رشت- ازآنجاکه گفته می‌شود نیاز کشور به برنج سالانه معادل ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تن است لذا با برداشت و تولید ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن از شالیزارهای کشور لذا امسال بنا بر تائید مسئولان به مرز خودکفایی در تولید برنج رسیدیم اما مشکل اینجاست که هنوز واردات برنج حتی با رسیدن به مرز خودکفایی ادامه دارد!

واردات برنج دوباره قد کشید /مرز خودکفایی کجاست؟

قدس آنلاین-گروه استان ها: بنا بر اعلام معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی که اعلام کرده است میزان تولید برنج سفید کشور به ۲میلیون و ۹۰۰ هزار تن رسیده است و بر اساس آمار رسمی مرکز آمار، نیاز سالانه کشور به برنج نیز همین میزان است لذا واردات برنج بسیاری از نمایندگان مردم به‌ویژه در استان‌های شمالی را نگران  و البته وادار به واکنش کرده است.

بنا بر گفته دبیر انجمن تولیدکنندگان برنج ایران وقتی خودکفایی برنج در سال جاری اعلام‌شده است، واقعاً چه نیازی به واردات داریم.

«جمیل علیزاده شایق» گفته است: ورود برنج خارجی به کشور جز انباشت برنج در انبارها، هدر رفتن زحمات کشاورزان، خارج شدن ارز از کشور نتیجه‌ای دیگر ندارد.

‌ حال پرسشی که ما به دنبال پاسخ آ ن بوده و در اذهان عموم و فضای مجازی نقش بسته است به این شکل است که چگونه مسئولان جهاد کشاورزی اعلام می‌کنند که ما در تولید برنج خودکفا شده‌ایم، اما بااین‌وجود اجازه واردات برنج را می‌دهند؟

واردات متناسب با نیاز داخلی نیست

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی در این رابطه توضیح می‌دهد: واردات بیش از نیاز برنج توسط دولت موجب رکود در بازار داخلی این محصول شده است و لذا کشاورزان برنج‌کار به دلیل اینکه برنج تولیدی آن‌ها در انبارها باقی‌مانده و خریدار ندارد بسیار نگران و ناراضی هستند.

عرضه برنج در شرایط فعلی بیش از تقاضا است به همین دلیل هر نوع واردات این محصول باعث برهم خوردن تعادل بین عرضه و تقاضا می شودعلی‌محمد شاعری به خبرنگار ما می‌گوید: دولت نشان داده که برنامه‌ریزی مناسبی برای تنظیم بازار برنج ندارد و عملکرد آن غیر کارشناسی است.

عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس تأکید می‌کند: باید پیشنهادت کارشناسی وزارت جهاد کشاورزی در زمینه ترخیص برنج‌های وارداتی ملاک عمل وزارتخانه‌های دیگر ازجمله صنعت، معدن و تجارت قرار بگیرد.

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه واردات برنج به داخل کشور همه‌ساله در فصل برداشت موجب آسیب به تولید داخل و به‌نوعی حمایت از تولیدکنندگان خارجی تلقی می‌شود، تصریح کرد: تا اطلاع ثانویه نباید اجازه ترخیص برنج‌های انبارشده در گمرکات کشور داده شود.

وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر بازار برنج ایرانی در وضعیت رکود کامل قرار دارد، عنوان می‌کند: قبل از آغاز فصل برداشت واردات گسترده برنج خارجی انجام شد که این موضوع منجر به اشباع بازار از برنج ایرانی و خارجی گردیده است.

وی یادآور می‌شود: عرضه برنج در شرایط فعلی بیش از تقاضا است به همین دلیل هر نوع واردات این محصول باعث برهم خوردن تعادل بین عرضه و تقاضا و کاهش شدید قیمت آن می‌شود

وی هم‌چنین هشدار می‌دهد: اگر اقدام وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمینه ترخیص برنج‌های وارداتی از انبارهای گمرکات اجرایی شود تولید داخل متحمل ضربه جدی خواهد شد.

بهانه‌ای برای واردات

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی نیز با تأکید بر اینکه واردات برنج به هر بهانه‌ای نشان از سود قابل‌توجه در پشت پرده دارد، عنوان کرد: پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که باوجود واردات برنج درگذشته و میزان موجود در انبار کشاورزان به واردات این محصول نیاز نداریم.

غلامعلی جعفر زاده ایمن آبادی نیز در همین رابطه بیان می‌کند: با توجه به میزان بارندگی‌های سال جاری به خودکفایی نسبی در زمینه برنج دست پیداکرده‌ایم بااین‌وجود به بهانه ذخیره‌سازی، برنج به کشور وارد می‌شود.

وی یادآور می‌شود: صدور مجوز واردات برنج با آغاز فصل برداشت به معنای تیر خلاص به کشاورزان است.

وی بابیان اینکه با توجه به میزان واردات برنج درگذشته و ذخیره کشاورزان تا سه سال آینده نیاز به واردات برنج وجود ندارد تأکید می‌کند: به همین دلیل از دولت درخواست داریم واردات برنج را متوقف کند.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه علی‌رغم اثبات تأمین نیاز کشور به برنج توسط تولیدکنندگان داخلی به بهانه پیش‌بینی تشدید تحریم‌ها نمونه خارجی این محصول را وارد  و در انبارها نگهداری و ذخیره‌سازی می‌کنند ادامه می‌دهد: در زمینه تأمین موردنیاز برنج کشور اعلام شد که کسری وجود دارد، اما کشاورزان اثبات کردند که تولید داخل نیاز کشور را تأمین می‌کنند و نیازی به واردات نیست.

برچسب‌ها