قم- شهر مقدس قم هم‌زمان با در سالروز رحلت جان‌سوز حضرت فاطمه معصومه(س) رخت سیاه بر تن کرد و بسیاری از خادمان و ارادتمندان آن کریمه اهل‌بیت(ع) اشک ماتم ریختند.

«قم » غرق در عزا و ماتم شد/ سوگواری پرشور مردم در حرم مطهر و بقاع متبرکه

قدس آنلاین-گروه استان ها: بیرق‌های مشکی عزاداری در صحن‌ها و رواق‌های مختلف حرم مطهر حضرت معصومه(س) و معابر شهر مقدس قم نصب‌شده است و از شب گذشته مردم با حضور در آیین‌های عزاداری و سوگواری در غم جان‌سوز این بانوی بزرگوار اسلام اشک ماتم ریختند.

هم‌زمان با سالروز این بانوی مکرمه بسیاری از اقشار مختلف مردم با عزیمت به حرم مطهر آن بزرگوار و هم‌چنین اجتماع در مسجد جمکران به عزاداری پرداختند.

صحن‌ها و شبستان‌های مختلف حرم مطهر این بانو شب گذشته و هم‌چنین صبح روز شنبه مملو از جمعیتی داغدار بود که ضمن عزاداری ، زیارت‌نامه حضرت معصومه(س) را قرائت کردند.

آیین‌های عزاداری سالروز رحلت کریمه اهل‌بیت(س) در مساجد، تکایا، بقاع متبرک امامزادگان و دیگر اماکن مذهبی و شهرهای تابع قم در حال برگزاری است.

زائران غیر ایرانی نیز از ملیت‌های مختلف نیز با حضور در کنار مضجع شریف کریمه اهل‌بیت (ع) و برگزاری عزاداری سنتی عشق و ارادت خود را به خاندان عصمت و طهارت (ع) نشان دادند.

در مسجد مقدس جمکران، میعادگاه عاشقان مهدی(عج) نیز آیین‌های مختلف عزاداری سالروز رحلت حضرت معصومه(س) در حال برگزاری است، و زائران آمده‌اند تا این مصیبت بزرگ را به امام زمان(عج) تسلیت بگویند.

مراسم شمع گردانی و عزاداری خادمان حرم حضرت معصومه(س) نیز امشب بعد از نماز مغرب و عشا در شبستان امام خمینی(ره) حرم کریمه اهل‌بیت(ع) برگزار می‌شود.

برپایی دسته‌های عزاداری

صبح شنبه تعداد کثیری از خادمان حرم مطهر حضرت معصومه(س) و مردم مو من قم در «بیت النور» (محل اقامت حضرت معصومه(س) درزمانی که در شهر مقدس قم سکونت داشتند) اجتماع کردند و با مرثیه‌سرایی مداحان اهل‌بیت در غم جانکاه کریمه اهل‌بیت(ع) اشک ماتم ریختند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید حسین مؤمنی از خطیبان در مسجد اهل‌بیت(ع) در محل اجتماع سوگواران در سخنانی به بیان سیره و ویژگی‌های حضرت معصومه(س) پرداخت و با تشریح نحوه ورود این بانوی گرامی اسلام(س) به شهر مقدس قم گفت: مردم قم استقبال خوبی از این بانوی بزرگ اسلام داشتند.

سپس قشرهای گوناگون مردم ازجمله بانوان متدین به همراه دسته عزاداری خادمان آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) که عزادار و سیاه‌پوش بودند، در هوای بارانی امروز قم، با عبور از خیابان‌های عمار یاسر و آیت‌الله طالقانی و میدان آستانه وارد صحن امام رضا(ع) در حرم مطهر شدند و در طول مسیر با حمل پرچم‌های مشکی که بر روی آنان نام حضرت معصومه(س) نقش بسته بود، بر سر و سینه زدند و به عزاداری پرداختند.

اجتماع هیئت‌های مذهبی

همچنین اجتماع بزرگ هیئت‌های مذهبی استان قم به مناسبت رحلت شهادت‌گو نه حضرت فاطمه معصومه (س) در شبستان حضرت امام خمینی (ره) برگزار شد.

هم‌اکنون حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) پذیرای گروه کثیری از زائران و شهروندان عزادار قم است که در قالب دسته‌های سینه‌زن و زنجیرزن جهت عزاداری و عرض تسلیت به حضرت معصومه (س) وارد این حرم مطهر می‌شوند.

برچسب‌ها