در حالی اعضای نشست کمیسیون مشترک برجام بر تلاش برای حفظ توافق برجام تاکید کرده‌اند، دفتر سیاست خارجی اتحادیه اروپا در موضعگیری متناقض با صدور بیانیه‌ای و تکرار مواضع قبلی اروپایی‌ها درباره توافق هسته‌ای، دوباره توپ را در زمین جمهوری اسلامی ایران انداختند و خواهان عدم اجرای کاهش تعهدات برجامی از سوی ایران شدند.

سیاست یکی به نعل یکی به میخ به سبک اروپایی‌ها

قدس آنلاین: دفتر سیاست خارجی اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای در خصوص نشست کمیسیون مشترک برجام در وین، به تکرار مواضع اروپایی‌ها در خصوص توافق هسته‌ای پرداخته و از گام‌های ایران در زمینه کاهش تعهدات برجامی خودش انتقاد کرد.

نشست کمیسیون مشترک برجام که بعدازظهر روز جمعه با حضور هیات های ایران و ۱+۴ (آلمان، فرانسه، روسیه، چین وانگلیس) در محل نمایندگی اتحادیه اروپا در شهر وین برگزار شده بود، با اذعان اعضا به پایبندی ایران به تعهداتش طی ۱۴ ماه پس از خروج تاسف بار آمریکا از برجام و وضع مجدد تحریم‌ها، که مانع بهره‌مندی کامل ایران از منافع ناشی از رفع تحریم‌ها شد، اتمام یافت.

همچنین در بیانیه پایانی نشسیت کمیسیون مشترک برجام تصریح شد که اعضا از تلاش‌های مستمر کارگروه اراک و روسای مشترک، انگلستان و چین، جهت پیشبرد مدرن‌سازی کارخانه اراک استقبال کردند.

تکرار مواضع قبلی اروپا

اما در حالی اعضای نشست کمیسیون مشترک برجام بر تلاش برای حفظ توافق برجام تاکید کرده‌اند، دفتر سیاست خارجی اتحادیه اروپا در موضعگیری متناقض با صدور بیانیه‌ای و تکرار مواضع قبلی اروپایی‌ها درباره توافق هسته‌ای، دوباره توپ را در زمین جمهوری اسلامی ایران انداختند و خواهان عدم اجرای کاهش تعهدات برجامی از سوی ایران شدند.

گرچه در بیانیه اخیر دفتر سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر حفظ توافق برجام تاکید شده است اما نکته اینجاست که اتحادیه اروپا و اعضای آن با وجود اینکه از امضا کنندگان برجام و ملزم به اجرای تعهدات خودشان در برجام بودند اما محتوای بیانیه نشان دهنده این است که اروپا نه تنها عزمی برای برداشتن گام عملی در اجرای تعهدات برجامی ندارد بلکه در موضعگیری تکراری همچنان ایران را بر اجرایی نکردن کاهش تعهدات فرا می‌خواند.

در حالی که از یکسال پیش تاکنون که آمریکا از توافق برجام خارج شد و اروپا با وعده اجرای تعهدات و برقراری ارتباطات اقتصادی و تجاری به زنده نگه داشتن برجام تاکید کرده و حتی ساز و کار مالی اینستکس را پیشنهاد داد اما این ساز و کار مالی نیز عملاً در حد نوشته روی کاغذ باقی مانده است.

اروپایی‌ها هیچ پولی به اینستکس اختصاص ندادند

گرچه طبق بیانیه دفتر جوزف بورل مسوول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا، قرار است دولت‌های بلژیک، دانمارک، فنلاند، هلند، سوئد و نروژ برای به اینستکس بپیوندند و هدف این ساز و کار مالی، تسهیل تجارت مشروع با ایران به منظور حمایت از نیازهای مردم ایران است، اما واقعیت به گونه دیگری است و اینستکس در عمل مسیر لاک پشتی را طی می کند. چنانکه عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی نیز چندی پیش در مصاحبه‌ای با المانیتور با بیان اینکه اروپایی‌ها ظاهراً برای برنامه‌هایشان به اجازه آمریکا نیاز دارند، گفته است: اروپایی‌ها بعد از تأخیر طولانی مدت چهار ماهه آماده شدند و یک مبادله ۴ میلیون دلاری از طریق اینستکس انجام شد که از طریق آن ما اقدام به خرید دارو برای یکی از استان‌ها کردیم. بعد از آن هیچ مبادله‌ای انجام نشده است.

وی افزوده است: اروپایی‌ها همیشه ادعا می‌کنند که باید کار را با کالاهایی آغاز کنند که مشمول تحریم‌ها نیستند ولی اینستکس دقیقاً برای تسهیل مبادلات کالاهای تحریم‌شده راه‌اندازی شد. آنها هیچ پولی به اینستکس اختصاص ندادند و طبق گفته خودشان هنوز آمریکا به آنها اجازه این کار را نداده است.

به نظر می رسد اتحادیه اروپا با پیگیری سیاست «یکی به نعل یکی به میخ» و انتقاد از آمریکا به دلیل خروج از برجام و رفتار ناقض قواعد بین المللی از یکسو و درخواست از ایران برای عمل به تعهدات برجامی از سوی دیگر، به نوعی درصدد است به عنوان میانجی عمل کرده و با این کار به نوعی از اجرای تعهدات خود شانه خالی کند.

همچنین این رفتار دوگانه اروپایی‌ها در حالی است که چند روز قبل فرانسه، انگلیس و آلمان به عنوان تروئیکای اروپایی  در نامه‌ای به «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد مدعی شده‌اند که برخی از موشک‌های بالستیک ایران با قطعنامه شورای امنیت، «ناهمخوان» است.

این سه کشور اروپایی توصیه کرده‌اند که در گزارش بعدی خود در مورد برنامه موشکی ایران، این موشک‌ها را با مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ در تضاد توصیف کند.

هیچ کدام از برنامه‌های اروپایی‌ها اجرایی نشده

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بر این باور است که با توجه به عدم انجام تعهدات برجامی اروپایی‌ها و عدم مشاهده عزم راسخ در راستای انجام این تعهدات، جمهوری اسلامی ایران همچنان کاهش تعهدات را در دستور کار خود دارد. سه گام قبلی در عملیاتی شده و گام چهارم نیز در حال اجراست.

سید حسین نقوی حسینی در گفت و گو با قدس افزود: هیچ کدام از برنامه‌های مطرح شده اروپایی‌ها از جمله اینستکس یا خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری اجرایی نشده و هیچ تحرکی در راستای تحقق آن صورت نگرفته است.

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران اقدامات مرتبط با کاهش تعهدات را بر اساس مفاد برجام انجام خواهد داد و تاکنون هیچ کدام از اقدامات برخلاف برجام نبوده است. بر اساس مواد ۲۶ و ۳۶ برجام، ایران حق دارد تعهدات خود را کاهش بدهد زیرا طرف مقابل به تعهداتش عمل نمی‌کند.

وی گفت: اروپایی‌ها به جای صدور بیانیه و تهدید جمهوری اسلامی ایران بهتر است راهکارهایی برای عمل به تعهدات ارائه کنند و دست از رفتار دوگانه بردارند. تا زمانی که اروپایی‌ها اراده مستقلی برای حفظ برجام و بهبود شرایط نداشته باشند، نمی‌توانند نقش موثری در عرصه بین المللی و نیز موضوع توافق هسته‌ای ایران ایفا کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها