوانان در آیندهٔ کشور و به مناسبت روز دانشجو، از یک ماه پیش برنامه‌ریزی برای ایجاد کمپین «فردای روشن» در خانهٔ طراحان انقلاب اسلامی آغاز شد.

او با تاکید بر اینکه از همان ابتدا حرف اصلی این بود که آیندهٔ روشن ایران به دست جوانان و با تلاش آنان ساخته خواهد شد، می افزاید: در مرحلهٔ ایده‌پردازی تصمیم گرفته شد از آنجا که اکران کمپین همزمان با روز دانشجوست، روی نقش مهم پیشرفت‌های علمی در ساخت آیندهٔ ایران تمرکز شود. بعد از چندین جلسهٔ ایده‌پردازی، گروه به این نتیجه رسید که از تصویر چند جوان ایرانی استفاده کند تا نشان دهد همین جوانان هستند که دارند قطار علمی کشور را پیش می‌برند.

وی با بیان اینکه روز دانشجو بهانه‌ای بود تا در قالب یک دیوارنگاره به نقش مؤثر جوانان در کشور اشاره کنیم اما از این محتوای فرهنگی، برداشت سیاسی شده است خاطرنشان می کند: متأسفانه برخی افراد گمان کرده‌اند اکران این کمپین به نام‌نویسی نامزدهای انتخابات مجلس ارتباطی دارد و آن‌قدر فشار آورده‌اند که کارها از سطح شهر جمع‌آوری شده‌اند.

دیوارنگاره ای در تبیین گام دوم انقلاب

علی محمدی از اعضای خانه طراحان انقلاب اسلامی نیز به خبرنگار ما می گوید: مجموعه خانه طراحان از سال 91 بر روی تعدادی از سازه های فرهنگی در شهر تهران، بیش از 50 تا 60 موضوع و آلبوم را با موضوعات فرهنگی و انقلاب اکران کرده است و همواره بر اساس توافق و روابط دوستانه با شهرداری پایتخت، ه با هماهنگی سازمان زیباسازی این کارها اکران می شد.

او با اشاره به توئیت محمد ذوقی، مدیر روابط عمومی سازمان اوج خاطرنشان می کند: ایشان هم اعلام کردند که مستندات هماهنگی با سازمان زیباسازی شهرداری تهران برای اکران این دیوارنگاره موجود است.

وی با بیان اینکه طرح های خانه طراحان همزمان با تهران در 19 شهر دیگر هم اکران می شود، می گوید: اگر می گویند که اکران این تابلوها بدون مجوز بوده پس چرا برای اکران کارهای قبلی، چنین ادعایی نداشتند یا اگر هدف سیاسی کاری بوده، چرا این بیلبوردها در شهرهای دیگر جمع نشده است؟!  به ما گفتند که شعار «با جوانان کارها دشوار نیست» شعار جوانان اصولگرا برای حضور در انتخابات است! در حالیکه این دیوارنگاره در تبیین بیانیه گام دوم انقلاب است. فضای طرح ها کاملا شفاف است که دانشمندان انقلاب و پیشرفت های علمی را نشان می دهد ولی این کارها یک شبه از سطح شهر تهران حذف شد.

محمدی یادآور می شود: خانه طراحان انقلاب اسلامی، هفت سال پیش به این بهانه وارد عرصه فرهنگی شد که شهرها با تبلغات تجاری پر شده بودند اما جای مفاهیم فرهنگی در تابلوهای شهری، خالی بود یا اگر قرار بود تبلیغات فرهنگی شود، گرافیک و طرح بسیار ساده ای داشت در حالیکه تبلیغات تجاری از نظر گرافیکی و هنری بسیار قوی بود. همین شد که خانه طراحان انقلاب اسلامی، خود را مکلف کرد که نگاه هنری به مفاهیم فرهنگی و مذهبی داشته باشد و خوشبختانه شهرداری شهرهای مختلف از این طرح ها استقبال کردند چون بدون گرفتن هزینه ای، خلآ تبلیغات فرهنگی در شهرها را پر می کردیم. خیلی عجیب است با یک حرکت فرهنگی، برخورد سیاسی می شود!

برچسب‌ها