وزیر خارجه روسیه تأکید کرد، با وجود عدم واکنش کشورهای غربی به پیشنهاد مسکو، این کشور نخستین طرفی نخواهد بود که اقدام به استقرار موشک‌های برد متوسط و کوتاه‌تر کند، ولی تدابیری برای تامین امنیت خود در نظر گرفته است.

 لاوروف: مواضع روسیه درباره استقرار موشک‌ها تغییر نخواهد کرد

به گزارش گروهبین الملل قدس آنلاین، به نقل از خبرگزاری «تاس»، "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که به‌رغم عدم واکنش کشورهای غربی به پیشنهاد رئیس جمهور "ولادیمیر پوتین" درباره توقف استقرار موشک‌های برد متوسط و کوتاه‌تر، روسیه نخستین طرفی نخواهد بود که  چنین موشک‌هایی را مستقر کند. به گفته وی البته با توجه به بی اعتنایی کشورهای غربی، مسکو تدابیر لازم برای تامین امنیت خود در این رابطه را اتخاذ می‌کند.

لاوروف روز جمعه در کنفرانس مطبوعاتی با همتای ایتالیایی خود در رم، گفت: «کشورهای غربی، به استثنای فرانسه، هنوز واکنشی به پیشنهاد روسیه درباره توقف استقرار موشک‌ها نشان نداده‌اند. ولی حتی اگر این پیشنهاد مورد حمایت قرار نگیرد، مواضع روسیه در این باره تغییری نخواهد کرد. البته اگر گام‌های عملی برای ایجاد و توسعه موشک‌های برد متوسط و کوتاه‌تر انجام گیرد، ما قطعاً به آن پاسخ متقارن خواهیم داد، ولی هرگز نخستین گام در این زمینه را برنخواهیم داشت.»

وی در عین حال ابراز امیدواری کرد که گفت‌وگوها درباره عدم استقرار موشک‌های برد متوسط و کوتاه‌تر با فرانسه، هر چه زودتر آغاز شوند.

رئیس جمهوری روسیه نیز روز پنجشنبه یادآور شد که مسکو بصورت یکجانبه توقف استقرار موشک‌های برد متوسط و کوتاه‌تر را اعلام و پیوستن به این اقدام را به همتایان خود در اروپا و آمریکا هم پیشنهاد کرده‌ است، ولی تاکنون فقط از "امانوئل ماکرون" رئیس جمهوری فرانسه پاسخ دریافت نموده و دیگر شرکای غربی به این پیشنهاد واکنشی نشان نداده‌اند. به گفته پوتین، چنین برخوردی روسیه را مجبور کرده تا تدابیری برای مقابله با تهدیدات بالقوه در این زمینه اتخاذ کند.

انتظار روسیه از نشست سران پاریس، تنها کمک به حل مناقشه در اوکراین است

وزیر امور خارجه روسیه در بخش دیگری از این کنفرانس مطبوعاتی یادآور شد که این کشور انتظار دارد که نشست سران "گروه نرماندی" در پاریس به توافقات مضاعفی منجر شود که امکان توقف مناقشه نظامی در شرق اوکراین را فراهم سازد. به گفته لاوروف، این نشست باید به اجرای کامل توافقات مینسک کمک کند.

 "دمیتری پسکوف" سخنگوی کرملین نیز در این رابطه گفت که انتظار مقامات مسکو از نشست سران پاریس تنها یک چیز است و آن کمک به حل و فصل مناقشه داخلی در اوکراین است.

وی گفت: «ما اطمینان داریم که دولت فرانسه شرایط لازم برای برگزاری این نشست را فراهم می کند. تمایل برای همکاری در این زمینه بسیار جدی است و انتظار ما تنها این است که این نشست به حل و فصل مناقشه داخلی در اوکراین کمک کرده و شرایط لازم برای اجرای توافقنامه مینسک را تامین کند.»

"ولادیمیر زلنسکی" رئیس جمهوری اوکراین نیز شب گذشته در یک مصاحبه تلویزیونی، قصد خود برای دیدار با ولادیمیر پوتین در حاشیه نشست سران گروه نرماندی در پاریس را مورد تایید قرار داده و ابراز امیدواری کرد که این نشست نتایج مشخصی در پی داشته باشد.

وی گفت: «واضح است که طرف روسی هم برای گفت‌وگو تمایل دارد و تبادل زندانیان بین دو کشور و همچنین بازگرداندن کشتی‌های نظامی توقیف شده در خلیج کرچ به اوکراین، گویای آمادگی روسیه برای گفت‌وگو و حل و فصل مشکلات است.»

نشست سران "گروه نرماندی" که قرار است در تاریخ 9 دسامبر (18 آذر ماه) در پاریس برگزار شود، نخستین نشست این گروه در بالاترین سطح از سال 2016 به اینطرف برای کمک به حل و فصل مناقشه دونباس خواهد بود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها